Senaste nytt

Lufthansa vs Swiss i business class

Jag funderar på att åka Sao Paulo-Köpenhamn i Corona-tider (typ början på januari 2021) för att använda upp mina sista Miles & More-miles som går ut vid årsskiftet. Flygbolag utanför Lufthansa-gruppen dyker inte upp på longhaul-segment när jag söker, så bör jag välja Lufthansa via Frankfurt eller Swiss via Zurich? Loungerna i Frankfurt har ju väldigt begränsat utbud, vet någon hur det är med Star Alliance guldloungerna (jag har guldkort) i Zurich, är det business as usual där, eller?
 
Last edited:

Senator

Moderator
Jag funderar på att åka Sao Paulo-Köpenhamn i Corona-tider (typ början på januari 2021) för att använda upp mina sista Miles & More-miles som går ut vid årsskiftet. Flygbolag utanför Lufthansa-gruppen dyker inte upp på longhaul-segment när jag söker, så bör jag välja Lufthansa via Frankfurt eller Swiss via Zurich? Loungerna i Frankfurt har ju väldigt begränsat utbud, vet någon hur det är med Star Alliance guldloungerna (jag har guldkort) i Zurich, är det business as usual där, eller?

För tillfälle är det bara en lounge öppen i ZRH: det är Senator A. Alla med access inklusive Business använder denna.

Hur januari ser ut vet vi inte nu. Begränsningar i FRA regleras av nuvarande tyska restriktoner. Om dessa gäller då vet vi ej.

Oavsett så är resande nu så pass annorlunda och ändringar snabba så det är omöjligt att ge tillförlitligt svar. Personligt var lounge det sista jag tänkte på när jag åkte pga alla begränsningar och folksamlingar.
 

Fredde18

Medlem
Har sedan tidigare en award bokad till New York, 4 pax. Hemresan 5/11 2021 är just nu Swiss och A330. (Ditresan med Air Canada så vi provar gärna något nytt!)
Jag kollade vad Lufthansa har för flighter hem till Sverige den dagen och det verkar var JFK eller EWR och 747-8 eller A350 (just nu i alla fall, och nån A330 sent på kvällen..). Vår avgång just nu är runt 2300 lokal tid. OM det öppnar sig Lufthansa-awardplatser vid 6 mån innan avgång, vad tror ni om att byta till någon av deras flighter? Jag är mest intresserad av hårdvaran och hyfsade sov-möjlighter. Självklart är det subjektivt men nån kanske har provat alla? Övervåning på 747 är ju alltid en "tick in the box" men A350 ser i alla fall fräsch ut. Eftersom vi reser 4 så är ju seating med 2-2-2 inget problem i grunden.
(självklart kan connection upp till Sverige bli en faktor i valet också men det får vi se när/om detta byte blir aktuellt.)
 

Senator

Moderator
Har sedan tidigare en award bokad till New York, 4 pax. Hemresan 5/11 2021 är just nu Swiss och A330. (Ditresan med Air Canada så vi provar gärna något nytt!)
Jag kollade vad Lufthansa har för flighter hem till Sverige den dagen och det verkar var JFK eller EWR och 747-8 eller A350 (just nu i alla fall, och nån A330 sent på kvällen..). Vår avgång just nu är runt 2300 lokal tid. OM det öppnar sig Lufthansa-awardplatser vid 6 mån innan avgång, vad tror ni om att byta till någon av deras flighter? Jag är mest intresserad av hårdvaran och hyfsade sov-möjlighter. Självklart är det subjektivt men nån kanske har provat alla? Övervåning på 747 är ju alltid en "tick in the box" men A350 ser i alla fall fräsch ut. Eftersom vi reser 4 så är ju seating med 2-2-2 inget problem i grunden.
(självklart kan connection upp till Sverige bli en faktor i valet också men det får vi se när/om detta byte blir aktuellt.)

Du sover bättre i Swiss skulle jag säga. Jag gör allt vad jag kan för att undvika Lufthansa Business på nattflighter. Swiss är inte så himla spännande men nej tack till Lufthansa på natten. På dagen är det en annan femma.
 

ericwg

Medlem
Skulle välja SWISS 10 gånger av 10. Nu nämner du 330n och vet inte om den är renoverad som Swiss 340n men tycker Lufthansas kabin är rätt sliten också. Men, maten på SWISS är ju guld jmf med Lufthansa. Plus för subjektivt smidigare transfer i ZRH också?
 

Senator

Moderator
Skulle välja SWISS 10 gånger av 10. Nu nämner du 330n och vet inte om den är renoverad som Swiss 340n men tycker Lufthansas kabin är rätt sliten också. Men, maten på SWISS är ju guld jmf med Lufthansa. Plus för subjektivt smidigare transfer i ZRH också?

A330 har den ursprungliga versionen av nuvarande produkt. B77W en uppdaterad men samma produkt. A340 fick en refresh men stolen är i princip samma. Det är allt runt omkring som IFE och dyl som är annorlunda på B77W.
 

Fredde18

Medlem
A330 har den ursprungliga versionen av nuvarande produkt. B77W en uppdaterad men samma produkt. A340 fick en refresh men stolen är i princip samma. Det är allt runt omkring som IFE och dyl som är annorlunda på B77W.
Bra, ditt inlägg bekräftar det jag trodde och hoppades att jag visste! :D Ibland är det ju en djungel med olika layout och retrofit på vissa maskiner av vissa modeller... Men så även om Swiss byter flygplans-typ vet vi ungefär vad vi får.
 

Fredde18

Medlem
Såg nu när jag var inloggad på Swiss hemsida och ”my trip”, att lilla främre C-kabinen var valbar med 4 platser (som vi är) för oss ”vanliga” men 1 av dem var tagen... enda reserverade på hela flighten (!) förutom oss 4, som nu är på rad 11. Attans! Jag missade de sätena när jag valde platser i SAS-appen för ett tag sen. Den är inte lika tydlig vad gäller delade kabinen. Nåväl, det är ju trots allt bara olika nyanser av något som från början är bra!

Kanske nåt ”finsäte” blir tillgänglig strax före incheckning. (24 eller 48 h innan är det väl de släpps?)
 

Senator

Moderator
Såg nu när jag var inloggad på Swiss hemsida och ”my trip”, att lilla främre C-kabinen var valbar med 4 platser (som vi är) för oss ”vanliga” men 1 av dem var tagen... enda reserverade på hela flighten (!) förutom oss 4, som nu är på rad 11. Attans! Jag missade de sätena när jag valde platser i SAS-appen för ett tag sen. Den är inte lika tydlig vad gäller delade kabinen. Nåväl, det är ju trots allt bara olika nyanser av något som från början är bra!

Kanske nåt ”finsäte” blir tillgänglig strax före incheckning. (24 eller 48 h innan är det väl de släpps?)

Med största sannolikhet kommer "Stübli" mao den lilla kabinen fyllas upp långt innan. Kolla om du får upp bokningen på Lufthansa.com och se om du kan komma åt raderna 4 och 5 den vägen.
 

Fredde18

Medlem
Med största sannolikhet kommer "Stübli" mao den lilla kabinen fyllas upp långt innan. Kolla om du får upp bokningen på Lufthansa.com och se om du kan komma åt raderna 4 och 5 den vägen.
Fick upp på Lufthansa men bara 3 platser i ”lilla” går att boka utan status eller pengar. Det är ju dock vår första business-resa så vi lär bli nöjda lite längre bak i C också!
 
Toppen