Senaste nytt

Hotellet tar inte Amex - nån kreativ lösning?

Thornado

Medlem
Oavsett vad man tycker om det vore rätt eller fel gentemot hotellet att försöka prismatcha hos hotels.com så skulle det väl ändå inte funka? Såvitt jag förstår deras policy för detta så måste det vara ett "öppet" pris som är tillgängligt för allmänheten, vilket man nog inte kan anse gälla en specialdeal som man förhandlat fram med hotellet.
 
  • Gilla
Reactions: hco

apknug

Medlem
Kul tråd, intressant också. Men jag verkar missa där det framgår att hotellet vill ha betalt i reda cash, inte amex, som tydligen skall flygas ner av TS.?
 

Berglund

Medlem
För övrigt tycker jag det låter osannolikt att Hotels.com alltid kan kräva att få en viss procent av hotellvistelsens kostnad och samtidigt erbjuda lägsta prisgaranti och rabattkoder. Mer sannolikt är att Hotels.com får ett fast belopp av hotellet oavsett hur mycket Hotels.com får betalt av kunden, men normalpriserna (utan rabatter) som publiceras på Hotels.com ligger en fast procentsats över vad de måste betala hotellet.

Jag har sett flera av avtalen, för mer än en kedja. Det är en procentsats. Man garanterar ett visst antal rum, per natt, som endast får säljas av respektive OTA. Hotels tar sedan ur sin egen provision för att i sin tur bedriva eget bonusprogram med bonusnätter (det är just för provisionen är en procentsats som man får genomsnittsvärdet) samt diverse rabattkuponger. Är du sugen på att lyssna förklarar jag gärna närmare över en öl en dag! :)
 

Hachans

Medlem
Det där blev jag lite förvånad över att läsa, i synnerhet här på BC där det är vanligt att uppmuntra varandra till att utnyttja företag till egen vinning (error fares, Avis uppenbara felkalkyl avseende helghyrorna, söka ersättning för trasig flygplansstol/entertainment system, köpa linsvätska/reflexvästar i Eurobonus-shoppingportalen, statusmatchning till företag man inte avser vara lojal mot, etc). Om Matore behöver bo på det här hotellet igen eller ifall det föreligger synnerliga skäl för att Matore skapar/upprätthåller en god personlig relation med det här hotellet/personalen, så håller jag med er till fullo. Annars håller jag absolut inte med, jag skulle säga att det är strictly business och hotellet självt får stå sitt kast om de har bestämt sig för att begå avtalsbrott. Glöm inte bort att det finns fler offer än Hotels.com när ett hotell gör så här, nämligen de konkurrerande hotellen som inte begår avtalsbrott som Matore kanske hade valt istället om hotellet i fråga inte hade gett rabatt "under bordet". Skulle Matore boka via Hotels.com och därför få spottloskor i maten och ett rum som inte lever upp till vad hen har blivit lovad vid bokningstillfället så bör hen klaga och skriva en dålig recension hos Hotels.com (och det tror jag inte hotellet vill). Och förresten, Matore har redan fått ett rabatterat priserbjudande, tror ni inte att hotellet redan har gjort en notering att hen ska nedprioriteras och inte få någon extra service/förmåner, även om hen bokar direkt hos hotellet?

För övrigt tycker jag det låter osannolikt att Hotels.com alltid kan kräva att få en viss procent av hotellvistelsens kostnad och samtidigt erbjuda lägsta prisgaranti och rabattkoder. Mer sannolikt är att Hotels.com får ett fast belopp av hotellet oavsett hur mycket Hotels.com får betalt av kunden, men normalpriserna (utan rabatter) som publiceras på Hotels.com ligger en fast procentsats över vad de måste betala hotellet.

Ja, jag tycker personligen att man inte ska utnyttja saker, det är ju därför vi inte kan ha fina grejer som nya aviskampanjer och så. Och är det något jag lärt mig i arbetslivet så är det att om man förhandlar fram ett specialpris och sen blåser de som hjälpt en så är det sista gången man får hjälp.
 

chrloc

Medlem
Boka samma rum via Hotels.com och be dem prismatcha
Det är lite trixigt om det pris du fått är ” medlenspris” för hotellkedja annars ska det gå bra om samma rumstyp
 

Valley

Medlem
äResecheckar? Existerar de fortfarande?
Amex var/är väl störst på marknaden. Kan det i så fall gå att lösa den vägen?
 

Valley

Medlem
Har bokat ett hotell på Maldiverna och de tar till min stora fasa inte Amex. Det gäller 120.000 kr... förutom PayPal som de inte heller har, finns det några andra kreativa sätt att få det draget på Amex?
Ja byta hotell är absolut ett alternativ men vill helst inte göra det :)

Slog mig. Du har inte nämnt vilka betalningsalternativ som du har att välja på.
 

rvarttinen

Medlem
Har bokat ett hotell på Maldiverna och de tar till min stora fasa inte Amex. Det gäller 120.000 kr... förutom PayPal som de inte heller har, finns det några andra kreativa sätt att få det draget på Amex?
Ja byta hotell är absolut ett alternativ men vill helst inte göra det :)
Ett hotell som inte tar AMEX!? Det var lite ovanligt - jag skulle kolla med en resebyrå som har en deal med hotellet ifråga och sedan betala dem med AMEX, så har jag gjort tidigare vid några tillfällen med just en resort på Maldiverna (vi har nyttjat Travel Beyond då de haft bra erbjudaden). En gång bokade vi direkt med resorten och betalade med AMEX på plats ...
 

Matore

Medlem
Kul tråd, intressant också. Men jag verkar missa där det framgår att hotellet vill ha betalt i reda cash, inte amex, som tydligen skall flygas ner av TS.?
Ha ha nej, de tar bara MC och VISA, ingen har pratat om cash :)

Slog mig. Du har inte nämnt vilka betalningsalternativ som du har att välja på.
Banköverförning,VISA och MC

Tack för alla tips, har dock ännu inte fått något som är en lösning så jag ber om fler :) Det verkar också som fantastin och missförstånden skenat lite för vissa här... :)

Så jag vill förtydliga det jag som TS skrivit i första posten - jag vill på ett schysst sätt kunna förhandsbetala rummet genom att belasta mitt Amex eftersom det är en stor summa 120.000. Hotellet på Malidiverna tar bara MC och VISA och banköverföring som förskottsbetalning för rummet. MEN de accepterar Amex på plats i receptionen. De kan alltså inte hantera en betalning på distans via Amex, det tillåter inte deras policy, men man kan använda det för att betala på plats (typ massage och liknande extrakostnader vid utcheck)

Så finns det fler tips från er på hur man kan göra då, eller vad man kan föreslå för hotellet? de har uppenbarligen avtal med Amex.
 
Last edited by a moderator:
Toppen