Senaste nytt

Investera i BusinessClass.com

taxvalp

Medlem
Det måste väl vara så att intäkterna är tänkta att vara förmedlingsavgifter till deras sökmotor/bokningstjänst snarare än den totala försäljningsintäkten från biljetterna?

Så är det förmodligen. Då får man räkna baklänges för att komma fram till hur mycket resor man måste sälja för att dra in 90 miljoner USD i ren provision på ett år. Kanske fullt realistisk kalkyl men det får andra bedöma…
 
Det måste väl vara så att intäkterna är tänkta att vara förmedlingsavgifter till deras sökmotor/bokningstjänst snarare än den totala försäljningsintäkten från biljetterna?

Förhoppning avseende intäkter 2026: 90,479 MUSD
Marknadsföringsutgifter 2026: -35,350 MUSD
Övriga utgifter 2026: -28,247 MUSD
Vinst 2026: 26,282 MUSD

Detta lämnar ju inget utrymme för att deras "övriga utgifter" (31,2% av intäkterna) innehåller kostnaderna för några sålda flyg- och hotelltjänster.

Det gör i och för sig att jag undrar vad frasen "Dette da under antagelsen av oppnådd markedsandel på premium flybilletter i 2025 på kun 0,12%" egentligen syftar på. 0,12% av den totala biljettförsäljningen för premiumbiljetter i världen eller 0,12% av de totala resebyrå-/sökmotorintäkterna för premiumbiljetter i världen?

Deras sökmotor slussar en vidare till Kayak för bokning. Det finns inte dessa marginaler när det gäller försäljning av flygbiljetter.
Ett helt vanligt scenario via en GDS är att du har 0% provision från flygbolagen. Vill du tjäna pengar får du prissätta biljetten högre själv.
 

Palazzi

Medlem
Efter att ha deltagit i rätt många investerings-rundor så får jag faktiskt ihop kalkylen rent matematiskt, OM man räknat som @Tomas E indikerat.

Rent spekulativ kalkyl, såklart, men just värderingar för sökmotorer (flyg och hotell) är inte sällan skyhöga. Finns inte mängder med investerare som intresserar sig för så hög risk, och så stora summor dock.

Normalt väger man ju in teamet, med försök till inlåsningeffekter för att behålla just dessa, men historiken för BC.com tror jag inte kommer tala till deras fördel. Historiken kommer med stor sannolikhet upplevas som att man varit alldeles för trögrörliga utifrån de trafikvolymer man har haft (som är väldigt höga på förstasidan, vilket vi forummedlemmar har svårt att ta till oss).

Jag gissar att man tror sig ha kommit på något rätt unikt, teknikmässigt, och då är jag inte orolig för att nischen kan supportera en sådan värdering. Får man intresse från bolagen själva så brukar det gå rätt fort att generera trafik.

Tycker personligen att det är lite väl oklart hur den rätt stora mängde pengar ska användas, iom att man ska ta in så mycket redan nu. Jag hade som investerare blivit lite tveksam till varför man inte vill inleda en mindre summa, om det kan ta en till lansering, och sedan motivera en högre värdering med resultaten. Utan att veta helt så gissar jag att Kayak.com, Momondo Group mfl. hade kommit längre när man tog in sin Serie A-investering (vilket jag uppfattar detta som, när jag ser på historiken).

Jag tycker summerat att det känns spännande, men det är inget för mig. Trots mitt personliga intresse för resor och transport, så är det inget segment jag hade investerat i :)
 

micsjo

Medlem
Efter att ha deltagit i rätt många investerings-rundor så får jag faktiskt ihop kalkylen rent matematiskt, OM man räknat som @Tomas E indikerat.

Rent spekulativ kalkyl, såklart, men just värderingar för sökmotorer (flyg och hotell) är inte sällan skyhöga. Finns inte mängder med investerare som intresserar sig för så hög risk, och så stora summor dock.

Google betalade ruskigt bra för Orbitz bara för att komma åt deras sökmotor. Det som numera är google flights.

/Michael
 

Linmet

Medlem
Spännande satstning och jag önskar dem lycka till.

Reflektion: Jag är långt ifrån proffs på att granska sådana här prospekt och det ligger fjärran från det jag är utbildad till. Men jag reagerar på den ekonomiska simuleringen på sidan 27 i prospektet.

År 2026 ska man sälja flygresor och hotell för drygt 90 miljoner USD. Ungefär 2/3 av intäkterna ska vara från flyg i business eller first. Det handlar alltså om intäkter (”revenue”) och inte vinst.

Samtidigt räknar man med nära 30% vinstmarginal på sista raden (alltså efter att omkostnader är betalda). Med den kalkylen måste deras marginal på flygresor vara enormt bra om de ska få den vinstmarginalen.

Jag måste ha fattat något fundamentalt fel och ser fram emot ett klargörande av någon som kan sådant här. Eller har de hittat ett sätt att som onlineresebyrå sälja flygbiljetter med över 50% marginal?


Kanske är jag också för novis. Jag tolkar dock intäkterna (revenue) som förmedlingsprovisionens. Dvs biljetternas pris har inget med bolagets omsättning att göra.

därmed är marginalen ”möjlig”.

men det är många förmedlade biljetter….
 
Kanske är jag också för novis. Jag tolkar dock intäkterna (revenue) som förmedlingsprovisionens. Dvs biljetternas pris har inget med bolagets omsättning att göra.

därmed är marginalen ”möjlig”.

men det är många förmedlade biljetter….
Det är första gången jag hör om att flygbolagen betalar ut förmedlingsavgift. Intressant. Eller så tänker dom att det är enbart hotell som ska stå för alla intäkter, där kommissionen är hög.
 
Toppen