Senaste nytt

Kommande bok om Boeing 747 i SAS

Big Birger

Medlem
Ser fram emot boken! Dessvärre kan jag bara bidra med ett barndomsminne att jag flög 747 i economy från Arlanda till USA i mitten på 80-talet. Flög däremot Lufthansas 747-8 från Frankfurt till Bangalore och tillbaka för ett år sedan. Visserligen bara i Premium Economy, men det är ett mäktigt plan som har en unik aura. :)
 
Ser fram emot boken! Dessvärre kan jag bara bidra med ett barndomsminne att jag flög 747 i economy från Arlanda till USA i mitten på 80-talet. Flög däremot Lufthansas 747-8 från Frankfurt till Bangalore och tillbaka för ett år sedan. Visserligen bara i Premium Economy, men det är ett mäktigt plan som har en unik aura. :)

Tack för intresset! Det känns vemodigt att det numera är lite ovanligt att flyga 747, när det känns som om det var bara några år sedan de fanns överallt. 1998 var jumbons bästa år någonsin, med nästan 1000 flygplan i trafik. Inte illa, eftersom man tills förra året byggt totalt ca 1600 stycken...

Själv har jag bara flugit 747 ett par gånger mellan Frankfurt och Bangkok t/r samt en gång från Frankfurt till Chicago, samtliga turer med Lufthansa 747-400 på 90-talet. Trevligt både i Y och C-klass!
 

Alf

Medlem
@Alf fattar jag rätt, var det bara bar på övervåningen när SAS upphörde med F kabin?

Nej, tvärtom om jag minns rätt. Det var bar när det var First. Jag har bara flugit First med SAS när man kunde köpa till det på flyget till LPA. (Fanns inga poäng att använda för First på den tiden. Alternativet var annars en välfylld plånbok och det var inget en ung statstjänsteman hade). När SAS införde Businessklass tog man ju bort First och då försvann baren och det blev ett vilorum för besättningen.
 

Alf

Medlem
Hej @Alf och tack för intresset allesammans! Jag minns att du skrev i den gamla tråden och hade hoppats att du skulle dyka upp här :)

Det var verkligen en annan tid med jumbon och jag har hittat mycket spännande i arkiven jag hittills grävt i, och jag har knappt ens börjat... Scanairs 747-flygningar var något utöver det vanliga och det kostade blott 200 kr, förvisso i 1972 års penningvärde, för en uppgradering till Första klass som bjöd på all den komfort du berättar om. Ursprungligen gick de enbart till Las Palmas på helgerna, men efterhand som tiderna blev kärva fick Scanair möjlighet att nyttja SAS jumbojet i större omfattning och kunde så småningom trafikera även Heraklion, Rhodos, Larnaca och Palma de Mallorca.

SAS inredde efter några år övre däck i sina 747 som vanlig passagerarkabin och när Scanair 1982 fick disponera en egen maskin på heltid tryckte man in hela 475 passagerare i flygplanet jämfört med som mest 373 i SAS-version. Scanair avvecklade 747 ur trafikprogrammet 1983.

I början av 70-talet delades ett diplom ut till Scanairs 747-resenärer, som i och med detta upptogs i Scanair Sunjet Club. Det skulle vara idag det!

Visa bifogad bild 102893

Det diplomet har jag missat trots att jag flugit den sträckan i Scanairs regi två gånger:(. Jag har bara fått ett diplom under min flygtid av KLM på 70-talet när jag passerade ekvatorn på väg till Nairobi. Men å andra sidan har jag missat Lifetime Gold på SAS också därför dom schabblat med olika medlemsnummer och poängberäkningar.
 

apknug

Medlem
Nej, tvärtom om jag minns rätt. Det var bar när det var First. Jag har bara flugit First med SAS när man kunde köpa till det på flyget till LPA. (Fanns inga poäng att använda för First på den tiden. Alternativet var annars en välfylld plånbok och det var inget en ung statstjänsteman hade). När SAS införde Businessklass tog man ju bort First och då försvann baren och det blev ett vilorum för besättningen.

Så var det två klasser innan Business kom? Ekonomi och First?

Eller var det Ekonomi, Business och First som sedan ersattes av ekonomi och euroclass? För det hette det väl på långlinjerna också?
 
Ber på förhand om ursäkt kring delar av inlägget som kan vara lite OT. Den gemensamma nämnaren är SAS First Class och gamla 747or dock.

Mellan 1986 fram till slutet av 1990-talet hade jag förmånen att flyga till Australien varje vinter. Resorna genomfördes i huvudsak med SAS till Singapore (med stopp i Bangkok) och vidare med Qantas. Något enstaka år flög vi västerut över USA när SAS opererade LAX. När First försvann (tillsammans med att DC10 ersättes av B767) blev det i regel Qantas från/till Europa.

Mina starkaste minnen är från Qantas 747-200 respektive 300. Bifogar ett par bilder som togs vid någon av de första resorna, skulle gissa 87/88. Hårdvaran är som vi alla vet långt ifrån dagens stolar där business produkterna på många av bolagen slår de gamla First stolarna med hästlängder (benutrymmet var dock gigantiskt). Men mjukvaran var enastående och i många avseenden unik i jämförelse med dagens servering som kändes mer genuin. Säkert påverkas det av att man vid den här tiden hade andra (mindre) regler att förhålla sig till när det kommer hantering av mat.

SAS 747 flög jag ett par gånger till LPA. Dock inga bilder tillgängliga nu. Däremot en bild från min näst största favorit bakom 747:an, DC10-30. 10 stolar i First med 1 rad i mitten och två rader längs kanterna. Det här var långt innan personliga IFE kommit till marknaden. Så i DC10an var det en stor duk med projektor som ju kändes som en personlig storbildsskärm när man satt på någon av mittenstolarna, som på bilden här där jag sitter med min storebror. Notera mannen på rad 2 som röker. Dessa två stolar var alltså okej att röka på. Som att vi övriga 8 i kabinen inte märkte av det... men det var ju även i detta ämne en helt annan värld och det bekom en inte då.

På bilderna från Qantas är det jag och min syster.

Andra bestående minnen från resorna med dessa kärror var de återkommande besöken i cockpit, där man på långlinjerna fick komma in flera gånger under flighten. Det var ju ett helt annat förhållningssätt till att ta in personer i cockpit på den här tiden, och i synnerhet när det kom till barn

630BA213-62C1-4470-A0FE-D59B5BEC4CBF.jpeg
49B4573A-CE06-4B48-9212-28969DA31FFA.jpeg
A24DACB5-91DB-4B03-A49D-1F1F79BC9688.jpeg
 

Alf

Medlem
Så var det två klasser innan Business kom? Ekonomi och First?

Eller var det Ekonomi, Business och First som sedan ersattes av ekonomi och euroclass? För det hette det väl på långlinjerna också?

Ja det var två klasser innan business kom. Första klass och ekonomi. Sedan kom ju business med SAS nya frälsare, Jan Carlson. Jag tror att det under en tid var tre klasser på långlinjerna. Jag har nämligen ett minne av att jag för länge sedan blev uppgraderad från business till Första klass på sträckan LAX-CPH när SAS flög med DC10 på sträckan. Det var nog som @reseledarn skrev i föregående inlägg, Första klass försvann när SAS övergick till B767.
 
Ja det var två klasser innan business kom. Första klass och ekonomi. Sedan kom ju business med SAS nya frälsare, Jan Carlson. Jag tror att det under en tid var tre klasser på långlinjerna. Jag har nämligen ett minne av att jag för länge sedan blev uppgraderad från business till Första klass på sträckan LAX-CPH när SAS flög med DC10 på sträckan. Det var nog som @reseledarn skrev i föregående inlägg, Första klass försvann när SAS övergick till B767.

Business Class infördes på linjerna till Nordamerika den 1 november 1979 och var "reserverad för passagerare som betalar ordinarie ekonomipris". Den 1 februari 1980 infördes den även på Trans-Asian Express, dvs linjerna från CPH till BKK/SIN via Delhi eller Karachi.

Business Class vidareutvecklades sedermera till First Business Class som infördes den 26 september 1982. I 747 innebar detta en minskning av antalet stolar från 110 till 77. Reklamen berättade att First säger vad du får, Business säger vad du betalar. Samtidigt började SAS trafikera Bangkok nonstop från CPH med 747, dittills hade DC-10 varit allenarådande på Trans-Asian Express via DEL/KHI.

Första klass försvann som nämnts i och med att 767 kom och DC-10 lämnade flottan, den sista 1991.
 
Toppen