Hej
@Alf och tack för intresset allesammans! Jag minns att du skrev i den gamla tråden och hade hoppats att du skulle dyka upp här
Det var verkligen en annan tid med jumbon och jag har hittat mycket spännande i arkiven jag hittills grävt i, och jag har knappt ens börjat... Scanairs 747-flygningar var något utöver det vanliga och det kostade blott 200 kr, förvisso i 1972 års penningvärde, för en uppgradering till Första klass som bjöd på all den komfort du berättar om. Ursprungligen gick de enbart till Las Palmas på helgerna, men efterhand som tiderna blev kärva fick Scanair möjlighet att nyttja SAS jumbojet i större omfattning och kunde så småningom trafikera även Heraklion, Rhodos, Larnaca och Palma de Mallorca.
SAS inredde efter några år övre däck i sina 747 som vanlig passagerarkabin och när Scanair 1982 fick disponera en egen maskin på heltid tryckte man in hela 475 passagerare i flygplanet jämfört med som mest 373 i SAS-version. Scanair avvecklade 747 ur trafikprogrammet 1983.
I början av 70-talet delades ett diplom ut till Scanairs 747-resenärer, som i och med detta upptogs i
Scanair Sunjet Club. Det skulle vara idag det!
Visa bifogad bild 102893