Senaste nytt

Krav på munskydd på Arlanda

Sukhoi

Medlem
Hej! Både taxfreen och Wh smith säljer tygmasker. Var uppmärksam på att inte alla flygbolag tillåter dessa. Hörde att Air France ej tillåter dessa. Kan ha fel.
 

mha321

Medlem
Hej! Både taxfreen och Wh smith säljer tygmasker. Var uppmärksam på att inte alla flygbolag tillåter dessa. Hörde att Air France ej tillåter dessa. Kan ha fel.
Sas tillåter dem inte heller - som ett av de största bolagen på Arlanda. (sedan om det efterlevs är en sak, men det är mot deras regler)
 

Mr.Robin

Medlem
Tack för tipsen. Visste att sas inte gillade tyg när kravet infördes men har sett så många med tygmask när jag har flugit sedan dess att jag trodde kravet hade ändrats. Tänkte att dom är bekvämare än pappersvarianten, men fortsätter nog med papper då utan att testa tyg, lyckligt ovetande hur mycket bekvämare dom är :)
 

Tomas E

Medlem
Tack för tipsen. Visste att sas inte gillade tyg när kravet infördes men har sett så många med tygmask när jag har flugit sedan dess att jag trodde kravet hade ändrats. Tänkte att dom är bekvämare än pappersvarianten, men fortsätter nog med papper då utan att testa tyg, lyckligt ovetande hur mycket bekvämare dom är :)
Det är väl EASA (EU-organet för flygsäkerhet) som har utfärdat regler (rekommendationer?) om att det ska vara certifierade munskydd på flygplan, snarare än tygvarianter. Stötte första gången på detta i augusti på Iberia, när några fick sina tygmunskydd underkända och fick ett "medicinskt" munskydd istället.
 

RickardG

Medlem
Sas tillåter dem inte heller - som ett av de största bolagen på Arlanda. (sedan om det efterlevs är en sak, men det är mot deras regler)
Är det just de maskerna som säljs inne på Arlanda de inte tillåter? För tygmasker generellt är väl ok, så länge de uppfyller kraven för att betraktas som ”medicinska”?
 

Tomas E

Medlem
Är det just de maskerna som säljs inne på Arlanda de inte tillåter? För tygmasker generellt är väl ok, så länge de uppfyller kraven för att betraktas som ”medicinska”?
Finns det CE-märkta tygmasker, som alltså är testade för vilken partikelstorlek de stoppar med vilken effektivitet? Det hade jag inte sett, och det låter osannolikt om de inte innehåller ett inre pappersfilter.

Däremot brukar kollektivtrafik och butiker m.m. i utlandet inte ställa några specifika krav på typ av mask.
 

mha321

Medlem
Det är väl EASA (EU-organet för flygsäkerhet) som har utfärdat regler (rekommendationer?) om att det ska vara certifierade munskydd på flygplan, snarare än tygvarianter. Stötte första gången på detta i augusti på Iberia, när några fick sina tygmunskydd underkända och fick ett "medicinskt" munskydd istället.

Korrekt, den rekommendationen är från EASA.

Vissa bolag gör dock undantag från den. Lufthansa tex rekommenderade tidigare tygmasker, vilket EASA explicit lister som icke godkänt. Vad jag kan se har de slutat rekommendera dem nu, men tillåter dem. Men det gäller tex inte på flyg till Italien, eftersom Italien har utfärdat regler om att man måste ha medical masks. Så till Italien är det regler och inte rekommendationer, som bolagen måste följa.

Det är en salig röra av olika regler. Ur det perspektivet är det enklare med de som håller sig rakt av till EASA reglerna, tex sas - och det är säkert därför som de gör det. Däremot kommer ju sedan aspekten efterlevnad av reglerna in som nästa steg, och där skiljer det sig ju igen mellan bolag och individuell personal på bolagen.
 

mha321

Medlem
Är det just de maskerna som säljs inne på Arlanda de inte tillåter? För tygmasker generellt är väl ok, så länge de uppfyller kraven för att betraktas som ”medicinska”?
Vad jag vet så finns inga tygmasker som faktiskt uppfyller EU certifieringen för att klassas som medicinskt.

Jag är på intet sätt en expert men det är vad jag fått ut av det jag läst. De ska ja en viss EU certifiering (se What is meant by a “medical face mask”? | EASA
 
Toppen