Senaste nytt

Kommande bok om Boeing 747 i SAS

Hej!

Jag heter Hans Jakobsson och för många år sedan skrev jag några artiklar om SAS och Boeing 747 på min numer avsomnade blogg, vilket uppmärksammades på detta forum då det begav sig. Jag skrev lite i en av trådarna år 2012 men lyckades inte återuppliva mitt gamla konto här varför jag fått skapa ett nytt :)

Våren 2021 är det 50 år sedan SAS första Boeing 747 levererades under mycket buller och bång. Världens då största passagerarflygplan väckte stor uppmärksamhet i pressen som under flera år skrivit om de utmaningar och möjligheter som 747:an erbjöd.

I 16 år var Huge och hans vänner omtyckta vikingar i SAS och detta förtjänar att uppmärksammas i form av en bok som hyllar detta fantastiska flygplan och personerna som arbetade med 747:an, ombord, på marken och på alla andra möjliga sätt.

Tanken är att boken ska vara klar lagom till 50-årsjubiléet och jag vill därför höra mig för bland er på forumet om det finns någon som har egna minnen från jumboepoken och kanske även några egna bilder från resor som kan göra sig bra i en bok?

Jag är flyghistoriker med bakgrund i SAS och har samlat 747-material sedan 80-talet, drev världens första hemsida om 747:an på 90-talet och var inblandad i tillkomsten av Jumbo Hostel på Arlanda för tio år sedan. Jag har därtill från och till skrivit om flyg- och militärhistoria på webben, i tidskrifter och böcker genom åren.

Låter detta intressant så hör av er till mig! Tack på förhand!

Bästa hälsningar
Hans J

jumbojet1025.jpg
 

Alf

Medlem
Det låter jätteintressant, en av de bättre nyheterna på länge. Jag tecknar gärna upp mej på en bok redan. Jag har själv skrivit lite småkommentarer här på forumet om resor med SAS B747 på den tiden den fanns i SAS flotta. För mej som lagom flygnörd är jag helt betagen av detta flygplan. Det finns inget av dagen flygplan som slår en B747. Det är verkligen ett stiligt flygplan med sin häftiga övervåning och storlek. Ledsen Airbus, men A380 kommer en hel del efter, det ser ut som ett förvuxet kommersiellt flygplan medan B747 är ett smäckert och stilfull flygplan.

Det är en njutning att sitta längst fram i en B747 och höra det härliga buller när noshjulet fälls in, för att inte tala om när det fälls ut. Man känner att luftmotståndet ökar och farten går ner och det stabiliseras.

Jag har åkt en hel del med de B747 som SAS hade mellan ARN-JFK. De lite roligare och udda flygningarna som gjordes med detta flygplan var mellan ARN-LPA. Det var i mitten av -70-talet SAS flög charter åt Scanair på denna sträcka på lördagar och söndagar då det fanns ledig kapacitet på flygplanet. Då kunde man för en billig kostnad uppgradera till First som SAS hade på denna sträcka eftersom den kabinen ändå fanns i flygplanet. Den service och mat och dryck samt bekvämlighet kommer vi inte ens i närheten av idag med SAS Plus. Dagens SAS koncept till LPA, tråkig matbox och med tre ingående drinkar är ju löjligt på en så lång flygning. På 747:an till LPA började det med sillbord och förrätt samt varmrätt och efterrätt med all den dryck som behövdes. Lagom mätt var det bara att kliva upp i baren på övervåningen och sätta sej i sköna fåtöljer och fortsätta med kaffe och konjak samt annat man ville ha för en behaglig resa. Jag vill lova att man att man var frustrerad på att flygningen bara tog 5,5 tim. Till de yngre BC medlemmar vill jag säga att vissa saker var faktiskt bättre förr.

Även till USA kunde man sitta i baren på övervåningen, även när man åkte i business och First var borta.

Jag uppmanar även de BC medlemmar som aldrig åkt med en B747 att göra det innan flygplanet är borta ur produktionen. BA har fortfarande många kvar och även Thai har några kvar. Lufthansa flyger med den senaste modellen, B747-8. Jag är förvånad att denna modell inte sålt bättre.

Själv har jag inte ännu hunnit med att prova B747-8 som Lufthansa flyger med. Den finns med på min ”att göra lista” och det skall vara längst fram i First.

Om det är något som är av intresse så bidrar jag gärna med att dela av sig av mina upplevelser till boken.

Bifogar lite bilder från någon av flygningarna till LPA

3713898E-EBF4-4D3F-9B42-7910A264BABC.jpeg

Boarding till LPA på Arlanda. Foto: Alf
FE5D45BD-F487-49D4-8C93-F899F8E6DC25.jpeg

Servering i First. Foto: Alf
0BABB055-8420-403B-879E-A10542EE6AFA.jpeg

Ankomst till Las Palmas. Foto: Alf
 

igelkotten

Medlem
Det låter jätteintressant, en av de bättre nyheterna på länge. Jag tecknar gärna upp mej på en bok redan. Jag har själv skrivit lite småkommentarer här på forumet om resor med SAS B747 på den tiden den fanns i SAS flotta. För mej som lagom flygnörd är jag helt betagen av detta flygplan. Det finns inget av dagen flygplan som slår en B747. Det är verkligen ett stiligt flygplan med sin häftiga övervåning och storlek. Ledsen Airbus, men A380 kommer en hel del efter, det ser ut som ett förvuxet kommersiellt flygplan medan B747 är ett smäckert och stilfull flygplan.

Det är en njutning att sitta längst fram i en B747 och höra det härliga buller när noshjulet fälls in, för att inte tala om när det fälls ut. Man känner att luftmotståndet ökar och farten går ner och det stabiliseras.

Jag har åkt en hel del med de B747 som SAS hade mellan ARN-JFK. De lite roligare och udda flygningarna som gjordes med detta flygplan var mellan ARN-LPA. Det var i mitten av -70-talet SAS flög charter åt Scanair på denna sträcka på lördagar och söndagar då det fanns ledig kapacitet på flygplanet. Då kunde man för en billig kostnad uppgradera till First som SAS hade på denna sträcka eftersom den kabinen ändå fanns i flygplanet. Den service och mat och dryck samt bekvämlighet kommer vi inte ens i närheten av idag med SAS Plus. Dagens SAS koncept till LPA, tråkig matbox och med tre ingående drinkar är ju löjligt på en så lång flygning. På 747:an till LPA började det med sillbord och förrätt samt varmrätt och efterrätt med all den dryck som behövdes. Lagom mätt var det bara att kliva upp i baren på övervåningen och sätta sej i sköna fåtöljer och fortsätta med kaffe och konjak samt annat man ville ha för en behaglig resa. Jag vill lova att man att man var frustrerad på att flygningen bara tog 5,5 tim. Till de yngre BC medlemmar vill jag säga att vissa saker var faktiskt bättre förr.

Även till USA kunde man sitta i baren på övervåningen, även när man åkte i business och First var borta.

Jag uppmanar även de BC medlemmar som aldrig åkt med en B747 att göra det innan flygplanet är borta ur produktionen. BA har fortfarande många kvar och även Thai har några kvar. Lufthansa flyger med den senaste modellen, B747-8. Jag är förvånad att denna modell inte sålt bättre.

Själv har jag inte ännu hunnit med att prova B747-8 som Lufthansa flyger med. Den finns med på min ”att göra lista” och det skall vara längst fram i First.

Om det är något som är av intresse så bidrar jag gärna med att dela av sig av mina upplevelser till boken.

Bifogar lite bilder från någon av flygningarna till LPA

Visa bifogad bild 102889
Boarding till LPA på Arlanda. Foto: Alf
Visa bifogad bild 102888
Servering i First. Foto: Alf
Visa bifogad bild 102890
Ankomst till Las Palmas. Foto: Alf

Intressant Alf. Har du måhända bilder från baren på övervåningen? :)
 
Hej @Alf och tack för intresset allesammans! Jag minns att du skrev i den gamla tråden och hade hoppats att du skulle dyka upp här :)

Det var verkligen en annan tid med jumbon och jag har hittat mycket spännande i arkiven jag hittills grävt i, och jag har knappt ens börjat... Scanairs 747-flygningar var något utöver det vanliga och det kostade blott 200 kr, förvisso i 1972 års penningvärde, för en uppgradering till Första klass som bjöd på all den komfort du berättar om. Ursprungligen gick de enbart till Las Palmas på helgerna, men efterhand som tiderna blev kärva fick Scanair möjlighet att nyttja SAS jumbojet i större omfattning och kunde så småningom trafikera även Heraklion, Rhodos, Larnaca och Palma de Mallorca.

SAS inredde efter några år övre däck i sina 747 som vanlig passagerarkabin och när Scanair 1982 fick disponera en egen maskin på heltid tryckte man in hela 475 passagerare i flygplanet jämfört med som mest 373 i SAS-version. Scanair avvecklade 747 ur trafikprogrammet 1983.

I början av 70-talet delades ett diplom ut till Scanairs 747-resenärer, som i och med detta upptogs i Scanair Sunjet Club. Det skulle vara idag det!

747cert.jpg
 

johansch

Medlem
Jag flög Thai i First på en 747 för kanske ~6-8 år sedan, jag tror det var från NRT till BKK. Det var när man kunde köpa USDM-miles väldigt billigt.

Det var första gången jag satt på översta våningen på en 747:a.

Det jag minns:

- Det lät *väldigt* mycket.

- Servicen var sådär.

- Efter att ha upplevt Qatar 777/787 (business) och Thai A380 (First) så var sätet naturligtvis inte särskilt spännande.

Kändes dock historiskt signifikant - jag var glad över att jag fick uppleva detta.
 
Toppen