Senaste nytt

Hur får man en flaska Rye från New York till Stockholm under en global pandemi?

JacobGBG

Medlem
Så lilla är det inte. Det finns massor att välja på om man beställer via Systembolaget.


Jag har betat igenom det mesta i Systembolagets sortiment och nog finns det en del trevliga flaskor där, mycket positivt att Maker's Mark 46 nyligen hittat in i sortimentet... men på det stora hela så finns det många ikoner som saknas. Old Forrester, Barrell W.L. (Fanns för många år sedan men är nu som bortblåst), Stagg m.fl lyser med sin frånvaro. Att man sedan har en 40% version av Buffalo Trace gör mig lite ledsen i ögat.

Sen är det ju då priset. På Single Malt så är systembolaget förhållandevis konkurrenskraftigt, men på Bourbon/Rye så finns det ingen vidare balans. Roade mig med att göra en uppställning för ett tag sedan där jag jämförde svenska priser med Amerikanska.
 

Senator

Moderator
Jag har betat igenom det mesta i Systembolagets sortiment och nog finns det en del trevliga flaskor där, mycket positivt att Maker's Mark 46 nyligen hittat in i sortimentet... men på det stora hela så finns det många ikoner som saknas. Old Forrester, Barrell W.L. (Fanns för många år sedan men är nu som bortblåst), Stagg m.fl lyser med sin frånvaro. Att man sedan har en 40% version av Buffalo Trace gör mig lite ledsen i ögat.

Sen är det ju då priset. På Single Malt så är systembolaget förhållandevis konkurrenskraftigt, men på Bourbon/Rye så finns det ingen vidare balans. Roade mig med att göra en uppställning för ett tag sedan där jag jämförde svenska priser med Amerikanska.

Utmaningen är att vissa produkter inte har så långt liv på Systembolaget. Vi köper för lite helt enkelt ;)

Bra sammanställning förresten! Tack som delade med dig! Hur blir det om du räknar in priset av en flygbiljett? :D
 

Valley

Medlem
Med tanke på att det är Thanksgiving nästa torsdag så kommer Familjen Senator köra en amerikansk inspirationsvecka:
Roast Turkey
Hamburgers
Lobster Roll
Caesar salad
Meatloaf

Jag har också bara inhandlat bara amerikanska öl samt vin till helgmyset. Det är svårt med amerikanska vita viner i Sverige eftersom nästan allt som finns även på ett stort Systembolag som det i Arninge-Täby är ekade Chardonnay eller "Sjardonny" som vi säger på landet.

Men denna rågprodukt skall få genomgå följande cocktail tester.

New York Cocktail
5cl Rye
3cl färskpressad citron
2cl Grenadine
Detta är en cocktail som måste skakas ordentlig och med fördel använda "double-straining" med andra ord en extra sil när man häller upp den. Serveras bäst "up" i ett cocktailglas och inte "on the rocks" i en tumbler.

Boulevardier
3cl Rye
3cl Campari
3cl Söt vermut
Denna kan både skakas och röras. Jag föredrar att röra den, och servera den "up". Men helt ok att servera den "on the rocks"

Old Fashioned
8cl Rye
1 msk lönesirap
Bitters - jag blandar gärna Angostura bitters med orange bitter
Maraschino körsbär
Apelsinskal
Här tycker jag man måste röra denna drink, servera i tumbler med en stor isbit

Whiskey Sour
5 cl rye
3 cl färskpressad citron
2 cl sockerlag
Lite äggvita
Angostura bitters
Jag föredrar att skaka denna rejält. Börja med allt utan is för att få bra mix av äggvitorna innan isen. Jag gillar denna "up" men den kan lika gärna serveras "on the rocks" i en tumbler. Maraschino körsbär passar bra, och några droppar Angostura bitters ovanpå skummet. Gärna också med fördel använda "double-straining" med extra sil.

Manhattan (min favorit)
6 cl Rye
3 cl Söt vermouth
Bitters - jag blandar gärna Angostura bitters med orange bitter
Maraschino körsbär
Denna måste röras, rejält. Serveras i cocktailglas med ett Maraschino körsbär.

Återkommer med resultat :) Hoppas flaskans långa resa var värt mödan...

:) You made my day (och kväll med för den delen)

Whiskey Sour - Farsan kör en sådan varje fredagkväll sedan gud vet när tillbaks i tiden. Slog mig nu
Lönesirapen kommer väl inte förrän nästa vecka :D Jag har börjat med att marinera körsbär i Balsamicovinäger till min O F. Ger en väldigt trevlig smak.

Detta innebär nog att jag tvingas in till stan för en flaska. Dessvärre är ju utbudet kräkdåligt i vår lilla stad. Men normalt finns alltid Makers (en stor favvo) och Bulleit.
Nu har jag också av husets bartender fått rekommendation att prova Makers 46 som skall gå att beställa på bolaget. Där finns också Eliah Craig.
 

Senator

Moderator
:) You made my day (och kväll med för den delen)

Whiskey Sour - Farsan kör en sådan varje fredagkväll sedan gud vet när tillbaks i tiden. Slog mig nu
Lönesirapen kommer väl inte förrän nästa vecka :D Jag har börjat med att marinera körsbär i Balsamicovinäger till min O F. Ger en väldigt trevlig smak.

Detta innebär nog att jag tvingas in till stan för en flaska. Dessvärre är ju utbudet kräkdåligt i vår lilla stad. Men normalt finns alltid Makers (en stor favvo) och Bulleit.
Nu har jag också av husets bartender fått rekommendation att prova Makers 46 som skall gå att beställa på bolaget. Där finns också Eliah Craig.

Notera att dessa är Bourbon och inte Rye :)
 

GOTBound

Medlem
Utmaningen är att vissa produkter inte har så långt liv på Systembolaget. Vi köper för lite helt enkelt ;)

...

Jag försöker bidra år in och år ut med att hålla efterfrågan på Buffalo Trace uppe, nackdelen är ju att en butelj bourbon räcker väldigt länge än jmfrt med volymvara såsom en butelj champagne :cool:.
 

Senator

Moderator
Det var dags...

1d610f4fdb5a1300bd0bf45b24009065.jpg


dc24108d446a056861934bf4ed171ab4.jpg


Mycket gott!
 

Valley

Medlem
Notera att dessa är Bourbon och inte Rye :)

Amen!
Men vad gjordes originalet på?

Nu går vi för en Boulevardier. Fast, vi kör på Makers.
Lovar! Vi testar med Rye om ett tag :)
Kan ju vara något för Julhelgen. Har ju kört tester med G & T till förbannelse.
Kan det ju vara dags för tester med B eller R :D
 
Toppen