Senaste nytt

Insett att jag har för ”mycket” eurobonus poäng.

Doffart

Medlem
Skulle vilja få synpunkter på hur jag borde lägga upp mina kort val.

Har insett att jag har en hel del eurobonus poäng och att det kanske är smart att börja samla poäng på något mer ställe.

Jag flyger inte upp poängen då jag sällan gör någon lång flygning utan det blir mer Europa flygningar till städer med Plus biljetter hos SAS tack vare flypremium.

Det jag insett också är att jag gärna lagt mer fokus på bra hotell och bra upplevelser på dessa ställen, som tex fräscha rum, bra frukost, bra service och diverse events när det erbjuds.

Borde jag lägga mer krut på att samla tex poäng på ett Amex kort och utnyttja hotell statusar?
Har en spend på ca 500 tkr om året.
 

ekf

Medlem
Kör du med Gold? :)
Gold är ett bra mellansegmentskort, lite som SAS Amex Premium.. fast med andra förmåner såklart. Jag kör själv med Gold numera, men reseförmånerna har ju av förklarliga skäl inte blivit så mycket utnyttjade i år, och jag bor tyvärr så till att Uber-krediten man får varje månad också vaskas bort...

Beroende på hur mycket du spenderar per år så kan ett Green vara ett fullgott kort om du spenderar under ca 150 kkr/år, eller så kanske ett Platinum är något för dig?
 

Doffart

Medlem
Gold är ett bra mellansegmentskort, lite som SAS Amex Premium.. fast med andra förmåner såklart. Jag kör själv med Gold numera, men reseförmånerna har ju av förklarliga skäl inte blivit så mycket utnyttjade i år, och jag bor tyvärr så till att Uber-krediten man får varje månad också vaskas bort...

Beroende på hur mycket du spenderar per år så kan ett Green vara ett fullgott kort om du spenderar under ca 150 kkr/år, eller så kanske ett Platinum är något för dig?
Tack för svar. :)
Kör med SAS Mastercard Premium och hade tidigare iår även SAS Amex Elite under kampanj period men efter jag uppnått voucher så sades den upp. Har alltid tänkt att jag skall samla så mycket eurobonus poäng som möjligt för att flyga fin fina flygresor men efter fått små barn tätt så har upptäckt att jag är mer lycklig i att åka till fler destinationer som ligger närmare men med desto bättre hotell upplevelser, än att lägga all krut på flyg.

Spenderar ca 500' /år så en tanke är att fortsätta med mitt SAS Mastercard för att samla lite flygpoäng men att lägga mer krut på ett Amex brandat kort, kanske rakt av ett Platinum för status och MR poäng som kan växlas till hotellprogram. Bokar dock sällan hyrbil eller besöker Pontus på Arlanda.

Mitt inlägg var mest för att få feedback om jag kan kombinera kort på bättre sätt. :)
 

mha321

Medlem
Har alltid tänkt att jag skall samla så mycket eurobonus poäng som möjligt för att flyga fin fina flygresor men efter fått små barn tätt så har upptäckt att jag är mer lycklig i att åka till fler destinationer som ligger närmare men med desto bättre hotell upplevelser, än att lägga all krut på flyg.

Spenderar ca 500' /år så en tanke är att fortsätta med mitt SAS Mastercard för att samla lite flygpoäng men att lägga mer krut på ett Amex brandat kort, kanske rakt av ett Platinum för status och MR poäng som kan växlas till hotellprogram. Bokar dock sällan hyrbil eller besöker Pontus på Arlanda.

Mitt inlägg var mest för att få feedback om jag kan kombinera kort på bättre sätt. :)

Tyvärr är det väl inget av de stora hotell programmen som har något kort tillgängligt i Sverige. Du kan skaffa till exempel Nordic Choice kortet, vilket har en fördel i att spend räknas mot lifetime status. Men det har den mycket stora nackdelen att de bara finns i Skandinavien. Men om ditt "ligger närmre" betyder Skandinavien så är det nog inget dumt alternativ. Men betyder det Europa, så är det nog inget vidare.

Där är Amex korten som tjänar MR den starka spelaren eftersom du kan växla till en massa olika program. Vi har väl vad jag vet idag ingen annan typ av kort i Sverige som tjänar in sådana "växlingsbara" poäng.

Så utifrån det tycker jag kombinationen av ett MR kort från Amex och ditt SAS mastercard premium låter som det bästa. Om det sedan ska vara gold eller platinum hänger väl I första hand på om det är poängen eller statusen som är värt mest för dig.
 
Toppen