Senaste nytt

Hotel til weekendophold sydlige Sverige

Agö

Medlem
Jag har hört mycket bra om Karlaby kro men har inte varit där själv. Men det ligger högt på min To-do list i Skåne.
Hotell på Österlen i Skåne | Hotell Karlaby Kro

Edit: @Agö du har väl varit där?
Yes, det kan jag verkligen rekommendera. Skrivit lite om det här. Jag upplevde dessutom stället som synnerligen barnvänligt även om vi själva inte hade med oss våra barn.

Historic Hotels of Europe och Countryside Hotels | Sida 3 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

På Österlen finns också flotta Brösarps Gästgifveri. Även där talar vi om en väldigt personlig touch. Detta ställe är, som Mossbylund, konferenstunga vilket - givet rådande omständigheter - bör innebära goda priser och ännu bättre värdskap.

Skriv gärna vad du valt och gärna en kort recension, vi är säkert ett gäng som är helt inställda på semester på hemmaplan i sommar.
 

jumbooze

Medlem
Yes, det kan jag verkligen rekommendera. Skrivit lite om det här. Jag upplevde dessutom stället som synnerligen barnvänligt även om vi själva inte hade med oss våra barn.

Historic Hotels of Europe och Countryside Hotels | Sida 3 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

På Österlen finns också flotta Brösarps Gästgifveri. Även där talar vi om en väldigt personlig touch. Detta ställe är, som Mossbylund, konferenstunga vilket - givet rådande omständigheter - bör innebära goda priser och ännu bättre värdskap.

Skriv gärna vad du valt och gärna en kort recension, vi är säkert ett gäng som är helt inställda på semester på hemmaplan i sommar.
Brösarps gästis serverar grymt god äggakaka för den hungrige
 

ChJ

Medlem
Kan bara instämma i de tips som kommit hittills. Matmässigt skulle jag nog sätta Karlaby främst, medan Falkenberg är riktigt bra om man vill dricka vin per glas (kan dock tänka mig att utbudet är corona-begränsat, men historiskt har det funnits möjligheter att dricka en hel del kul här som skulle vara lite onödigt dyra att ta in i helflaska).

Om ni vill åka kortare har Grand i Lund just nu riktigt prisvärda paket med övernattning och tvånätters, men har själv bott i Malmö och pendlat till Lund ett antal år och vet att det kanske inte är huvudalternativ som utflyktsmål. Väldigt fint hotell och god mat annars...
 

Ormen

Medlem
På Österlen sätter jag Karlaby Kro främst.
Ystad Saltsjöbad är väl inte aktuellt mtp barnen, annars go-to stället på sydkusten.
Hotell Gässlingen trevligt om man vill ut till Falsterbonäset.
Örenäs slott trevliga miljöer på västkusten men vet inte hur maten är..
Rusthållaregården i Arild trevligt, vackert och bra mat. Detsamma gäller Kullagårdens Wärdshus, men där är det enligt min erfarenhet mest golfare. På Rusthållaregården kan man bo i fristående små stugor med fantastisk utsikt över Skälderviken, vilket kanske skulle kunna locka?

Grand hotel i Lund, som jag mot bättre vetande, besökte senast i helgen var då, som alltid, uselt.
 

LarsCph

Medlem
Tack för alle de bra förslag!

Vi var på Österlen i påsken, annars hade Karlaby Kro vårit ett rigtig bra förslag! Vi har nu booket 2 övernattninger hos PM & Vänner (Hotel - PM & Vänner) i Växjö som hade ett ganske bra erbjudande. Så får vi se hur det er - men jag tycker att det ser ganske bra ut.
 

Samosaguas

Medlem
Tack för alle de bra förslag!

Vi var på Österlen i påsken, annars hade Karlaby Kro vårit ett rigtig bra förslag! Vi har nu booket 2 övernattninger hos PM & Vänner (Hotel - PM & Vänner) i Växjö som hade ett ganske bra erbjudande. Så får vi se hur det er - men jag tycker att det ser ganske bra ut.
PM & Vänner är en riktigt trevlig restaurang! På samma tema såg jag denna kombination: Special offers - PM & Vänner
 

LarsCph

Medlem
Tak for reminder!

Vi havde et rigtig fint besøg deroppe. Vi boede i en Juniorsvit som var stor og lys og med rigelig plads til ekstra-seng. Der er et bord med stole på rummet så man kan få en cocktail på rummet hvis man vil. Dejligt stort badeværelse med både badekar og stor bruser med tagbruser. Lækre produkter på badeværelset også til bad mv.

Poolen på taget var dækket til da vi ankom torsdag, kun den japanske spa var åben. Jeg spurgte i receptionen og han ville sørge for at fjerne dækket - poolen er ikke opvarmet men det var varmt og flot sol så det kunne fint gå at tage et dyp. Da vi senere kom op, var den stadig dækket til og jeg ringede ned for at spørge. Nej desværre, den kunne desværre ikke åbnes på grund af Covid-19 situationen. Æv, det kunne være fint at de havde skrevet det på websiden tænkte jeg. Vi var i den japanske spa og det var så helt OK. Det som så var underligt var, at fredag eftermiddag - hvor det så var blevet koldere og med meget mindre sol var poolen så åbnet. Så det virker som om at det var en dårlig undskyldning dagen før, det var lidt skuffende. Jeg diskuterede det ikke videre med dem må jeg indrømme, der var bare en enkelt på arbejde da vi checkede ud lørdag så jeg skønnede at det ikke var besværet værd at prøve at klage. Der er god plads ved pool området med stole og borde så man kan sidde og få sol - baren er ved siden af så det går også nemt at hente drikke og snacks der.

Vi spiste mad torsdag aften i bistroen på hotellet. De har jo en 1* Michelin restaurant på hotellet, og det tror jeg bistroen nyder godt af. Det var utrolig lækker og velsmagende mad for både voksne og børn og prisniveauet var OK. Morgenmaden var også rigtig god begge dage, klart over middel, og man havde beholdt buffet opsætningen på trods af Corona. Gennemgående god og imødekommende service - de havde lækre cocktails til voksne og mocktails til børn i baren. Da jeg var oppe for at hente 5-o'clocks ned til værelset tilbød bartenderen at hjælpe med at bære det ned for mig - jeg klarede det fint på en bakke selv, men god service uanset.

Der var langt fra fyldt, men absolut andre gæster også. Blandet par og børnefamilier.

Alt i alt rigtig fint ophold og jeg kan meget godt anbefale stedet til weekend getaway.
 

Agö

Medlem
Någon som testat Weinbergs, nordöst om Trelleborg, i ny regi (tidigare Idala Gård)? Namngivaren har tidigare arbetat på Noma och flera toppkrogar i Oslo samt drivit eget i Oslo. Maten förefaller vara top notch. Även om det kanske inte är idealiskt på slätten i kylslagna mars är jag sugen på ett besök under senvåren.

Hem

Hotelltest: Weinbergs hotell, Trelleborg
 
Toppen