Senaste nytt

Krav på munskydd på Arlanda

Hachans

Medlem
Kan ju konstatera från diverse inslag och rapporter att det inte sker någon kontroll kring vilken sorts munskydd man har så länge man har ett (och knappt ens det efter rapport i tråden).
Kanske har pragmatiken fått vinna.
 
en största anledningen till att det inte sker är snarare att företagaren inte vill jaga bort inkomstbringande kunder... Vilken lag anser du att företagaren skulle bryta mot om den krävde munskydd av alla kunder och anställda?
Bra fråga :)
Vi har ju inte haft ett prejudicerande fall om ansiktsmask vad jag vet. Men diskrimineringsgrunderna skulle kunna gälla, dvs. om näringsidkare 1 kräver munskydd, men inte någon annan skulle det kunna ses som diskriminering i samma sätt som slöja.

Jag är inte jurist, och jag vet inte långt avtalsfriheten gäller. Vi kan ta ett annat exempel om restauranger som har klädkod, dvs jag kommer i tofflor och shorts till grand hotel - vakterna skulle inte släppa in mig, men finns det någon laglig grund för detta.

Nu pratat vi ju privata miljöer, i det offentliga gäller helt andra regler och Arlanda får nog ses som en offentlig miljö.

Själv tycker jag vi borde ha lag på mask i trånga miljöer, där trängsel är oundvikligt och social distans omöjligt. En SL buss exempelvis.
Däremot om vi kan ha social distans på minst 2 meter, dvs arlanda express skulle jag åka i utan mask om jag skulle ha en en hel sätesrad för mig själv.

Att ha mask på Arlanda just nu verkar inte produktivt, men jag förstår såklart för ankommande passagerare, som har suttit på en flight med mask under hela resan kanske väljer att fortsätta ha på den, det skulle jag göra, och då blir de ju lite konstigt om resten av flygplatsen är "mask fri"
 

eddo

Medlem
Inte många med mask på ARN idag heller.

Jag kan tycka att det är bra med krav på mask vid trånga utrymmen som någon skrev ovan. Vid boarding, ombord på flygplan, pendeltåg, buss och liknande. Men inne på Arlanda, som fortfarande är väldigt tomt och där det är lätt att hålla avstånd till andra tycker jag att det känns onödigt.
 

mha321

Medlem
Inte många med mask på ARN idag heller.

Jag kan tycka att det är bra med krav på mask vid trånga utrymmen som någon skrev ovan. Vid boarding, ombord på flygplan, pendeltåg, buss och liknande. Men inne på Arlanda, som fortfarande är väldigt tomt och där det är lätt att hålla avstånd till andra tycker jag att det känns onödigt.
Det är ju ett led i att få det mindre tomt. Och när folk väl kommer tillbaka är det för sent att införa det (nja för sent är det inte, men olyckligt sent). Att ha kravet/rekommendationen ökar förhoppningsvis också möjligheten för restauranger och affärer att öppna verksamheten. Hjälper till att få hjulen att börja snurra åt rätt håll helt enkelt.

Det finns också en rent pedagogisk poäng i att Arlanda fungerar likadant som majoriteten av de flygplatser ute i Europa som trafikeras....
 

samet

Medlem
Landvetter just nu, uppskattningsvis 1/3 som bär mask. Inte ens all personal, SAS-personal bär men ingen i säkerhetskontrollen och övrig personal är alla utan mask.
 
Toppen