Senaste nytt

Investera i BusinessClass.com

taxvalp

Medlem
Spännande satstning och jag önskar dem lycka till.

Reflektion: Jag är långt ifrån proffs på att granska sådana här prospekt och det ligger fjärran från det jag är utbildad till. Men jag reagerar på den ekonomiska simuleringen på sidan 27 i prospektet.

År 2026 ska man sälja flygresor och hotell för drygt 90 miljoner USD. Ungefär 2/3 av intäkterna ska vara från flyg i business eller first. Det handlar alltså om intäkter (”revenue”) och inte vinst.

Samtidigt räknar man med nära 30% vinstmarginal på sista raden (alltså efter att omkostnader är betalda). Med den kalkylen måste deras marginal på flygresor vara enormt bra om de ska få den vinstmarginalen.

Jag måste ha fattat något fundamentalt fel och ser fram emot ett klargörande av någon som kan sådant här. Eller har de hittat ett sätt att som onlineresebyrå sälja flygbiljetter med över 50% marginal?
 

Mikeswede

Medlem
Det är väl tom så att dom värderar det till 210 miljonber NOK idag (för nya investerare). Är det någon som har hittat någon from av värder som skulle motivera detta ? 90 miljoner USD 2026 i all ära men det motiverar inte ett värder idag på 210 Miljoner NOK.
 

Tomas E

Medlem
Spännande satstning och jag önskar dem lycka till.

Reflektion: Jag är långt ifrån proffs på att granska sådana här prospekt och det ligger fjärran från det jag är utbildad till. Men jag reagerar på den ekonomiska simuleringen på sidan 27 i prospektet.

År 2026 ska man sälja flygresor och hotell för drygt 90 miljoner USD. Ungefär 2/3 av intäkterna ska vara från flyg i business eller first. Det handlar alltså om intäkter (”revenue”) och inte vinst.

Samtidigt räknar man med nära 30% vinstmarginal på sista raden (alltså efter att omkostnader är betalda). Med den kalkylen måste deras marginal på flygresor vara enormt bra om de ska få den vinstmarginalen.

Jag måste ha fattat något fundamentalt fel och ser fram emot ett klargörande av någon som kan sådant här. Eller har de hittat ett sätt att som onlineresebyrå sälja flygbiljetter med över 50% marginal?
Det måste väl vara så att intäkterna är tänkta att vara förmedlingsavgifter till deras sökmotor/bokningstjänst snarare än den totala försäljningsintäkten från biljetterna?

Förhoppning avseende intäkter 2026: 90,479 MUSD
Marknadsföringsutgifter 2026: -35,350 MUSD
Övriga utgifter 2026: -28,247 MUSD
Vinst 2026: 26,282 MUSD

Detta lämnar ju inget utrymme för att deras "övriga utgifter" (31,2% av intäkterna) innehåller kostnaderna för några sålda flyg- och hotelltjänster.

Det gör i och för sig att jag undrar vad frasen "Dette da under antagelsen av oppnådd markedsandel på premium flybilletter i 2025 på kun 0,12%" egentligen syftar på. 0,12% av den totala biljettförsäljningen för premiumbiljetter i världen eller 0,12% av de totala resebyrå-/sökmotorintäkterna för premiumbiljetter i världen?
 
Toppen