Senaste nytt

Linköpingstråden

Kommunstyrelsen beslutade igår att inte ha några synpunkter på Saab Airport AB:s ansökan till Transportstyrelsen om ändring av banan. Inga fler hinder i vägen alltså.
 

Alf

Medlem
Sant, men alla politiker i kommunen hade nog inte yrkat bifall på detta så att säga. Men nu har vi borgligt styre så då löste det sig.

Du får ursäkta mej men jag är inte insatt i den politiska beslutsgången. Jag förstår inte att en kommunstyrelse skall godkänna ett dokument till Transportstyrelsen. Kommunen har väl tagit ett beslut att göra ändringar av banan och allt vad detta innebär. Det är väl sedan flygplatsbolaget, flygplatschefen, som gör en formell ansökan till Transportstyrelsen för godkännande av utbyggnaden. Det finns ju inga politiska frågor i en ansökan till Transportstyrelsen.
 
Du får ursäkta mej men jag är inte insatt i den politiska beslutsgången. Jag förstår inte att en kommunstyrelse skall godkänna ett dokument till Transportstyrelsen. Kommunen har väl tagit ett beslut att göra ändringar av banan och allt vad detta innebär. Det är väl sedan flygplatsbolaget, flygplatschefen, som gör en formell ansökan till Transportstyrelsen för godkännande av utbyggnaden. Det finns ju inga politiska frågor i en ansökan till Transportstyrelsen.
Nej precis, så nu är bara frågan när det kan börja byggas. Transportstyrelsen lär inte avslå ansökan.
 

Alf

Medlem
Nej precis, så nu är bara frågan när det kan börja byggas. Transportstyrelsen lär inte avslå ansökan.

Nej det lär dom inte göra. Det är bara att önska Linköping lycka till. Detta blir nog ytterligare en spik i kistan för Norrköping flygplats tror jag. Efter banförlängningen lär det ju inte bli några restriktioner för större flygplan och då blir det säkert även charter från Linköping. Allt är ju bättre än att åka till Arlanda även om jag håller på Norrköping.
 

Fredde18

Medlem
Nej det lär dom inte göra. Det är bara att önska Linköping lycka till. Detta blir nog ytterligare en spik i kistan för Norrköping flygplats tror jag. Efter banförlängningen lär det ju inte bli några restriktioner för större flygplan och då blir det säkert även charter från Linköping. Allt är ju bättre än att åka till Arlanda även om jag håller på Norrköping.
Vi kan ju reda ut, igen ;), att det inte är en förlängning av banan. Man flyttar den bara ca 600m åt öster. Den ”gamla” delen som finns kvar kommer vara taxiväg. Dvs TODA (take of distance available”) kommer nog vara densamma som nu innan bygget är klart. Man kommer dock få en något bredare ny bana med högre klassning som möjliggör större (tyngre) flygplan att operera utan dispens, som är fallet med nuvarande ban-klassning.
Hur det blir med charter får vi väl se, flygplatsledningen i Linköping har ju uttryckt flera gånger i media att man är en affärsflygplats och inte är intresserad av denna typ av resor.
 

Alf

Medlem
Vi kan ju reda ut, igen ;), att det inte är en förlängning av banan. Man flyttar den bara ca 600m åt öster. Den ”gamla” delen som finns kvar kommer vara taxiväg. Dvs TODA (take of distance available”) kommer nog vara densamma som nu innan bygget är klart. Man kommer dock få en något bredare ny bana med högre klassning som möjliggör större (tyngre) flygplan att operera utan dispens, som är fallet med nuvarande ban-klassning.
Hur det blir med charter får vi väl se, flygplatsledningen i Linköping har ju uttryckt flera gånger i media att man är en affärsflygplats och inte är intresserad av denna typ av resor.

Du har helt rätt, jag skrev lite slarvigt eftersom gamla delen i väster blir kvar, fast som taxibana. Vi får väl se hur det går med chartertrafiken och framtiden för Norrköpings del. Norrköpings senaste utspel med en privat operatör som skulle överta och driva flygplatsen tror jag inte mycket på.
 
Toppen