Senaste nytt

Måste akut avboka resa, vilket försäkringsbolag?

Gus

Medlem
Jag och familjen ska på resa ikväll till Warsawa, kl 18. Bokad med poäng i SAS Plus. Frugan har nu fått feber och ont i halsen (kan i princip inte svälja överhuvudtaget). Hon är således ej så sugen på att resa (och inte jag heller, själv med två små barn). Har förhandsbetalat Radisson hotell hela helgen. Resan betald med Amex Premium, har även länsförsäkringar utökat reseskydd.

Några frågor.

1. Spelar det någon roll om jag använder Amex eller länsförsäkringar för avbeställningsskyddet?

2. Frugan ska till doktorn idag och be om läkarintyg, något annat vi bör tänka på?

3. Skatter och avgifter för flygbiljetterna bör jag få tillbaka utan problem, men hur blir det med poängen/poängvärdet? SAS ger inte tillbaka poäng vid läkarintyg vad ni vet?

4. Kan man ändra datum på en SAS plus poängbokning samma dag?
 
Last edited:

jumbooze

Medlem
Hej,
Kontakta försäkringsbolaget ( oavsett vilket ) och fråga vad de behöver från läkaren eller om de vill att du ska göra något speciellt.
Jag skulle inte ”bara” fixa läkarintyg och tro att försäkringsbolaget nöjer sig med intyget.

Det finns flera trådar om detta här, har tyvärr lite tid just nu för att samla ihop bättre råd.
Hoppas det löser sig för er
 

Myllys35

Medlem
Jag och familjen ska på resa ikväll till Warsawa, kl 18. Bokad med poäng i SAS Plus. Frugan har nu fått feber och ont i halsen (kan i princip inte svälja överhuvudtaget). Hon är således ej så sugen på att resa (och inte jag heller, själv med två små barn). Har förhandsbetalat Radisson hotell hela helgen. Resan betald med Amex Premium, har även länsförsäkringar utökat reseskydd.

Några frågor.

1. Spelar det någon roll om jag använder Amex eller länsförsäkringar för avbeställningsskyddet?

2. Frugan ska till doktorn idag och be om läkarintyg, något annat vi bör tänka på?

3. Skatter och avgifter för flygbiljetterna bör jag få tillbaka utan problem, men hur blir det med poängen/poängvärdet? SAS ger inte tillbaka poäng vid läkarintyg vad ni vet?

4. Kan man ändra datum på en SAS plus poängbokning samma dag?

Angående 3 och 4 så är det 24h enligt villkoren, men det skadar ju inte att fråga SAS om ev undantag vid sjukdom.

Amex försäkring undantar uttryckligen poäng vid avbeställning så där finns inte mkt att hämta. Jag tror dock att just LF kan ersätta vid poängresor. Kolla vad som står i villkoren, men jag tror inte att de har ett undantag för bonusresor, vilket exv. IF har.

Det viktigaste är dock att omedelbart ta kontakt med försäkringsföretaget.
 

Brandten

Medlem
Hade liknande scenario för något år sedan. Har IF hemförsäkring som inte ens behövde läkarintyg för att avboka men hälsade att intyg från tex Kry räckte.
 

Gus

Medlem
Tack för alla råd :). En uppdatering.

- Frugan gick till läkaren på morgonen idag. Det var streptokocker, insatt på antibiotika. Fick (köpte för någon hundring) ett läkarintyg avråda till resa.

-Jag ringde då till SOS International för att få en medicinsk förhandsbedömnng, närmare info rörande ett sådant förlopp kan ni läsa här Medicinsk förhandsbedömning | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor Som vi misstänkte så täcker inte reseförsäkringen skador som har att göra med frugans infektion i halsen under resan (allt annat täcks dock som vanligt).

- Polen ligger ju i EU och då ska man få vård med det blå EU-kortet men vi ville ändå inte chansa att åka utan en heltäckande reseförsäkring samt att frugan fortfarande känner sig risig. Vi avbokade därför hela resan. Det var dock nära att jag åkte iväg själv med barnen.

- Länsförsäkringar sa att om jag hade rest själv med barnen så hade jag fått tillbaka frugans flygbiljett samt hennes del av hotellrummet. Om hennes del är halva eller 1/4 vet jag dock inte. (Vi skulle resa 2 vuxna, 2 små barn).

Gällande Eurobonuspoängen så ska jag höra av mig till SAS vad 25 000 poäng är värda.

- Amex sa att om jag och barnen ändå åker på resan så ersätter de mellanskillnaden vad ett familjerum kontra ett dubbelrum skulle kostat.

- När jag avbokar hos SAS så säger de till min förvåning att min fru samt "immediate family" får tillbaka både skatter/avgifter samt poängen med giltigt läkarintyg!? Det låter för bra för att vara sant så jag hoppas inget förrän poängen finns på kontot :)

-Gällande punkt 2. Amex vill ha mail på att jag avbokat hotellet trots att det är förhandsbetalt (så att jag inte reser iväg i alla fall!)

-Gällande punkt 4 så lät det som att man ev kunde byta dag, men då till ordinarie pris och inte till kampanjpris som jag köpte resan till.
 

Tonton

Medlem
Först och främst - skönt att höra att det verkar lösa sig, och att det är tämligen smidigt. Skönt att det också "endast" var en Polenresa och inget längre äventyr ni skulle iväg på. Polen kan ni snart besöka igen.

Gällande Eurobonuspoängen så ska jag höra av mig till SAS vad 25 000 poäng är värda.

Tolkar jag detta rätt som i att LF isf ersätter er för Eurobonuspoängen? SAS säljer ju sina Eurobonuspoäng för 20öre per poäng. Det är väl det närmsta en värdering man kan göra av Eurobonuspoäng, antar jag.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Gus

Medlem
Tolkar jag detta rätt som i att LF isf ersätter er för Eurobonuspoängen? SAS säljer ju sina Eurobonuspoäng för 20öre per poäng. Det är väl det närmsta en värdering man kan göra av Eurobonuspoäng, antar jag.
Så tolkar jag det också. Får först och främst se om jag får tillbaka poängen av SAS.

Först och främst - skönt att höra att det verkar lösa sig, och att det är tämligen smidigt. Skönt att det också "endast" var en Polenresa och inget längre äventyr ni skulle iväg på. Polen kan ni snart besöka igen.
Ja, så känner vi också. :) Vi var ju en hårsmån från att inte kunna åka till Sydamerika/Kuba son jag berättade om ovan i "medicinsk förhandsbedömning" och det hade varit mycket värre om vi inte kom iväg på den resan :).

Hoppas Eurobonus snart har rea på poängbokning igen! Jag hade lovat kidsen free fow smoothies och polarrullar på planet, de blev minst sagt besvikna när resan ställdes in.
 

Kris

Medlem
Hoppas Eurobonus snart har rea på poängbokning igen! Jag hade lovat kidsen free fow smoothies och polarrullar på planet, de blev minst sagt besvikna när resan ställdes in.
Haha, bättre än julafton! :) Bara du inte vänjer kidsen vid Singapore Airlines 'Yummy Meal' (i främre kabinen). Då blir det good bye polarrulle! ;)
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Gus

Medlem
Tolkar jag detta rätt som i att LF isf ersätter er för Eurobonuspoängen? SAS säljer ju sina Eurobonuspoäng för 20öre per poäng. Det är väl det närmsta en värdering man kan göra av Eurobonuspoäng, antar jag.
Nu får vi inte reda på om så är fallet. Igår fick jag tillbaka alla poäng och avgifter av SAS. Otroligt snyggt skött må jag säga! :) Står det ens i villkoren någonstans att man får tillbaka poängen om resan avbokas samma dag med läkarintyg? Skatterna/avgifterna spelar inte lika stor roll att jag fick tillbaka som poängen, de pengarna får man ju lätt tillbaka från avbeställningsskyddet.

Hursomhelst. Jag är glad att jag för några veckor sen lade till utökat reseskydd på vår hemförsäkring hos länsförsäkringar. Vi har haft otur de senaste resorna med infekterade händer, infektion i fot. Magsjuka hos en 1-åring etc. Försäkringen kostar ca 700 kr per år har jag för mig och den innehåller riktigt bra saker :). När jag levde själv var ett "okej" pris men nu när vi är 4 i familjen är det ju ett fynd! :D
 
Toppen