Senaste nytt

Hotell / Hotellkedjor i spåren av Corona - Allmän tråd

micke99

Medlem
Att Corona förändrar beläggningen för hotell är inte konstigt. Att man tycker det är konstigt att att man inte har hyrt ut rummen när man gjuter plattan låter inte fullt normalt. Eller hur snabbt har de tänkt att det skall vara användbart? Eller du kanske menar övriga rum? Svårt att avgöra av ditt inlägg.

Sorry skrev kanske lite konstigt. Hotellet är i bruk sedan många år. Men de bygger ut en hotell byggnad till.. Så jag kanske tänker fel. Men tycker de vore kännas konstift att ha ett hotell utan uthyrda rum och få permitera personalen samtidigt som man precis startat en utbyggnad.

De är ju så klart ingen som kunde spå att detta skulle ske så de är inget konstigt. Men måste endå kännas tufft o svårt för ägarna.
 
D

Deleted member 4140

Guest
Booking.com har dessutom förklarat Force majeure

Detta gör då att de inte tänker betala ut de bokningar som har kommit där gästen har valt ett rabatterat pris som inte är återbetalningsbart.
Jag som driver ett litet hotell har förlorat flera hundratusen på det...
Ja booking har konstiga regler, tror vi gått - x antal miljoner på den där, och folk ringer in och skriker att de vill ha sina pengar tillbaka..
 

Treo

Medlem
Såhär... Jag var i Sthlm för två veckor sen. Då var saker ganska "normalt" fortfarande. Veckan efter stängdes alla gränser osv och förra helgen hade många totalpanik. Var inte en människa ute och gick knappt i Linkan. Även om epidemin är långtifrån över så tror jag att folk kommer börja slappna av lite och göra mer vanliga saker nästa vecka, som att gå ut och käka osv. Solen tittar fram mer och mer och uteserveringarna öppnar. Vi lär oss leva med pandemin helt enkelt. Jag har hotellbokningar i Sthlm i april som jag inte har avbokat och kommer åka iväg om rekommendationerna inte stramas åt ännu mer förstås.

Rekommendationen från myndigheter just nu ÄR ju att undvika resor till storstadsregionerna som inte är strikt nödvändiga.
Så du menar väl att du reser om de luckras upp?

Tror för övrigt att vi behöver konsumera men göra det smart och lokalt. Kör en staycation i närområdet.
 

Homer

Medlem
Ramlade över detta som handlar om hur Best Western agerar mot sina franchisetagare/hotellägarna


BWHR’s board of directors and executive team have implemented measures to afford its hotel owners (members)
relief through May 2020. These measures include the following:

  • Waiving one-half of monthly fees
  • Waiving one-half of property revenue management fees
  • Reducing Best Western Rewards (BWR) loyalty point fees charged to members by one-half without lowering points awarded to loyalty program participants
  • Increasing by 50% hotel redemption compensation for BWR loyalty guest stays
  • Waiving in entirety BWHR co-op marketing fees
Recognizing the debilitating impact on hotel revenue and the immediate need to conserve use of capital, BWHR is delaying certain fees until November. The company will also offer extensions to its members related to BWHR’s various programs, enabling hotels to focus on the health and welfare of their guests, associates, families and communities.

The company’s board of directors and executive team also voluntarily reduced their compensation by 20%.
 

henrik l

Medlem
Hade en bokning på en vecka runt påsk på Marriott Suravongse i Bangkok. Detta var en sk travel package som jag gjorde innan hotellet blev dyrare om man ska betala med poäng. Häromdagen fick jag ett mail från deras "director of Sales & Marketing", där jag erbjöds att flytta över till The Athenee Hotel, eftersom Suravongse stänger ner tillfälligt. Sitter man på en travel package bokning så måste man normalt ringa Marriott och boka om. Men, jag förklarade situationen att jag bör inte resa ut från mitt land och dom släpper nog inte in mig i Thailand, så att boka om till oktober var inga problem.

En reflektion, som jag tror varit uppe i andra trådar. Råkar man få en direkt ingång till hotellet, t ex med en e-mailadress med ett namn, då kan man lösa en del.
 
Toppen