Senaste nytt

Komma in i SAS lounge på Arlanda terminal 5 när man ansluter till inrikes?

LSH

Medlem
Jag har gjort detta flera gånger senaste tiden. Aldrig problem med automaterna in till T5 eller lounge. Däremot är det sedan ca en månad problem att sedan ta sig in på T4. Oavsett om jag väljer fast track eller vanlig säkerhetskontroll så piper läsaren och säger att BP är "förbrukat" (USED). Efter manuell kontroll släpps jag förstås in.
 

Massepasse

Ny medlem
Kom med BP i appen för inrikesresa ARN-LLA. Fick först "röd spärr och elak ljudsignal" i Fast Track när jag kom från Skycity-sidan till T5.

Klättrade in till vanliga kön och berättade att jag skulle in i SAS-lounge. Kvinnan såg helt förvirrad ut och bad mig ställa mig sist i låååånga turistkön. Jag berättade snällt att jag har ett giltigt BP och EBG. Jag gav henne mitt EBG/Mastercard som hon drog i sin läsare och då släppte hon in mig.

Jag kommenterar på min egen fråga. Jag inser vad problemet var. Jag hade först varit in på T4, och sedan gått till T5. Precis som LSH påpekade kan man bara använda sjävscannern en gång, därefter blir den "USED". Så när jag kom till T5 fick jag spärr. Detsamma hände när jag lite senare återigen var tillbaka på T4.

Säkerhetskontrollen tipsade då att man ska välja de bemannade "manuella" läsarna om man använder BP fler än en gång. På T5 finns dessa längst bort i norra flygeln, mot F-vingen.
 

Canadien

Medlem
Kom med BP i appen för inrikesresa ARN-LLA. Fick först "röd spärr och elak ljudsignal" i Fast Track när jag kom från Skycity-sidan till T5.

Klättrade in till vanliga kön och berättade att jag skulle in i SAS-lounge. Kvinnan såg helt förvirrad ut och bad mig ställa mig sist i låååånga turistkön. Jag berättade snällt att jag har ett giltigt BP och EBG. Jag gav henne mitt EBG/Mastercard som hon drog i sin läsare och då släppte hon in mig.
Var det en bonusresa? Eller bokad innan du blev EBG? Skumt annars ifall inte automatgrinden gav grönt.
 

JKS

Medlem
Vid ankomst med SAS inrikes till T4 kommer jag in på T5 o loungen via ankomstaccess med EBD? Har ingen flyganslutning vidare från Arlanda.

/j
 

palmen

Moderator
Det har vi ju diskuterat i samband med frågan om ankomstlounge interkontinentalt med SAS. Borde ju rimligtvis vara samma princip?
Och vad var kontentan av den diskussionen? Kan ju vara skillnad på transfer security och vanliga säkerhetskontrollen på T5 antar jag, har inget minne av att jag visat något boardingpass vid transfer security men vid vanliga kontrollen så är det ju alltid boardingpass soms ka visas.
 

JKS

Medlem
Blir ju svårt att ta sig igenom säkerhetskontrollen utan boardingkort, eller?
Precis gissar att mitt ankomst boardingkort får spärren att lysa rött. Blir att "avnjuta" inrikesloungen istället.

Intressant att det är skillnad på att komma in airside via transfer sec vs vanlig sec. Tror inte jag visade boardingpass i transfer sec senast.
 

Canadien

Medlem
Vill man till både terminal 2 och 5 kan man besöka terminal 5 och sen ta bussen till terminal 2 så slipper man en till säkerhetskontroll (Busen går från Gate 10, längst ut i piren som ligger vid sas loungen.)

Det går ju även bra att åka till terminal 2 och sen gå till gate 4 om man hellre vill det ;)

Finns denna buss 5->2 kvar och hur ofta går den? Tänkte försöka få till en räkmacka i Pontusloungen innan en BA-flight nästa vecka.
 
Toppen