Senaste nytt

Hur många Eurobonuspoäng tjänar jag?

folo

Medlem
Så business med Swiss från ARN-DXB tor via ZRH ger (925milesx200%+2991milesx200%+2991milesx200%+925milesx200%) 16000 Eurobonus poäng hos SAS?

EDIT: stryker över lite felaktig info under

N̵o̵p̵e̵,̵ ̵1̵2̵ ̵0̵0̵0̵ ̵e̵l̵l̵e̵r̵ ̵6̵ ̵0̵0̵0̵ ̵s̵k̵u̵l̵l̵e̵ ̵j̵a̵g̵ ̵g̵i̵s̵s̵a̵ ̵b̵e̵r̵o̵e̵n̵d̵e̵ ̵p̵å̵ ̵o̵m̵ ̵b̵o̵k̵n̵i̵n̵g̵s̵k̵l̵a̵s̵s̵e̵n̵ ̵g̵e̵r̵ ̵1̵0̵0̵%̵ ̵e̵l̵l̵e̵r̵ ̵2̵0̵0̵%̵.̵
̵
̵A̵R̵N̵-̵D̵X̵B̵ ̵=̵ ̵2̵,̵9̵7̵4̵ ̵m̵i̵l̵e̵s̵ ̵s̵o̵m̵ ̵a̵v̵r̵u̵n̵d̵a̵s̵ ̵u̵p̵p̵ ̵t̵i̵l̵l̵ ̵n̵ä̵r̵m̵s̵t̵a̵ ̵1̵0̵0̵-̵t̵a̵l̵ ̵=̵ ̵3̵ ̵0̵0̵0̵
̵3̵ ̵0̵0̵0̵ ̵*̵ ̵2̵0̵0̵%̵ ̵=̵ ̵6̵ ̵0̵0̵0̵
̵6̵ ̵0̵0̵0̵ ̵p̵e̵r̵ ̵v̵ä̵g̵ ̵=̵ ̵1̵2̵ ̵0̵0̵0̵ ̵t̵/̵r̵
̵
̵A̵R̵N̵-̵D̵X̵B̵ ̵=̵ ̵2̵,̵9̵7̵4̵ ̵m̵i̵l̵e̵s̵ ̵s̵o̵m̵ ̵a̵v̵r̵u̵n̵d̵a̵s̵ ̵u̵p̵p̵ ̵t̵i̵l̵l̵ ̵n̵ä̵r̵m̵s̵t̵a̵ ̵1̵0̵0̵-̵t̵a̵l̵ ̵=̵ ̵3̵ ̵0̵0̵0̵
̵3̵ ̵0̵0̵0̵ ̵*̵ ̵1̵0̵0̵%̵ ̵=̵ ̵3̵ ̵0̵0̵0̵
̵3̵ ̵0̵0̵0̵ ̵p̵e̵r̵ ̵v̵ä̵g̵ ̵=̵ ̵6̵ ̵0̵0̵0̵ ̵t̵/̵r̵
̵
̵V̵a̵d̵ ̵j̵a̵g̵ ̵v̵e̵t̵ ̵s̵å̵ ̵ä̵r̵ ̵d̵e̵t̵ ̵r̵a̵k̵a̵ ̵v̵ä̵g̵e̵n̵ ̵s̵o̵m̵ ̵g̵ä̵l̵l̵e̵r̵ ̵n̵ä̵r̵ ̵i̵n̵t̵j̵ä̵n̵i̵n̵g̵e̵n̵ ̵%̵ ̵p̵å̵ ̵m̵i̵l̵e̵s̵,̵ ̵o̵m̵v̵ä̵g̵e̵n̵ ̵v̵i̵a̵ ̵Z̵R̵H̵ ̵g̵e̵r̵ ̵a̵l̵l̵t̵s̵å̵ ̵i̵n̵g̵a̵ ̵e̵x̵t̵r̵a̵ ̵m̵i̵l̵e̵s̵.̵ Däremot finns det flygbolag, t.ex. Lufthansa, som ger särskild intjäning inom Europa. Mao hade du fått en fast poäng för ARN-ZRH och sedan fått räkna miles från ZRH-DXB om det varit Lufthansa. Jämför skillnaderna på intjäningstabellerna:

EuroBonus-partner – Swiss | SAS
EuroBonus-partner – Lufthansa | SAS

Rätta mig gärna om jag har fel :)
 
Last edited:

squeezen

Medlem
rättning, du har fel :)
Det räknas per segment
Nedan ger alltså ARN-ZRH 900miles x klassen det bokas i
ZRH-DXB ger 3000x klassen det bokas i.

således antingen (900+3000+3000+900) x 1 eller x2 beroende om det bokas i P eller Z som ger 100% eller högre klasser som ger 200%
732E6F3A-0D5D-468A-8B05-DA09DF1DBB6C.jpeg
Nope, 12 000 eller 6 000 skulle jag gissa beroende på om bokningsklassen ger 100% eller 200%.

ARN-DXB = 2,974 miles som avrundas upp till närmsta 100-tal = 3 000
3 000 * 200% = 6 000
6 000 per väg = 12 000 t/r

ARN-DXB = 2,974 miles som avrundas upp till närmsta 100-tal = 3 000
3 000 * 100% = 3 000
3 000 per väg = 6 000 t/r

Vad jag vet så är det raka vägen som gäller när intjäningen % på miles, omvägen via ZRH ger alltså inga extra miles. Däremot finns det flygbolag, t.ex. Lufthansa, som ger särskild intjäning inom Europa. Mao hade du fått en fast poäng för ARN-ZRH och sedan fått räkna miles från ZRH-DXB om det varit Lufthansa. Jämför skillnaderna på intjäningstabellerna:

EuroBonus-partner – Swiss | SAS
EuroBonus-partner – Lufthansa | SAS

Rätta mig gärna om jag har fel :)
Edit: @MAR
.
 

MAR

Medlem
Det här börjar ju bli roligt... ;-)

ARN- HGK via Zurich med bokningsklass Z ger alltså 1000+5800 = 6800 poäng och
HGK-ARN via Zurich i bokningsklass A ger alltså 2x(1000+5800) = 13600 poäng

Alltså TOTALT: 20.400 Eurobonus poäng hos SAS?
 

squeezen

Medlem
Det här börjar ju bli roligt... ;-)

ARN- HGK via Zurich med bokningsklass Z ger alltså 1000+5800 = 6800 poäng och
HGK-ARN via Zurich i bokningsklass A ger alltså 2x(1000+5800) = 13600 poäng

Alltså TOTALT: 20.400 Eurobonus poäng hos SAS?
Nästan, inte riktigt. Läs mitt förra inlägg. 925 avrundas inte till 1000 utan 900 mig veterligen.
förutom den hundrigen så har du räknat och tänkt rätt. Därför det kan bli så mycket med lufthansa på dess resor då de ger 300%.

swiss är ju dock bättre och går inte att komma åt med awards så därav ypperligt knipa en F resa i dessa kampanjer. vet i te vilka priser du hittar från just ARN?
De har som sagt bra priser från UK eller kiev, ingen aning om från ARN

obs, HKG är förkortningen...
 

folo

Medlem
rättning, du har fel :)
Det räknas per segment
Nedan ger alltså ARN-ZRH 900miles x klassen det bokas i
ZRH-DXB ger 3000x klassen det bokas i.

således antingen (900+3000+3000+900) x 1 eller x2 beroende om det bokas i P eller Z som ger 100% eller högre klasser som ger 200%

Alright, i vilket sammanhang är det då man struntar i mellanstoppen när man räknar miles? Undrar varför jag har inbillat mig detta hela tiden... jag hade ju kunnat läsa första posten i denna tråd. :D

Tänkte passa på och rätta dig också, ARN-ZRH 925 miles blir avrundat uppåt till 1 000p :D :D
 

palmen

Moderator
Alright, i vilket sammanhang är det då man struntar i mellanstoppen när man räknar miles? Undrar varför jag har inbillat mig detta hela tiden... jag hade ju kunnat läsa första posten i denna tråd. :D

Tänkte passa på och rätta dig också, ARN-ZRH 925 miles blir avrundat uppåt till 1 000p :D :D
På SAS räknar du alltid varje flight för sig och avrundar uppåt till närmsta 100-tal. Varför ARN-ZRH avrundas nedåt är höst oklart, men så är det och det är väl undantaget som bekräftar regeln typ.
Man räknar aldrig en hel resa i sig, tror dock att ARN-SIN med Singapore Airlines som gör stopp i Moskva räknas som ARN-SIN och inte ARN-DME och DME-SIN.
 

MAR

Medlem
Har hittat en annan rolig resa:

ARN-PEK via FRA tor i bokningsklasser J och A

ARN-FRA 761 miles x 200% tor = 3200 poäng
FRA-PEK 4853 miles x 300% tor = 29400 poäng

Totalt alltså = 32600 poäng
 

folo

Medlem
På SAS räknar du alltid varje flight för sig och avrundar uppåt till närmsta 100-tal. Varför ARN-ZRH avrundas nedåt är höst oklart, men så är det och det är väl undantaget som bekräftar regeln typ.

Kanske är att datan som används avviker från det vi ser på Great Circle Mapper, t.ex. att den säger 899 miles och sedan rundas av uppåt.

Man räknar aldrig en hel resa i sig, tror dock att ARN-SIN med Singapore Airlines som gör stopp i Moskva räknas som ARN-SIN och inte ARN-DME och DME-SIN.

Tack för klargörandet, kan absolut ha varit ARN-DME-SIN-flighten som togs upp och skapade förvirring.
 
Toppen