Xilan
Medlem
Runt om i Europa går stater in med kapitaltillskott till flygbolag för att säkra flygtrafik till och inom respektive land. Det anses billigare att satsa många miljarder på flygbolag än vad det skulle kosta i förlängningen om landets tillgänglighet minskades.
Exempelvis kommer Finnair göra en nyemission på 5 miljarder där finska staten står för den största delen av de pengarna. Plus eventuellt lånegarantier på flera miljarder.
Finnair kan därför presentera följande långlinjeutbud från Helsingfors. Helsingforsregionen där några grannstäder som bland annat Esbo ingår har 1,1 miljoner invånare.
Helsinki – Bangkok eff 01JUL20 4 weekly (5 weekly from 06AUG20)
Helsinki – Beijing Capital eff 03JUL20 2 weekly (3 weekly from 03AUG20)
Helsinki – Delhi eff 05AUG20 2 weekly
Helsinki – Hong Kong eff 01JUL20 3 weekly (4 weekly from 02AUG20)
Helsinki – Nagoya Chubu eff 01JUL20 2 weekly (3 weekly from 06AUG20)
Helsinki – New York JFK eff 02AUG20 3 weekly
Helsinki – Osaka Kansai eff 02JUL20 2 weekly (3 weekly from 01AUG20)
Helsinki – Seoul Incheon eff 03JUL20 2 weekly (4 weekly from 03AUG20)
Helsinki – Shanghai Pu Dong eff 02JUL20 3 weekly (5 weekly from 01AUG20)
Helsinki – Singapore eff 02JUL20 3 weekly (4 weekly from 02AUG20, except 18AUG20 from HEL)
Helsinki – Tokyo Narita eff 01JUL20 1 daily
(källa: Finnair July/August 2020 Long-Haul operations as of 28MAY20 | Routesonline )
Att jämföra med den flera gånger större Mälardalsregionen, runt Stockholm med omkring 4 miljoner invånare beroende på hur man definierar den. Stockholm har ingen "egen" produktion av långlinjer just nu men möjligen en A321 till Newark på sikt beroende på hur man tolkar SAS delårsrapport. I bästa fall en A330 till Newark och en till Chicago.
En fråga nu är om svenska staten som största ägare ska gå in och stötta SAS ekonomiskt. Det är enligt många absolut nödvändigt om SAS ska överleva. Ett antal skattemiljarder kommer i så fall gå till detta.
Det jag undrar är: Vad ligger i potten egentligen? Hur skulle Stockholms tillgänglighet påverkas om SAS gick i konkurs och försvann?
Det här behöver inte bli ytterligare en diskussion om CPH vs. ARN. Jag inser att bor man i Malmö ligger Kastrup väldigt behändigt till. Och kanske är passagerarunderlaget lite större från Öresund än Mälardalen. Fine! Men med den logiken skulle Kastrup tappa all longhaul om Lufthansa köpte SAS, eftersom passagerarunderlaget är ännu större från Frankfurt.
Så tillbaka till frågan. Stockholm har nästan ingen longhaul just nu. Medan exempelvis den betydligt mindre och mer avlägset belägna staden Helsingfors har mycket långväga trafik. Har Stockholm och därmed Sverige så mycket att förlora på att förlora SAS?
Exempelvis kommer Finnair göra en nyemission på 5 miljarder där finska staten står för den största delen av de pengarna. Plus eventuellt lånegarantier på flera miljarder.
Finnair kan därför presentera följande långlinjeutbud från Helsingfors. Helsingforsregionen där några grannstäder som bland annat Esbo ingår har 1,1 miljoner invånare.
Helsinki – Bangkok eff 01JUL20 4 weekly (5 weekly from 06AUG20)
Helsinki – Beijing Capital eff 03JUL20 2 weekly (3 weekly from 03AUG20)
Helsinki – Delhi eff 05AUG20 2 weekly
Helsinki – Hong Kong eff 01JUL20 3 weekly (4 weekly from 02AUG20)
Helsinki – Nagoya Chubu eff 01JUL20 2 weekly (3 weekly from 06AUG20)
Helsinki – New York JFK eff 02AUG20 3 weekly
Helsinki – Osaka Kansai eff 02JUL20 2 weekly (3 weekly from 01AUG20)
Helsinki – Seoul Incheon eff 03JUL20 2 weekly (4 weekly from 03AUG20)
Helsinki – Shanghai Pu Dong eff 02JUL20 3 weekly (5 weekly from 01AUG20)
Helsinki – Singapore eff 02JUL20 3 weekly (4 weekly from 02AUG20, except 18AUG20 from HEL)
Helsinki – Tokyo Narita eff 01JUL20 1 daily
(källa: Finnair July/August 2020 Long-Haul operations as of 28MAY20 | Routesonline )
Att jämföra med den flera gånger större Mälardalsregionen, runt Stockholm med omkring 4 miljoner invånare beroende på hur man definierar den. Stockholm har ingen "egen" produktion av långlinjer just nu men möjligen en A321 till Newark på sikt beroende på hur man tolkar SAS delårsrapport. I bästa fall en A330 till Newark och en till Chicago.
En fråga nu är om svenska staten som största ägare ska gå in och stötta SAS ekonomiskt. Det är enligt många absolut nödvändigt om SAS ska överleva. Ett antal skattemiljarder kommer i så fall gå till detta.
Det jag undrar är: Vad ligger i potten egentligen? Hur skulle Stockholms tillgänglighet påverkas om SAS gick i konkurs och försvann?
Det här behöver inte bli ytterligare en diskussion om CPH vs. ARN. Jag inser att bor man i Malmö ligger Kastrup väldigt behändigt till. Och kanske är passagerarunderlaget lite större från Öresund än Mälardalen. Fine! Men med den logiken skulle Kastrup tappa all longhaul om Lufthansa köpte SAS, eftersom passagerarunderlaget är ännu större från Frankfurt.
Så tillbaka till frågan. Stockholm har nästan ingen longhaul just nu. Medan exempelvis den betydligt mindre och mer avlägset belägna staden Helsingfors har mycket långväga trafik. Har Stockholm och därmed Sverige så mycket att förlora på att förlora SAS?