Senaste nytt

Kreditkort och utflyttning utomlands

Är det någon som har koll på vad som händer med kreditkort (AMEX, SAS Eurobonus Mastercard), vid utflyttning utomlands (med registrering om sådant hos Skatteverket). Min spontana tanke är att alla finansbolag och banker screenar SPAR periodiskt om kredittagare avlidit, utflyttat, etc. och agerar därefter, och därmed avslutar krediterna pga ”avtalsbrott”. Någon som har erfarenhet? Mod får gärna tillrättavisa om detta diskuterats tidigare men kunde inte hitta något.
 

igelkotten

Medlem
Bra fråga, är själv fortsatt folkbokförd i Sverige med särskild adress utomlands för att undvika sådana problem. Har tyvärr inget svar!
 

Hissen

Medlem
Flyttade från Sverige ur EU och det enda mina banker avslutade var möjligheten att investera, pensionssparande, fonder och aktier etc. samt möjligheten att låna. Har SAS MC och diverse kort dock ej Amex ingen förändring. Har i och försig bara varit utflyttad i 3 månader. Den enda organisationen som avslutade kontot omedelbart var Svenska Spel.
 

schrute

Medlem
För tre år sedan (på dagen) folkbokförde jag mig i Danmark. Då hade jag bara Coop Medmera Mer men det blev inga problem att ha kvar den. Räkningar fortsatte dock att komma till min gamla adress.

Några månader senare flyttade jag tillbaka till Sverige så jag vet inte hur det hade funkat i längden.
 

ACervin

Medlem
Jag kontaktade Svenska AmEx tidigare i år då jag tänkte att under mina ca 2-3 månader om året i Sverige skulle kunna ha nytta av ett Svensk AmEx, men fick nobben, då jag varken hade någon svensk inkomst eller var skriven i Sverige. Hade kanske varit annorlunda om jag aldrig sagt upp AmEx
 

igelkotten

Medlem
Ja,
Jag kontaktade Svenska AmEx tidigare i år då jag tänkte att under mina ca 2-3 månader om året i Sverige skulle kunna ha nytta av ett Svensk AmEx, men fick nobben, då jag varken hade någon svensk inkomst eller var skriven i Sverige. Hade kanske varit annorlunda om jag aldrig sagt upp AmEx

För att skaffa Amex (samt de flesta, om inte alla, svenska kreditkort) krävs att man är skriven i Sverige. Verkar som att man får behålla kortet dock om man skriver sig utomlands efter man skaffat kortet.
 
Last edited:

stopover

Medlem
Jag hade mina svenska kreditkort kvar när jag bodde 2,5 år utanför EU. 2014-2017.
SAS EB MasterCard Premium och AMEX Elite.

Antar då att du var folkbokförd i ett annat land och anmälde detta till Skatteverket? Gav du också samma info till SEB/Amex eller hade du kvar en svensk adress i deras system?

Kommer själv flytta utomlands (inom EU) i slutet av året men skulle gärna vilja behålla mina MC Premium/Amex Elite samt skaffa ett till Amex i det nya landet.
 
Toppen