Senaste nytt

Lufthansa Group tolkning av Covid-19-regler

mha321

Medlem
Dom rekommenderade att vi skulle boka av dem och att jag skulle få tillbaks pengarna. Hon sa dock att det kunde ta lång tid. Skönt att det låste sog smidigt, men det hade varit så kul att få testa deras First!
Det kan definitivt ta tid. Lufthansas processtider i detta verkar ju få SAS att verka blixtsnabba.

Om du vill ha tillbaka pengarna i mer vettig tid och har betalat med kreditkort så kan det ju vara värt att göra en kortreklamation.
Så länge du inte betalat med ett tyskt co-branded Lufhansa-kort. Då är det domstol som gäller, då kreditkortsbolaget vägrar ta emot reklamationer mot Lufthansa för närvarande.

Jag vet inte hur det är med Lufthansas kort i Sverige, men jag misstänker att det eftersom det är svenska Resurs Bank som ger ut dem borde fungera med kortreklamationer där.
 
Jag har ett vanligt Amex Elite. Jag tror jag ger Swiss chansen att fixa det först och så får jag väl höra av mig till AMEX om någon månad om det inte kommer några pengar. Bara så jag vet, om AMEX betalar ut till mig så tar dom det sedan med Swiss själva? Jag betalade också en 1000-ing med ett tillgodo kvitto under bokningen så det är nog bästa att låta swiss försöka reda ut det först.
 

mha321

Medlem
Jag har ett vanligt Amex Elite. Jag tror jag ger Swiss chansen att fixa det först och så får jag väl höra av mig till AMEX om någon månad om det inte kommer några pengar. Bara så jag vet, om AMEX betalar ut till mig så tar dom det sedan med Swiss själva? Jag betalade också en 1000-ing med ett tillgodo kvitto under bokningen så det är nog bästa att låta swiss försöka reda ut det först.
Ja, en reklamation från kortbolaget tas i slutänden från leverantören. De får även möjlighet att emotsätta sig beslutet (men då måste de visa bevis för att du t.ex. faktiskt var på flyget (som gick), alternativt att du redan fått tillbaka pengar på annat sätt osv). Och de hänvisar såklart i kommunikationen med Swiss till exakt vilken transaktion det handlar om.
 

MTheC

Medlem
Så länge du inte betalat med ett tyskt co-branded Lufhansa-kort. Då är det domstol som gäller, då kreditkortsbolaget vägrar ta emot reklamationer mot Lufthansa för närvarande.
Är ju verkligen illa att hantera det så. Vill minnas att det var liknande läge i Franrike och Nederländerna för Air france och KLM. Är ju nästan så att man vill ta en strid om det då och även begära dröjsmålsränta.
 

Senator

Moderator
Jag har tappat helt respekt för Lufthansagruppen. Deras hantering av återbetalning är under all kritik. Jag väntar på totalt 3 First, och 5 intra-Europa Business.

Jag tror deras likvid är slut och eftersom det har tagit så lång tid att få ihop ett räddningspaket så släpar detta rejält.
 

MTheC

Medlem
Jag har tappat helt respekt för Lufthansagruppen. Deras hantering av återbetalning är under all kritik. Jag väntar på totalt 3 First, och 5 intra-Europa Business.

Jag tror deras likvid är slut och eftersom det har tagit så lång tid att få ihop ett räddningspaket så släpar detta rejält.
Håller med om att det varit uselt hanterat och hade gärna valt andra bolag för kommande resor. Kommer du välja bort dem framöver?

Jag har tyvärr blivit tvungen att boka nya resor med dem (kombination av brist på alternativ och att jag reser i tjänsten och LH var avsevärt billigare och snabbare än alternativen) så de får redan mer pengar från mig (innan jag fått tillbaka allt).
 

ELOS

Medlem
De verkar även ha problem att kreditera miles tilö M/M kontot efter inställda award resor. Har väntat i 3 månader. Före Corona tog det max 24 h. Är poäng kopplade till pengar i deras budget?
 

jumbooze

Medlem
Hej,
Har en Miles& More F award bokad till USA i November, tvivlar nu på att man kommer få komma in i landet vid den tiden, har någon sett något exempel på hur de hanterar den typen av fall?
Eg. är det ju ”mitt fel” att jag är från EU och inte får turista där.
För att komplicera ytterligare så har milen förfallit
 
Toppen