Senaste nytt

Hyra miljöbil / elbil

Hej!

Företaget jag jobbar för har tagit beslutet att de bilar vi hyr ska i möjligaste mål vara elbil, hybrid, miljöbil (definition något oklar).

Min fråga är om någon har några råd om hur man faktiskt bokar en bil som dessa? Från vad jag kan se så finns ju det inte speciellt ofta i biltyp som alternativ.

På något sätt känns det ju som det borde finnas en marknad för detta med tanke på miljödebatten som pågår?

Är det någon som har erfarenhet eller har tips om hur man säkerställer att man verkligen får en el eller hybridbil?
 

JohnR

Medlem
Sixt brukar kunna ha, beroende på station. Jag tänker att det kanske kommer ordna sig på sikt, i alla fall i Sverige, eftersom Volvo kommer köra med mildhybrider i fortsättningen så lär dessa köpas in av Hertz.
 

mjulven

Medlem
Hyrt elbil av Hertz i Uppsala runt 20 gånger senaste 2-3 åren. Har funkat utan problem. För mig är det även det billigaste alternativet vilket gjort att jag började gång i tiden (bränslekostnaden gör det billigare för mig).
 
Jag hittar på Hertz och Europcar i Uppsala, Avis och Sixt i Stockholm. Sedan finns elbilpoolspooler som Aimo och MoveAbout. Kinto har bara hybrider (förutom minibussarna).
 

MaLund13

Medlem
Hej!

Företaget jag jobbar för har tagit beslutet att de bilar vi hyr ska i möjligaste mål vara elbil, hybrid, miljöbil (definition något oklar).

Min fråga är om någon har några råd om hur man faktiskt bokar en bil som dessa? Från vad jag kan se så finns ju det inte speciellt ofta i biltyp som alternativ.

På något sätt känns det ju som det borde finnas en marknad för detta med tanke på miljödebatten som pågår?

Är det någon som har erfarenhet eller har tips om hur man säkerställer att man verkligen får en el eller hybridbil?
Perpetum i Göteborg har ett bra utbud. Finns också elbilspooler såsom MoveAbout.
 

Samosaguas

Medlem
Avis Klarabergsviadukten har både Volkswagen ID3 och NIssan Leaf Electric som man kan hyra och där man är garanterad den exakta modellen.
 

EgOscar

Medlem
För några år sedan när jag körde mer i arbetet hade den myndighet jag arbetade för upphandlat hyrbilstjänster där Hertz, Avis, Sixt alla kunde bokas, rangordnat. Bästa pris var centralt framförhandlat en "miljöbil", riktigt lågt pris på 200-300kr/dygn men dessa fanns ju i princip aldrig lediga när man bokade så då plockade oftast resebyrån fram en mycket dyrare normal diesel eller bensin slukare som ofta hamnade på 400-800kr/dygn. Det känns som att hyrbilsföretagen inte riktigt VILL tillhandahålla miljöbilar i större volymer till stora företag/organisationer.
 
Toppen