Senaste nytt

Insett att jag har för ”mycket” eurobonus poäng.

Doffart

Medlem
Tyvärr är det väl inget av de stora hotell programmen som har något kort tillgängligt i Sverige. Du kan skaffa till exempel Nordic Choice kortet, vilket har en fördel i att spend räknas mot lifetime status. Men det har den mycket stora nackdelen att de bara finns i Skandinavien. Men om ditt "ligger närmre" betyder Skandinavien så är det nog inget dumt alternativ. Men betyder det Europa, så är det nog inget vidare.

Där är Amex korten som tjänar MR den starka spelaren eftersom du kan växla till en massa olika program. Vi har väl vad jag vet idag ingen annan typ av kort i Sverige som tjänar in sådana "växlingsbara" poäng.

Så utifrån det tycker jag kombinationen av ett MR kort från Amex och ditt SAS mastercard premium låter som det bästa. Om det sedan ska vara gold eller platinum hänger väl I första hand på om det är poängen eller statusen som är värt mest för dig.
Tack för detta! :)
 

Dbodenfo

Medlem
Tack för svar. :)
Kör med SAS Mastercard Premium och hade tidigare iår även SAS Amex Elite under kampanj period men efter jag uppnått voucher så sades den upp. Har alltid tänkt att jag skall samla så mycket eurobonus poäng som möjligt för att flyga fin fina flygresor men efter fått små barn tätt så har upptäckt att jag är mer lycklig i att åka till fler destinationer som ligger närmare men med desto bättre hotell upplevelser, än att lägga all krut på flyg.

Spenderar ca 500' /år så en tanke är att fortsätta med mitt SAS Mastercard för att samla lite flygpoäng men att lägga mer krut på ett Amex brandat kort, kanske rakt av ett Platinum för status och MR poäng som kan växlas till hotellprogram. Bokar dock sällan hyrbil eller besöker Pontus på Arlanda.

Mitt inlägg var mest för att få feedback om jag kan kombinera kort på bättre sätt. :)

med tanke på att du vill bli uppgraderad på hotellen så skulle jag satsa på ett platinum Amex - med status på hotellen och bokar man via amex ger det extra förmåner som gör just hotell vistelsen trevlig.

Bodde själv på Radisson nu i Gbg och fick ett superiorrum istället för bokat (vilket ändå inte är så mycket att hänga i granen men en uppgradering är vad det är) - i nyc var det billigaste rummet på st.regis till mini svit genom MR poäng och sen status på bonvoy via platinum.

Jag skulle landa på amex platinum och sen komplettera med SAS MC.
 

Doffart

Medlem
med tanke på att du vill bli uppgraderad på hotellen så skulle jag satsa på ett platinum Amex - med status på hotellen och bokar man via amex ger det extra förmåner som gör just hotell vistelsen trevlig.

Bodde själv på Radisson nu i Gbg och fick ett superiorrum istället för bokat (vilket ändå inte är så mycket att hänga i granen men en uppgradering är vad det är) - i nyc var det billigaste rummet på st.regis till mini svit genom MR poäng och sen status på bonvoy via platinum.

Jag skulle landa på amex platinum och sen komplettera med SAS MC.
Tack för detta! Tar med mig det. :) Har du mer nytta av platinum kortet än hotell för din del? :)
 
Har själv Platinum kortet och njuter därav uppgradering på vistelser. Ja det ingår även Priority Pass som ger access till +1200 lounger när du väl flyger.. sedan oxå Hertz , Avis och nu även Sixt. Har dock inte testat några av dessa. Fördelen med just MR poäng mot Eurobonus är att de inte har ett förfallodatum
 

Dbodenfo

Medlem
Tack för detta! Tar med mig det. :) Har du mer nytta av platinum kortet än hotell för din del? :)

Jag föredrar mitt Platinum faktiskt - jag har haft det ett bra tag (sedan 2014) så det är ett betalkort och inte kredit. Har njutit av många olika erbjudanden, och Amex erbjudanden genom åren. MR poängen är ju inte samma intjäningsrate på som EB korten.

men njutit av bättre bilar med Sixt, uppgradering på hotell, och lounger runt om i världen både Amex lounger i usa, och Arlanda, men också prioritet pass lounger. Men inte skickat över poäng till något annat än hotell.
 

NyfikenGrau

Medlem
Utan krisen hade jag adrig kommit in på detta med Amex, men väldigt frikostiga kampanjer (40000 MR välkomstbonus förutsatt 3000 € spend på 3 månader) här i Tyskland har fått mig slå till på ett Amex Guld och har fått mig att börja förstå hur bra Amex MR är om man inte kan knyta sig till nån allians, än mindre program. Hade slagit till på Platinum Business (100000 MR bonus) om jag kunnat köpa bilen på kortet men kravet 15000 € spend på 3 månader blev lite för tufft för mig. Hur som helst vansinnigt bra kortutbud från Amex tycker jag. Ännu mer överlägset här i Tyskland där Lufthansa Mastercard är en helt genomusel konkurrent (man tjänar mer även till M&M redan genom billigaste AMEX-kortet).
 
Men vad är bästa värdet på (svenska) MR förutom Eurobonus? Radisson? BAEC?
Har egentligen inte många poäng, men vill lägga dem där det är mest värde.
 

Tomas E

Medlem
Men vad är bästa värdet på (svenska) MR förutom Eurobonus? Radisson? BAEC?
Har egentligen inte många poäng, men vill lägga dem där det är mest värde.
För mig är British Airways Avios (11:1) en bra användning av MR, klart bättre än Eurobonus (16:1). Men om det förutsätter förstås att man tänker resa med BA (alternativt Iberia). :) Avios brukar generellt räknas som lite mer värda per styck än EB-poäng, 1,1 p eller 1,5 cent = ca 13 öre är en vanlig siffra att se. Fast som bekant är värdet av alla poäng väldigt beroende av resemönster och de egenheter i prissättning av poängresor som respektive bolag har.
 

palmen

Moderator
Men vad är bästa värdet på (svenska) MR förutom Eurobonus? Radisson? BAEC?
Har egentligen inte många poäng, men vill lägga dem där det är mest värde.
Vad som är bäst värde för dig är omöjligt att säga.
Om det är så att du saknar x poäng för att kunna boka något hotell eller resa i program Y så har du nog störst värde där.
Titta på vart du kan få poäng där du behöver dom. Fördelen är att poängen inte går ut så du behöver inte göra något med dom förrän du vet vad du behöver de till, såvida du inte ska säga upp kortet, då behöver du flytta dom innan du säger upp kortet.

Har du inte poäng som ger något direkt som du behöver just nu skulle jag låta poängen ligga kvar.
 
Toppen