Kortbedrägeri på Amex trots spärrat kort

En tråd i 'Kredittkort' startet av Elmjoh, 19 Mars 2019.

  1. Elmjoh

    Elmjoh Medlem

    Country:
    Sverige Sverige
    I början av februari kom ett sms med "din numeriska Safekey engångskod" från Amex. Eftersom det inte var något köp från min sida, insåg jag att någon försökte göra ett nätköp med mitt kort, och jag kontaktade därför AMex direkt och spärrade mitt kort och nytt kort skulle skickas omgånde.

    Fick ytterligare ett par koder, men lät det bero eftersom kortet ju var spärrat och inga köp kunde göras. Knappt en vecka senare när jag loggar in på appen ser jag att köp har genomförts nästan en vecka senare på mitt spärrade kort. Kontaktar återigen Amex och undrar hur det är möjligt att någon har gjort köp på mitt spärrade kort. Får då ungefär följande svar "Vi har lagt en mjuk spärr på ditt kort, jag spärrar det helt nu".

    För mig låter detta en smula besynnerligt och framför allt osäkert. Om jag spärrar mitt kort så ska det ju vara spärrat från alla köp. Jag uttryckt detta till Amex vid flera tillfällen och framför allt att jag vill ha ett svar på varför ett spärrat kort kan användas otillbörligen av någon annan.

    Det känns faktiskt som Amex är en osäker produkt utifrån det som har hänt, och framför allt eftersom de inte har kunnat presentera någon förklaring.

    I fredags ringde någon från kundtjänst som hade "analyserat situationen" och ville erbjuda 1.500 Eurobonuspoäng i kompensation. Avböjde detta och ville hellre ha en godtagbar förklaring. "Jag eskalerar ärendet" sa hon.

    Är det någon som har liknande erfarenheter från Amex eller andra kort?
     
    martin.agren, Gus og Beherit liker dette.
  2. palmen

    palmen Moderator

    Bosted:
    Stockholm
    Country:
    Sverige Sverige
    Så länge jag inte behöver betala skulle jag perosnligen inte bry mig.

    Varit med om samma sak på COOP Mastercard, ringde in och sa upp det vilket det bekräftade men ändå så gick någon automatdragning igenom på någon prenumerationstjänst 1 månad senare. Ringde och frågade vad som hänt och svaret var att det inte hade blivit avslutat men att de skulle göra det. Efter det så verkar kortet ha blivit avslutat i alla fall.
     
  3. gjohansson

    gjohansson Medlem

    Bosted:
    ARN
    Country:
    Sverige Sverige
    Jag hade nog inte brytt mig nämnvärt heller (så länge jag inte hade behövt betala) men det måste ju sägas vara en väldigt märklig hantering
     
  4. Beherit

    Beherit Medlem

    Country:
    Sverige Sverige
    Varit med om en liknande händelse och lika dålig hantering.

    Hade Handelsbanken på den tiden och minns inte riktigt om jag bytte bank eller bara kort, men hade i varje fall avslutat ett kort hos dem (minns inte om det var debit- eller kreditkort eller om det var VISA eller Mastercard). Nästa månad får jag en faktura på några tusen kr för köp gjorda datum långt efter datumet jag fått bekräftelse på att kortet var avslutat. Alla köp var gjorda under loppet av några få sekunder för så olika saker som flygbiljetter i Estland och biografbesök i London.

    Ringde Handelsbanken och de sa inte så mycket mer än att jag inte ska betala och kan riva fakturan. Ingen förklaring till hur det kunde ske på ett spärrat och avslutat kort.
     
  5. apknug

    apknug Medlem

    Country:
    Sverige Sverige
    Jag tror jag har rekordet. De ringde mig från kundtjänst på en nischbank och sa att de hade fått påringning från säkerhetsavdelning att det var underliga transaktioner på mitt kort och undrade om det var jag. Jag blev helt paff och svarade, öh jag avslutade mina affärer i banken för 10 år sen!
     
  6. simon_says91

    simon_says91 Medlem

    Bosted:
    Stockholm
    Country:
    Sverige Sverige
    Hade liknande situation förra året, kunde fortsätta använda kortet om de var registrerat i appar som Uber och SAS Appen eller som exempel kontinueliga prenumerationer online som dras varje månad.
    Fick svaret att så det fungerar, de skall vara en "bekvämlighet" för mig som kund att slippa byta alla kortnummer på registrerade hemsidor.
     
  7. gjohansson

    gjohansson Medlem

    Bosted:
    ARN
    Country:
    Sverige Sverige
    Får man verkligen göra så. Har man sagt upp ett avtal så har man väl?!?
     
  8. simon_says91

    simon_says91 Medlem

    Bosted:
    Stockholm
    Country:
    Sverige Sverige
    Jag har ju kvar kortet men fått nytt kortnummer...
     

Del denne siden

BusinessClass Logo

Hello and welcome to BusinessClass!

Abonner på vårt nyhetsbrev for å motta oppdateringer om hva som skjer på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Welcome to the mailinglist!

Don't forget to check your email and confirm your subscription.

BusinessClass Logo

Join the BusinessClass Community!

Like us on Facebook to get the latest BusinessClass news in your feed.

Become a member and participate in our discussions, ask question and share your knowledge and experiences.

Bli medlem nå!
×