Senaste nytt

JAL tillfälliga reselättnader bokning

Hoj,
Nu är det lite av en chansning då en planerad resa till Japan blev inställd pga omsätndigheterna, men hade tänkt prova åka i November, och JAL var ett alternativ då de sammarbetar med Finnair och går den kortare vägen + bra flyg.

Nu har de infört någon slags ombokningslättnader men är väldigt förvirrad vad gäller reseregler och vad som egentligen är och inte är.

Ska gälla till bokningar som görs före slutet av september i år och om jag förstått rätt, så ska man kunna boka om gratis inom samma resklass fram till just slutet av september, därefter en gratis ombokning innan ordinarie ombokningsregler gäller (180 EUR per ombokning).

Är detta för bra för att vara sant? Bokar givetvis en biljett som går att avboka och få "refund" minus avgift (180 EUR tror jag). Vill ju veta så man inte köper grisen i säcken och står där med finstilt som man missat helt....
 

ekf

Medlem
Ska gälla till bokningar som görs före slutet av september i år och om jag förstått rätt, så ska man kunna boka om gratis inom samma resklass fram till just slutet av september, därefter en gratis ombokning innan ordinarie ombokningsregler gäller (180 EUR per ombokning).
Du åker dock på att betala fare difference, så jag vet inte om det är en så värst bra deal...

"As a result of the change the applicable fare amount and/or rules may change. If the fare amount changes this amount will be payable."

samt

"If a fare with a restricted departure period was originally purchased and the date is subsequently changed to a date outside the permitted departure period a different fare will be applied and may result in a fare difference being charged as well as a change of fare rules."

Så det enda de bjuder på är själva administrationsavgiften för att exekvera ändringen.
 

Berglund

Medlem
Nu känner jag mig något dum som frågar men vad är egentligen fare difference?
Ska försöka förklara något krångligt enkelt.

Du är med på att det finns olika ”fare buckets”? Bokstäverna som anger olika slags bokningsklasser, exempelvis C är fullpris business medan Z är rabatterad business.

Varje sådan bokstav, fare bucket, har ett visst antal platser, till ett visst pris, som flygbolaget vill sälja. Exempelvis vill flygbolaget inte sälja alla sittplatserna i businesskabinen till rabatterat pris utan kanske bara fem platser.

Det kan då finnas, igen exempelvis, finnas - vi säger för enkelhetens skull - 9 st säten/sittplatser i businesskabinen. Självklart är flygbolaget villiga att sälja alla de platserna till fullpris. Då finns det C9, dvs 9 biljetter till salu till fullt pris. För att garantera sig att de får in lite pengar, väljer flygbolaget att sälja 4 biljetter till rabatterat pris. Det står då Z4.

Den uppmärksamme ser då att 9+4=13. Det är fler biljetter till salu än vad som finns fysiska sittplatser ombord. Det innebär att säljs det en biljett till C-pris, då minskas C9 till C8 men även Z4 kan då minskas med en till Z3.

När Z är slutsålda, då återstår bara de dyra C-pris biljetterna. Den sista platsen ombord vill flygbolaget gärna sälja till fullpris. Därför håller man ofta C-priset öppet, tillgängligt för försäljning, så länge som möjligt.

Vid ombokningar, involontary reroutings, blir man ofta ombokad till en fare bucket som finns tillgänglig. Priset för en billig businessbiljett i Z kan kosta, hittar vi på, säg 1000 kr. Fullpris C kanske kostar 5000 kr. Om man då har en Z och vill boka om och det bara finns tillgängliga biljetter i C - då blir fare difference 4000 kr, prisskillnaden mellan den fare bucket du har och den du vill byta till.

Normalt vill flygbolaget ha betalt för att ens göra bytet, en ombokningsavgift, plus fare difference. Nu i coronatider tillåter många flygbolag - gratis ombokning (själva avgiften)
- men - du får fortfarande betala själva prisskillnaden mellan den fare bucket du har och den fare bucket du nu vill byta till.

På så sätt förhindrar flygbolaget att du köper en billig Z på en oattraktiv avgång, för att sedan
- gratis - byta den till en biljett på en dyrare och mycket populärare avgång.
 
Last edited:
Ska försöka förklara något krångligt enkelt.

Du är med på att det finns olika ”fare buckets”? Bokstäverna som anger olika slags bokningsklasser, exempelvis C är fullpris business medan Z är rabatterad business.

Varje sådan bokstav, fare bucket, har ett visst antal platser, till ett visst pris, som flygbolaget vill sälja. Exempelvis vill flygbolaget inte sälja alla sittplatserna i businesskabinen till rabatterat pris utan kanske bara fem platser.

Det kan då finnas, igen exempelvis, finnas - vi säger för enkelhetens skull - 9 st säten/sittplatser i businesskabinen. Självklart är flygbolaget villiga att sälja alla de platserna till fullpris. Då finns det C9, dvs 9 biljetter till salu till fullt pris. För att garantera sig att de får in lite pengar, väljer flygbolaget att sälja 4 biljetter till rabatterat pris. Det står då Z4.

Den uppmärksamme ser då att 9+4=13. Det är fler biljetter till salu än vad som finns fysiska sittplatser ombord. Det innebär att säljs det en biljett till C-pris, då minskas C9 till C8 men även Z4 kan då minskas med en till Z3.

När Z är slutsålda, då återstår bara de dyra C-pris biljetterna. Den sista platsen ombord vill flygbolaget gärna sälja till fullpris. Därför håller man ofta C-priset öppet, tillgängligt för försäljning, så länge som möjligt.

Vid ombokningar, involontary reroutings, blir man ofta ombokad till en fare bucket som finns tillgänglig. Priset för en billig businessbiljett i Z kan kosta, hittar vi på, säg 1000 kr. Fullpris C kanske kostar 5000 kr. Om man då har en Z och vill boka om och det bara finns tillgängliga biljetter i C - då blir fare difference 4000 kr, prisskillnaden mellan den fare bucket du har och den du vill byta till.

Normalt vill flygbolaget ha betalt för att ens göra bytet, en ombokningsavgift, plus fare difference. Nu i coronatider tillåter många flygbolag - gratis ombokning (själva avgiften)
- men - du får fortfarande betala själva prisskillnaden mellan den fare bucket du har och den fare bucket du nu vill byta till.

På så sätt förhindrar flygbolaget att du köper en billig Z på en oattraktiv avgång, för att sedan
- gratis - byta den till en biljett på en dyrare och mycket populärare avgång.
Så skulle jag kunna anta att ett byte alltid genererar en dyrare fare bucket?

Nu är ju tanken med att försöka boka inom denna tid att värja sig mot ev inreseförbud som inte hunnit hävas. Ver ju inte vad UD har för tankar, får de för sig att förlänga sin avrådan året ut så kommer man ju ingenstans ändå.

Brukar i regel alltid boka en avgång som är ombokning och avbokningsbar (mot avgift), vilket brukar generera ett dyrare pris än de kampanjpriser som släpps (billigare fare buckets?).
 
Toppen