Senaste nytt

Hur ska man hantera en bokning via resebyrå där flyg ställts in eller fått nya tider pga Corona?

toer00

Medlem
Glömde att meddela att så kom pengarna från Resebyrån/
Air Canada... tog bara ett halvår, så nu ligger jag plus minus noll vad gäller Corona...
 

eddy92

Ny medlem
Kul att det verkar lösa sig!

Jag kör av lite principiella skäl, snarare än för pengarna ett case via ARN (får se var det tar vägen sen, är ju inte bindande). Har där satt tre motparter (flygbolaget (TAP), resebyrån (mytrip.com) och kreditkortsbolaget (AmEx)) - vill få klarhet i hur man ska hantera situation där flygbolaget hänvisar till resebyrå, resebyrån inte kan göra något då flygbolaget säger nej och AmEx hävdar att deras avtal med flygbolagen hindrar dem från reklamation för bokning via resebyrå (och menar att konsumentkreditlagen inte gäller pga corona). Ska bli spännande att se resultatet, rör “bara” några tusen.

Hur går det för dig, har ARN hunnit avgöra målet? ☺️ Sitter i exakt samma sits själv!
 

MTheC

Medlem
Hur går det för dig, har ARN hunnit avgöra målet? ☺️ Sitter i exakt samma sits själv!
Sen uppdatering på detta ärende, har idag fått beslutet. TAP är skyldiga att ersätta mig, de har inte haft rätt att hänvisa mig tillbaka till resebyrån (oavsett bokningskanal så har de en skyldighet att hantera detta). De ska återbetala biljettsumman samt ränta från det datum jag kontaktade dem (så ca 1 år nu) och bad om det. Sannolikheten att de följer detta beslut är ju självklart låg men jag kan ju då överväga att driva det vidare. Är inga stora pengar så är då snarare en fråga om principer.
 

toer00

Medlem
Sen uppdatering på detta ärende, har idag fått beslutet. TAP är skyldiga att ersätta mig, de har inte haft rätt att hänvisa mig tillbaka till resebyrån (oavsett bokningskanal så har de en skyldighet att hantera detta). De ska återbetala biljettsumman samt ränta från det datum jag kontaktade dem (så ca 1 år nu) och bad om det. Sannolikheten att de följer detta beslut är ju självklart låg men jag kan ju då överväga att driva det vidare. Är inga stora pengar så är då snarare en fråga om principer.

Skicka dom till ”Fogden”...
 

MTheC

Medlem
Sen uppdatering på detta ärende, har idag fått beslutet. TAP är skyldiga att ersätta mig, de har inte haft rätt att hänvisa mig tillbaka till resebyrån (oavsett bokningskanal så har de en skyldighet att hantera detta). De ska återbetala biljettsumman samt ränta från det datum jag kontaktade dem (så ca 1 år nu) och bad om det. Sannolikheten att de följer detta beslut är ju självklart låg men jag kan ju då överväga att driva det vidare. Är inga stora pengar så är då snarare en fråga om principer.
Kan även uppdatera att jag fått samma beslut i ytterligare ett fall (Austrian Airlines).
TAP har även meddelat att de avser följa nämndens beslut (men har fortfarande inte gjort det).
 

Davvelavve

Medlem
Hur är det nu med ombokning på resa bokad genom resebyrå?

Hitta en snuskigt bra biljett med 4 segment SAS som jag bokade genom supersaver.

Avresa är om 14 dagar och av en slump såg jag på mina bokningar hos sas att det såg helgalet ut. Upptäckte att CPH-HEL är inställd (har inte fått info från sas eller supersaver om detta).
Jag ringde supersaver där någon indie sa att jag får kontakta sas då han inte kunde få någon ombokning.

Ringer sas - resebyrån får du kontakta som omboka dig. Säger att det är ju ni som ställt in flyget inte resebyrån men han kan inte omboka säger han.

Enligt uppgifter jag hittat online så skall väl SAS omboka mig i detta fallet? Det finns alternativ. Sen är frågon om någon ersättning kan göras, har ju egentligen inte fått info om inställt flyg.
 

Hachans

Medlem
Hur är det nu med ombokning på resa bokad genom resebyrå?

Hitta en snuskigt bra biljett med 4 segment SAS som jag bokade genom supersaver.

Avresa är om 14 dagar och av en slump såg jag på mina bokningar hos sas att det såg helgalet ut. Upptäckte att CPH-HEL är inställd (har inte fått info från sas eller supersaver om detta).
Jag ringde supersaver där någon indie sa att jag får kontakta sas då han inte kunde få någon ombokning.

Ringer sas - resebyrån får du kontakta som omboka dig. Säger att det är ju ni som ställt in flyget inte resebyrån men han kan inte omboka säger han.

Enligt uppgifter jag hittat online så skall väl SAS omboka mig i detta fallet? Det finns alternativ. Sen är frågon om någon ersättning kan göras, har ju egentligen inte fått info om inställt flyg.

Nej, du får ta det med resebyrån. Det står klart och tydligt i villkoren som du godkände när du bokade. SAS kontrakt är med resebyrån, inte med dig. SAS tar över när du kommer till flygplatsen. Alla ändringar och ombokningar etc har säkert kommunicerats till resebyrån och den har det stannat där.

Hoppas du har tecknat servicepaketet med resebyrån när du bokade.

Du kan ju alltid ta dem till ARN. Men det hjälper ju inte så mycket i efterhand. Det finns flera anledningar till att det är billigare att boka via resebyrå. Detta är en av dem.
 

Davvelavve

Medlem
Nej, du får ta det med resebyrån. Det står klart och tydligt i villkoren som du godkände när du bokade. SAS kontrakt är med resebyrån, inte med dig. SAS tar över när du kommer till flygplatsen. Alla ändringar och ombokningar etc har säkert kommunicerats till resebyrån och den har det stannat där.

Hoppas du har tecknat servicepaketet med resebyrån när du bokade.

Du kan ju alltid ta dem till ARN. Men det hjälper ju inte så mycket i efterhand. Det finns flera anledningar till att det är billigare att boka via resebyrå. Detta är en av dem.
Bokningen i sig var väldigt billig så är inte så farligt.

Men resebyrå/flygbolaget har väl ändå vissa skyldigheter enligt eu 261/2004 till att omboka mig till nästa möjliga flyg. Tror inte något servicepaket spelar någon roll mer än deras merförsäljning. Dom svara fort i tele och även i chatten ändå.
 
Toppen