Senaste nytt

Inställt flyg - Ryanair återbetalar i form av en check

danielhog

Medlem
Senaste gången jag vad i kontakt med Entercard lät de inte så värst sugna på att ta tag i ärendet. De sa att jag kan eventuellt per definition kan ha fått ersättning och således ingenting de kan göra. Jag ska ändå ta och fylla i en kortreklamation när jag orkar och se vart det leder.
Corona-viruset och hur det påverkar resande | Sida 206 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Kika det här inlägget som hänvisar till konsumentkreditlagen. En voucher är såklart inte återbetalning.
 

dalecarlian

Ny medlem
Jag tror/tycker att jag har dokumenterat allt väldigt bra. Skickade in, vad jag tycker är väldokumenterad, reklamation på köpet till SAS Mastercard förra veckan. Får se vad utfallet från det blir. Återkommer med uppdateringar!
 

Doctor-X

Medlem
Reklamerade en Ryanair biljett den 17:e april till SAS MC, efter att de ställt in Skavsta-Gdansk T&R 5-12 april. Hade sedan tidigare ansökt om återbetalning via Ryaniar - men noll respons där. Samma dag som reklamationen fast någon timme senare (komiskt nog) skickade Ryanair sitt första mail att de per automatik skickat ut en voucher och att kontant återbetalning inte kommer ske. De har sedan skickat ett mail till med en länk jag skall klicka där de ber mig acceptera vouchern.

Fick idag mail från SEB kortreklamation att de krediterat mig beloppet, men med följande brasklapp (gissar att de alltid måste skriva såhär):
Vi har återbetalat reklamerat belopp till ditt Mastercard idag. Beloppet kommer att bokföras om 2 vardagar. Vi vill göra dig uppmärksam på att återbetalningen har samma köpdag som det reklamerade köpet.

Vi förbehåller oss dock rätten att debitera ett reklamerat belopp igen om reklamationen som vi som betalningsförmedlare har vidarebefordrat inte godkänns.

En orsak till att reklamationen inte godkänts kan t ex vara att inköpsstället själva har gjort en återbetalning. För att du inte ska få tillbaka beloppet både av oss och av inköpsstället kommer beloppet som vi har återbetalat till dig då att debiteras igen.

Om reklamationen inte godkänns återkommer vi till dig.

Om det skulle uppstå ränta med anledning av din reklamation, eller om du har frågor angående inbetalningar, saldo eller kontoutdrag hänvisar vi till Kundservice.

Vänliga hälsningar

SEB Kort Bank AB
Kortreklamationer

Frågan är om Ryanair kommer bestrida reklamationen från Mastercard eller bara ta bort/ogiltigförklara vouchern (jag har ju inte accepterat den).
 

dalecarlian

Ny medlem
Reklamerade en Ryanair biljett den 17:e april till SAS MC, efter att de ställt in Skavsta-Gdansk T&R 5-12 april. Hade sedan tidigare ansökt om återbetalning via Ryaniar - men noll respons där. Samma dag som reklamationen fast någon timme senare (komiskt nog) skickade Ryanair sitt första mail att de per automatik skickat ut en voucher och att kontant återbetalning inte kommer ske. De har sedan skickat ett mail till med en länk jag skall klicka där de ber mig acceptera vouchern.

Fick idag mail från SEB kortreklamation att de krediterat mig beloppet, men med följande brasklapp (gissar att de alltid måste skriva såhär):


Frågan är om Ryanair kommer bestrida reklamationen från Mastercard eller bara ta bort/ogiltigförklara vouchern (jag har ju inte accepterat den).

Fick det här från Ryanair precis. Bara chargebacken går igenom för mig så är jag skeptisk att de kommer överklaga/käfta.

Dear Customer,

I refer to your recent correspondence regarding your booking XYZ.

I acknowledge that you do not wish to accept your refund in voucher format at this time and have requested to remain on the cash refund queue. Please note that until such time as you receive your cash refund, your voucher will remain valid and can be used to purchase flights and ancillaries for any future trip you might wish to plan. Please note that our refund processing has been negatively affected by the Covid19 crisis however we will process your refund as soon as possible.

Our priority remains the health and well-being of our people and customers and our communities. Thank you sincerely for your patience and support.

Yours sincerely,
Ryanair Customer Services.
 

Robert flysas

Moderator
Ryanair skriver de inte betalar ut något alls innan Covid-19 är över ?!? Så ni som väntar - hör en claim hos kreditkortsföretagen. Vem vet när Ryan anser att situationen är över. Jag har aldrig haft kontakt - och kommer aldrig ha - med detta företag.
 

Doctor-X

Medlem
Ryanair skriver de inte betalar ut något alls innan Covid-19 är över ?!? Så ni som väntar - hör en claim hos kreditkortsföretagen. Vem vet när Ryan anser att situationen är över. Jag har aldrig haft kontakt - och kommer aldrig ha - med detta företag.

Håller helt med. Försökte få återbetalning via deras refund-formulär, för att man måste det innan man kan reklamera via kreditkortsbolaget. Men tror Mastercard tar detta bättre med Ryanair än vad jag som konsument någonsin kommer göra. Hänvisa till EU261/2004, med återbetalning inom 7 dagar vid inställt flyg - det gäller fortfarande!
 

dalecarlian

Ny medlem
6 maj till 28 maj var handläggningstiden för att få igenom chargeback (SAS Mastercard). Det krävdes tre mejlväxlingar för att förtydliga hela flödet, men nu är det genomfört.

Ryanair har ju själva gått ut med att de ska betala tillbaka. Tog det mejlet samt pekade på EU261/2004 som nämns ovanför, sedan löste det sig.
 

Emil123

Medlem
Nu har jag fått svar från Amex för min kortreklamation och de har satt tillbaka beloppet på mitt kort. Får väl se hur de slutar längre fram men ändå något! 22:e april gjordes reklamationen.
 
Toppen