Senaste nytt

Hur får man en flaska Rye från New York till Stockholm under en global pandemi?

GOTBound

Medlem
Mise en place
3DAEA845-E78D-4912-A6D4-6F0F509B7098.jpeg

Voilà!
6676032E-01CB-4E3F-9062-0F5CC70FB023.jpeg

Jag trodde jag jag Rye hemma, men istället hittade jag en oöppnad flaska bourbon i skafferiet som jag helt glömt bort.
 
Last edited:

Senator

Moderator
Amen!
Men vad gjordes originalet på?

Nu går vi för en Boulevardier. Fast, vi kör på Makers.
Lovar! Vi testar med Rye om ett tag :)
Kan ju vara något för Julhelgen. Har ju kört tester med G & T till förbannelse.
Kan det ju vara dags för tester med B eller R :D


Absolut! Jag tycker det är en smaksak. Vissa föredrar Bourbon och andra som jag föredrar Rye.

Nice!
Antica Formula och Luxardo på min ära! Snygga glas.
Här hafsades det ihop med Bulleit Rye, Martini Rosso, Angostura och Amarenakörsbär från Lidl.

Jag återkommer med lite tankar runt Vermouth lite längre ner..

Finns bara ett sett att blanda en riktigt riktigt bra whiskey sour. Se recept enligt nedan:

4cl Maker's Mark
1cl Talisker
4cl Citron Juice
2cl sockerlag
1st äggvita
Bitters

Det där låter spännande! Blanda in lite rökighet. Som amatör så ställer jag ofta frågor till experterna bakom bardisken. Vad som jag har fångat upp är att rätt balans i en ”Sour” cocktail är 5-3-2. Alltså 5cl sprit, 3cl surt (gärna citron) och 2cl söt. Jag skall kanske passa på att testa med en rökig whisky nästa gång, men jag drar nog bort 1cl citron ;)

Vad är det för Vermouth?

Jag har provat några olika bitters, men ingen har varit så bra som Angostura. Du blandar dem? Hur mycket tar du av dem?

Jag tendera ibland att vara lite väl aggressiv med bitters. Man skall bara ha ”a dash or two”. Jag gillar blanda vanlig Angostura med en ”Orange Bitter”. Två droppar av varje. Gällande körsbären så finns dessa bland annat på Duka. Jag har handlat dessa via mitt företagskonto på Tingstad.

Sista viktiga ingrediens är den röda söta vermouth. Jag har testat franska, spanska, amerikanskan både i Manhattan och Negroni men faller alltid tillbaka till Turin. Jag har uppfattat att. 95% av den italienska produktionen kommer från området runt Turin.

En helt klar ett på min lista är Carpano Antica Formula. Tyvärr är det så att Systemet enbart har 375ml flaskan och den är rätt dyr i Sverige. Utomlands köper jag denna i 1l flaskan. Riktpris är dock runt €40 för en liter. Intressant nog @Valley har Vinmonopolet denna för runt 370kr (NOK) som faktisk är billigaste jag har köpt den för. Så när du kommer över gränsen igen kan du beställa en sådan till närmaste Vinmonopol:
https://www.systembolaget.se/produkt/vin/carpano-7790802/
https://www.vinmonopolet.no/Land/Italia/Carpano-Antica-Formula/p/1693101

En klar två för mig är Cocchi Storico till 269kr på Systembolaget
https://www.systembolaget.se/produkt/vin/cocchi-storico-7734301/

Jag får aldrig gå tom för antingen Antica eller Cocchi.

Om vi skall gå ner lite i pris:
Carpano Classico till 179kr för 1l. Passar lite bättre i en Negroni kan jag tycka:
https://www.systembolaget.se/produkt/vin/carpano-classico-7106801/

Punt E Mes till 159kr för 0,75l
https://www.systembolaget.se/produkt/vin/carpano-7287201/

På många flygplatser runt omkring i Europa hittar man Martini Riserva Speciale:
Vermouth di Torino | Martini Special Riserva Rubino | Martini Global
Det tycker jag är en utmärkt mellanprodukt men som kanske också gör sig bättre i Negroni än Manhattan. En utmärk kombo är Ophir Gin med väldigt indiskt inspirerat kryddning.

Resan för flaskan har tagit slut. Storyn tar också slut här. Men för mig handlar denna story om ett par saker:
1. Att under ”kristider” så kommer det bästa, och tyvärr det sämsta, bland människor fram
2. Två totalt främlingar tar på sig uppgiften att få en flaska sprit från NYC till Åkersberga utan några som helt betänkligheter och helt kravlöst¨
3. Vi har två saker gemensamt: passion för resande och vi tillhör olika internetforum/communities som handlar om vår passion
4. Det är detta som alltid har varit vår stryka på Businessclass: känslan av tillhörighet, normalisering av vår passion och omtanke/hjälpsamhet mot andra medlemmar kommer fram. Jag tycker vi har tappat detta lite under senare år med ett mer och mer egoistiskt beteende, ett stadigvarande ”kompensationsjag” och mycket djupa skyttegravar.

Sir Winston Churchill sa ”Never to let a good crisis go to waste”. Jag hoppas vi alla tar möjligheterna som finns.
 
Last edited:

Tonton

Medlem
Resan för flaskan har tagit slut. Storyn tar också slut här. Men för mig handlar denna story om ett par saker:
1. Att under ”kristider” så kommer det bästa, och tyvärr det sämsta, bland människor fram
2. Två totalt främlingar tar på sig uppgiften att få en flaska sprit från NYC till Åkersberga utan några som helt betänkligheter och helt kravlöst¨
3. Vi har två saker gemensamt: passion för resande och vi tillhör olika internetforum/communities som handlar om vår passion
4. Det är detta som alltid har varit vår stryka på Businessclass: känslan av tillhörighet, normalisering av vår passion och omtanke/hjälpsamhet mot andra medlemmar kommer fram. Jag tycker vi har tappat detta lite under senare år med ett mer och mer egoistiskt beteende, ett stadigvarande ”kompensationsjag” och mycket djupa skyttegravar.

Sir Winston Churchill sa ”Never to let a good crisis go to waste”. Jag hoppas vi alla tar möjligheterna som finns.

Utmärkt summerat @Senator!

Tack för att vi har fått följa denna resan, och roligt att lära sig lite mer om diverse drinkar på vägen :)
 
Toppen