Senaste nytt

Hjelper reisende hjem

Redaksjonen

Medlem
Austrian_Airlines_Boeing_777-200ER_OE-LPC_NRT_20174895392-564x211.jpg

Midt i den turbulente Coronatiden tar en rekke flyselskap grep for å få strandede passasjerer hjem. I tillegg sørger de for å frakte livsviktig gods mellom land.

Flyselskap verden over har satt store deler av flyflåten på bakken. Titusenvis av medarbeidere er permittert på grunn av covid19.

I forrige uke skrev vi om Qatar Airways som går motstrøms i flybransjen ved at de opprettholder en tredjedel av sitt rutetilbud. Men andre flyselskap har også den siste tiden gjort noen utradisjonelle grep for å få borgere hjem. Typisk sørger utenriksdepartementene for det praktiske med nødvendige tillatelser for flyselskap med å fly til en destinasjon de vanligvis ikke gjør.

De aller fleste flyselskap har nå løsnet litt i regelverket og tilbyr også kostnadsfri ombooking eller annen kompensasjon for reisende.

SAS til Peru

I forrige uke fløy SAS en forsyning med medisinsk utstyr til Chicago, og denne uken har de satt opp en flygning fra Peru. Avgangen fra Lima på torsdag ble raskt fuylt opp og billettene ble solgt for 21.000 kroner for et sete i Business Class. I SAS Plus var prisen 15.000 mens et sete i Economy Class er kostet 11.000,- kroner. Turen var kun mulig å bestille for danske statsborgere og personer med fast opphold i Danmark.

Serveringen vil ikke holde samme standard som normalt, men det serveres snacks og drikke – dog ikke alkohol. Det er ikke det enkelte land som betaler for reisen for passasjerer som skal hjem fra Peru, men tanken er at reiseforsikringen skal dekke reiseutgiften.

Sandfast

SAS opererte for øvrig i vinter noen flygninger til Gran Canaria med en av deres Airbus A330 for å få «sandfaste» skandinaver hjem fra ferieparadiset som ble rammet av sandstormene fra Afrika.

Austrian med rekordlang nonstop flyvning

Mandag ankom Austrian Airlines med en Boeing 777-200ER som fløy den drøyt 16.000 kilometer lange ruten direkte fra Wien til Sydney på 17 timer. Hjemturen er ikke mulig å fly direkte grunnet vekten av 290 passasjerer og deres bagasje. Turen til Sydney var mulig å fly direkte da de kun hadde med crew. Turen tilbake til Wien gikk via Penang i Malaysia hvor det var mannskapsbytte, fylling av drivstoff og lasting av medisinsk utstyr, slik som engangshansker som blir produsert i Penang skulle med til Østerrike.

Nylig signerte Britiske myndigheter en avtale med Virgin, Easyjet, Jet2 og Titan Airways om å bistå med å få reisende hjem til Storbritannia. British Airways er også med på denne dugnaden. Britiske myndigheter har dessuten bevilget 75 millioner pund til å chartre fly til destinasjoner hvor det er britiske borgere med behov for å komme seg hjem.

Mannsterke

Et annet selskap som møtte en praktisk utfordring var spanske Wamos, som var leid inn for å fly en gruppe spanjoler hjem fra San Pedro Sula internasjonale flyplass i Honduras. Wamos brukte en Boeing 747-400 på turen, men det skulle vise seg at flyplassen ikke hadde utstyr for å skyve et så stort fly bakover før avgang. De største flyene som normalt sett besøker flyplassen er langt mindre Boeing 767, og kreativiteten måtte derfor settes på prøve før Wamos kunne sette kursen hjem mot Madrid. Løsningen ble at ca 30 flyplassansatte manuelt dyttet flyet som veier opp mot 335 tonn bakover til en trygg avstand fra terminalbygget, som vist i denne videoen:


Ikke overraskende kan det by på praktiske utfordringer når flyselskap skal fly til steder de vanligvis ikke gjør. Dette fikk blant annet det danske selskapet Great Dane erfare da de sist uke skulle hente hjem 72 danske folkehøgskoleelever fra Zanzibar med en Embraer 195. Flyet har ikke stor nok rekkevidde til å fly nonstop fra Aalborg til Zanzibar, og turen ble derfor planlagt med et stopp i Egypt på veien. Når flyet lettet fra Aalborg hadde de ikke tillatelse til å lande på Zanzibar, og det ble jobbet iherdig for å sikre formalitetene. Først under mellomlandingen i Hurghada kom tillatelsen fra Zanzibar, som så plutselig ble annullert. Først i absolutt siste stund kom den endelige landingstillatelsen etter påtrykk fra dansk UD og skolens egne folk på Zanzibar, og de danske studentene kunne hentes hjem.

Eksemplene er mange, og det er gledelig å konstatere at flyselskapene arbeider tett med myndighetene for å få sine statsborgere hjem.

Les mer >>
 
Toppen