Senaste nytt

Liverapportering om flighter

Taxman

Medlem
Var ute och gick nyss i Traneberg och hörde helikopterljud ganska exakt klockan 20. Tittade upp och såg två helikoptrar flyga rakt efter varandra på låg höjd i inflygningskorridoren mot Bromma flygplats i västlig riktning. Avståndsbedömning i mörker är givetvis svårt men de flög "tätt" efter varandra och jag blev nyfiken.

Jag kollade Flightradar24 men inget visades, är det vanligt och vad kan det bero på isåfall?
 

ekf

Medlem
Var ute och gick nyss i Traneberg och hörde helikopterljud ganska exakt klockan 20. Tittade upp och såg två helikoptrar flyga rakt efter varandra på låg höjd i inflygningskorridoren mot Bromma flygplats i västlig riktning. Avståndsbedömning i mörker är givetvis svårt men de flög "tätt" efter varandra och jag blev nyfiken.

Jag kollade Flightradar24 men inget visades, är det vanligt och vad kan det bero på isåfall?
Det kan vara så enkelt att helikoptrarna saknade ModeS-transponder och att det inte gick att triangulera deras position med MLAT (t.ex. om de flög lågt)
 

GOTBound

Medlem
Var ute och gick nyss i Traneberg och hörde helikopterljud ganska exakt klockan 20. Tittade upp och såg två helikoptrar flyga rakt efter varandra på låg höjd i inflygningskorridoren mot Bromma flygplats i västlig riktning. Avståndsbedömning i mörker är givetvis svårt men de flög "tätt" efter varandra och jag blev nyfiken.

Jag kollade Flightradar24 men inget visades, är det vanligt och vad kan det bero på isåfall?
Försvarsmakten eller blåljusflyg brukar inte synas på Flightradar24.
 

Taxman

Medlem
Polisen har övning med sina helikoptrar på låg höjd i Stockholmsområdet denna vecka och precis som @GOTBound säger så syns inte deras helikoptrar på Flightradar24.
Kanske en rimlig förklaring då, som vanlig Svensson kan jag annars inte förstå vad anledningen skulle vara till att polisen flög in på det sättet annars om det inte var någon form av nödsituation.
 
Toppen