Senaste nytt

Hur ska man hantera en bokning via resebyrå där flyg ställts in eller fått nya tider pga Corona?

toer00

Medlem
Då kan jag rapportera att idag har SEB Kort (SAS MC) godkänt min andra kortreklamation gällande LH till MAD.
10 000 kr återbetalt. Iofs direktköp från lufthansa.com men i alla fall... Så nu återstår bara AC via resebyrå...
Problemet är att jag är polare med ägaren bara...risk för f.d. efter detta...ty AC lär väl inte betala byrån bara för att SEB vänder kortköpet... (om de inte tar strid),
 

MTheC

Medlem
Då kan jag rapportera att idag har SEB Kort (SAS MC) godkänt min andra kortreklamation gällande LH till MAD.
10 000 kr återbetalt. Iofs direktköp från lufthansa.com men i alla fall... Så nu återstår bara AC via resebyrå...
Problemet är att jag är polare med ägaren bara...risk för f.d. efter detta...ty AC lär väl inte betala byrån bara för att SEB vänder kortköpet... (om de inte tar strid),
Tufft läge! Du kan ju försöka köra vidare gentemot AC i ARN och se om det funkar. Kanske även värt att snacka med SEB Kort och höra hur de rent krasst skulle hantera situationen (med tanke på senaste utslaget i ARN) och om de kan ta pengarna från AC istället för resebyrån. Kanske långsökt men då du inte sitter i en särskilt trevlig sits så kan det ev vara värt att undersöka i alla fall.
 

ekf

Medlem
Problemet är att jag är polare med ägaren bara...risk för f.d. efter detta...ty AC lär väl inte betala byrån bara för att SEB vänder kortköpet... (om de inte tar strid),
Ett typexempel på varför man inte bör göra affärer som involverar större mängd pengar med ens vänner...

Men är du säker på att det är resebyrån som debiterat ditt kort? Jag känner en som köpte paketresa av Expedia, Expedia drog för hotellet själva och sedan drog KLM för flygbiljetterna i en separat transaktion. Vid en kortreklamation i exemplet så drabbar det ju inte resebyrån i första läget i alla fall...
 

toer00

Medlem
Tufft läge! Du kan ju försöka köra vidare gentemot AC i ARN och se om det funkar. Kanske även värt att snacka med SEB Kort och höra hur de rent krasst skulle hantera situationen (med tanke på senaste utslaget i ARN) och om de kan ta pengarna från AC istället för resebyrån. Kanske långsökt men då du inte sitter i en särskilt trevlig sits så kan det ev vara värt att undersöka i alla fall.

Har i alla fall nu skickat in kortreklamationen till SEB kort, så for vi se... 30 dagars handläggning...
 

toer00

Medlem
Ett typexempel på varför man inte bör göra affärer som involverar större mängd pengar med ens vänner...

Men är du säker på att det är resebyrån som debiterat ditt kort? Jag känner en som köpte paketresa av Expedia, Expedia drog för hotellet själva och sedan drog KLM för flygbiljetterna i en separat transaktion. Vid en kortreklamation i exemplet så drabbar det ju inte resebyrån i första läget i alla fall...

Jo då det stå klart och tydligt att det är Resebyrån som drog pengarna. Och visst man skall inte göra affärer med polare, men vem kunde ana Corona pandemi... Men vi får se..
 

MTheC

Medlem
Nu gav Air Canada med sig...
De har i tysthet ändrat sig och pga 261/2004 erbjuder de numera refund ... Men bara från flyg som avgår fr. EU inte resor som utgår fr. Kanada... CTA says rules may need to be revised in wake of refund vs. voucher outcry - Travelweek
Resebyrån lade in om refund I systemet (BSP - IATAS debiteringssystem) och detta accepterades nu. :)
Kul att det verkar lösa sig!

Jag kör av lite principiella skäl, snarare än för pengarna ett case via ARN (får se var det tar vägen sen, är ju inte bindande). Har där satt tre motparter (flygbolaget (TAP), resebyrån (mytrip.com) och kreditkortsbolaget (AmEx)) - vill få klarhet i hur man ska hantera situation där flygbolaget hänvisar till resebyrå, resebyrån inte kan göra något då flygbolaget säger nej och AmEx hävdar att deras avtal med flygbolagen hindrar dem från reklamation för bokning via resebyrå (och menar att konsumentkreditlagen inte gäller pga corona). Ska bli spännande att se resultatet, rör “bara” några tusen.
 

toer00

Medlem
Kul att det verkar lösa sig!

Jag kör av lite principiella skäl, snarare än för pengarna ett case via ARN (får se var det tar vägen sen, är ju inte bindande). Har där satt tre motparter (flygbolaget (TAP), resebyrån (mytrip.com) och kreditkortsbolaget (AmEx)) - vill få klarhet i hur man ska hantera situation där flygbolaget hänvisar till resebyrå, resebyrån inte kan göra något då flygbolaget säger nej och AmEx hävdar att deras avtal med flygbolagen hindrar dem från reklamation för bokning via resebyrå (och menar att konsumentkreditlagen inte gäller pga corona). Ska bli spännande att se resultatet, rör “bara” några tusen.

Låter oerhört spännande!
Jag har skickat in en kortreklamation till SEB kort (SAS Eurobonus MasterCard), så om inte pengarna (i vårt fall ca 40 tkr) dyker upp så fullföljer jag där...

En anan intressant frågeställning som man gärna skulle vilja att det går ända till högsta instans är ”avtalsbrott”. De transportvillkor som gällde när biljetten betalades och biljettterades, var att man skall kunna få refund om flygbolaget ställde in...Sedan ändrades det ensidigt...
 

apknug

Medlem
Kul att det verkar lösa sig!

AmEx hävdar att deras avtal med flygbolagen hindrar dem från reklamation för bokning via resebyrå (och menar att konsumentkreditlagen inte gäller pga corona)..

Att en kreditgivare ensidigt vägrar att följa en till konsumenten tvingande skyddslagstiftning är minst sagt häpnadsväckande.

Hoppas någon anmäler amex till Finansinspektionen, håller man på så där ska man inte ha nåt tillstånd att tillhandahålla krediter.
 
Toppen