Senaste nytt

Kommande bok om Boeing 747 i SAS

Saxat från DN onsdagen 31/3 1971.

Screenshot_1971-03-31.png
 
Saxat från DN onsdagen 31/3 1971.

Stämmer. Arlanda hade inte kapacitet att hantera 747 förrän Arlanda International (nuvarande äldsta delen av terminal 5) stod klar 1976. Från 1972 inleddes chartertrafik med 747 för Scanair från den tillfälliga charterterminalen som uppförts i andra änden av fältet, som efter terminalens öppning byggdes om till fraktterminal vilket den än idag är.
 
Kul idé. Ser fram emot boken!

Tack för intresset!

Passar på att visa en trevlig annons från 1971 där det bl a framgår att SAS vid denna tid hade hela 25 egna kontor bara i USA. Man flög bara till de klassiska fyra destinationerna New York, Chicago, Seattle och Los Angeles...
 

Attachments

  • 2B6595C8-48C7-43A0-8058-BF81873A6300.jpeg
    2B6595C8-48C7-43A0-8058-BF81873A6300.jpeg
    105,8 KB · Visningar: 702
Vilket bra initiativ :)
Har nog bilder hemma när vi flög B747 från Landvetter till JFK, nån gång sent 70-tal. Om jag inte missminner mig så kom planet från Kastrup och mellanlandade på Landvetter.

Tack! Det stämmer att den utgick från CPH; trafiken från Landvetter inleddes den 12 november 1977 med helt nylevererade combin Magnus Viking (som sex år senare gick förlorad i ett tragiskt haveri i Madrid, då uthyrd till Avianca).

Varje onsdag gick SK901 från Köpenhamn till New York/JFK via Göteborg. Samtidigt hade även Bergen fått förbindelse med New York och maskinen slingades CPH-BGO-JFK-GOT-CPH resp CPH-GOT-JFK-BGO-CPH. Senare ändrades slingningen, och t ex sommaren 1985 utgick SK901 varje lördag från Göteborg och gick till JFK via Oslo/Gardermoen.

Återkom gärna om du vill visa bilderna!

Bästa hälsningar Hans
 

011430121

Medlem
Tack för intresset!

Passar på att visa en trevlig annons från 1971 där det bl a framgår att SAS vid denna tid hade hela 25 egna kontor bara i USA. Man flög bara till de klassiska fyra destinationerna New York, Chicago, Seattle och Los Angeles...
Priser 1865kr 1971 är ca 14000kr 2019
Resa i ekonomi och ca 12 nätter på ett Hilton i New York skulle nog i dag bli dyrare.
 
I mina gömmor hittade jag ett äldre videoband från 1986 som använts i internutbildningen för SAS kabinpersonal. Detta är en film på 46 minuter som visar hur besättningen på SAS Boeing 747 förbereder och serverar måltider och ger service i First Business Class på SK971 CPH-BKK.

Ni som sitter långt fram i kabinen nu för tiden kan ju jämföra service och annat med hur det är idag :)

 
Last edited:
Toppen