Senaste nytt

Hur ska man hantera en bokning via resebyrå där flyg ställts in eller fått nya tider pga Corona?

MTheC

Medlem
Fick besked fr. AC (via resebyrån), man hänvisar till ett dokument där det står...

Refund:

As per fare rules.
Non-refundable amounts will be lost (including non-refundable taxes). Any cancellation fees will apply.
or Credit** ONLY for 24 months. Add CV20VL22 in ticket endorsement. Change fee waived – ADCOL collected if applicable.
Jag skulle nog testa och köra en kortreklamation, är ju värt ett försök.
 

Senator

Moderator
Jag har också levt i tron att det är så det förhåller sig men läste detta på Konsumentverket: Resor | Hallå konsument - Konsumentverket
Det finns en del intressanta delar skrivna där:
Det är flygbolaget som är ansvarigt för resans utförande och som ska göra återbetalningen av flygbiljetterna. Många gånger hänvisas konsumenterna mellan flygbolag och resebyrå, det är dock flygbolaget som är ansvarig för en återbetalning och det är till flygbolaget du ska vända dig med krav på återbetalning när en flygresa ställts in.

Efter att du har fått flygbiljetten har resebyrån uppfyllt sin skyldighet enligt förmedlingsavtalet. Du kan själv därefter välja att använda dig av en resebyrå igen, för till exempel begäran om återbetalning.

Det finns dock en del oklarheter i det som skrevs i andra delar men jag ringde också och pratade med dem och de menade att lagstiftningen var solklar. Som konsument kan man vända sig direkt till flygbolaget för att begära återbetalning. Det finns ingen laglig grund för flygbolaget att hänvisa tillbaka till resebyrån (de var dock mycket väl medvetna om att de gör det). Man kan självklart välja att nyttja resebyrån igen. Ska försöka få dessa svar i skrift från dem, på engelska - tror det kanske kan vara bra att ha i vissa diskussioner.

Jag tänkte sätta detta på prov snart vid ett claim gentemot ett bolag som inte är lätt att ha att göra med: TAP.
Jag har en resa med dem i november (de skyller på Corona-kris men är ju lite långt fram i tiden för att man ska tro på det) där de ställt in ett flyg och bokat om det en dag tidigare (vilket inte passar mig). Har tyvärr bokat det via en nätresebyrå (var snål, 60% lägre pris än direkt med TAP), inte en av de bättre men de har i detta fall varit ganska hjälpsamma men TAP tvärvägrar att boka om till en dag senare istället (vilket är ok för mig) alternativt att boka om hela resan till en annan vecka. Resebyrån har skickat vidare det skriftliga svar de fått från TAP som bara är ett rakt "we offer no other options".

Tack, där lärde jag mig något väldigt matnyttigt...

OT Fungerar Ax Travel bra? Var mer än väldigt länge sedan jag bokade där. Som i detta fall. Man kan vända sig till dem när flygbolagen gjort bort sig?

Jag har fått precis det jag önskade mig. En personlig agent med +15 års erfarenhet. Hanterar alla mina behov nu. Mycket nöjd med servicen. Däremot beter sig Lufthansagruppen som arslen mot byråerna. Så det känns sådär.
 

Senator

Moderator
På tal om AMEX Travel så kom nästa inställda resa: ARN-NAP-ARN med Lufthansa/Swiss nu i juni. Snygg hanterat som vanligt, behöver inte bevaka något men mail med fråga om vad vi vill göra.

Sen blir det väl att vänta på Lufthansagruppen. Jag är väl uppe i 110.000kr nu hos Lufthansagruppen. Det skall bli kul att förhandla med Customer Service sen när allt är klart hur stor min voucher skall bli för räntor på 110.000kr
 

Valley

Medlem
Tack, där lärde jag mig något väldigt matnyttigt...



Jag har fått precis det jag önskade mig. En personlig agent med +15 års erfarenhet. Hanterar alla mina behov nu. Mycket nöjd med servicen. Däremot beter sig Lufthansagruppen som arslen mot byråerna. Så det känns sådär.

Luftwaffe har väl alltid ( i a f när jag haft med de att göra på flygplatser ) betett sig som arslen.
Fast jag har ju bara haft status hos SAS. Kanske det som gjorde det
 

toer00

Medlem
När bör man göra kortreklamationen före eller efter den potentiella avresan, speciellt med tanke på att våra returflyg PDX-SFO-FRA-ARN inte är inställda... Har i alla fall mejlat AC i CPH och "förtydligat mitt krav"... skall bli kul att se vilket goddag yxskaft svar man får... ;-)
 

palmen

Moderator
När bör man göra kortreklamationen före eller efter den potentiella avresan, speciellt med tanke på att våra returflyg PDX-SFO-FRA-ARN inte är inställda... Har i alla fall mejlat AC i CPH och "förtydligat mitt krav"... skall bli kul att se vilket goddag yxskaft svar man får... ;-)
Dumt att vänta, gör det på en gång.
Air Canada har vägrat återbetalning till typ alla, räcker med att läsa amerikanska bloggarna för att se hur illa det är. De har dock erbjudit väldigt bra ersättning med voucher/poäng.

EU261/2004 är nog det som du har att lita dig emot, men lär nog bli via domstol för att få rätt, om nu inte kortreklamation hjälper.
 

Valley

Medlem
När bör man göra kortreklamationen före eller efter den potentiella avresan, speciellt med tanke på att våra returflyg PDX-SFO-FRA-ARN inte är inställda... Har i alla fall mejlat AC i CPH och "förtydligat mitt krav"... skall bli kul att se vilket goddag yxskaft svar man får... ;-)

Jag började min kortreklamation strax efter jag fick reda på att ena benet ställts in.
Hade dock problem med att fylla i på nätet då flygdatum var i framtiden.
 

toer00

Medlem
Dumt att vänta, gör det på en gång.
Air Canada har vägrat återbetalning till typ alla, räcker med att läsa amerikanska bloggarna för att se hur illa det är. De har dock erbjudit väldigt bra ersättning med voucher/poäng.

EU261/2004 är nog det som du har att lita dig emot, men lär nog bli via domstol för att få rätt, om nu inte kortreklamation hjälper.

Jag vet att det är illa och de är även stämda...
Kom inte ihåg om det var i USA eller Kanada??
 

MTheC

Medlem
Kan ju ge en liten uppdatering om hur det har gått när jag har reklamerat några olika resor bokade via resebyrå. Ett köp gjort med SAS Mastercard via SEB funkade utan problem, den verkar vara i processen nu.

American Express var dock en helt annan övning, fick besked att de har nya riktlinjer och att de inte tar emot några kortreklamationer för köp gjorda via tredjepart (dvs resebyrå). När jag stod på mig var beskedet att deras avtal med flygbolagen stoppar det. Jag pushade dock och frågade hur deras avtal med flygbolagen går före min rätt att reklamera enligt konsumentkreditlagen (§29) - fick då flera undanflykter kring att jag måste kontakta resebyrån (i samtiga fall har jag kontaktat både resebyrå och flygbolag) samt att corona-läget gör att de inte kan acceptera denna typ av reklamationer och att det ställningstagandet accepterats av myndigheterna (erbjöd mig att skicka länk till konsumentverkets information där de just säger att inget ändrats och även nämner att rätten till kortreklamation är oförändrad). Efter lång diskussion så tog de emot reklamationen men meddelade också att de kommer kontakta mig i nästa vecka då de inte får hantera denna typ av ärenden längre.

Ska bli intressant att se hur de väljer att hantera det, förstår att AmEx vill undvika att sitta med problemet här men besviken att de försöker ljuga (eller i vart fall misleda) kring vad som gäller. Inte varje dag jag upplever att jag får bättre service av SEB än AmEx.
 

Homer

Medlem
Den 17 juni meddelar ARN vägledande beslut som rör inställda resor

Sammanfattning
  • Om ett flygbolag ställer in en flygresa så har resenären rätt till ombokning eller återbetalning av hela kostnaden för resan i kontanter. Återbetalning genom vouchers kan endast ske om resenären accepterar det skriftligen.
  • Om en konsument själv avbokar en reguljärflygresa på grund av risk för smittspridning på resmålet så har hen inte rätt till återbetalning av biljettkostnaden om den bokade biljetten inte är återbetalningsbar.

  • Det är flygbolaget som är ansvarigt för att betala tillbaka biljettkostnaden vid en inställd reguljärflygning även om biljetten köpts via en resebyrå.
  • En resenär har rätt att avboka en paketresa och få tillbaka hela kostnaden för resan om det finns stor risk för människors hälsa på ett resmål. Det är konsumenten som ska bevisa att det fanns en sådan risk.

  • Om en paketresa ställs in av arrangören har resenären rätt att snarast få tillbaka alla kostnaderna för resan. Denna rättighet kan inte avtalas bort.

    Referat till de fem besluten finns publicerade här https://arn.se/om-arn/vagledande-beslut/



Aktuellt | Allmänna reklamationsnämnden
 
Toppen