Senaste nytt

Hjälp oss till en oförglömlig flight

Shulle

Medlem
Hej.

Jag hoppas verkligen att du hittar en resa som ni kan njuta av på aktuella datum. Att du skriver i inledningstexten ”bli inte arg på mig” säger tyvärr mycket om det här forumet just nu.

Det finns personer här som tycker om att hacka på människor. Ta inte åt dig av det, dem finns överallt.

Lycka till.

Tack för stödet!
Jag har dock bara fått hjälpsamma svar hittills, så det verkar inte vara något problem.
 

Shulle

Medlem
Hej!

Här är mina tankar om detta....

1. Vill ni verkligen åka business till USA under de datum du nämt, så är det bästa att faktiskt betala för businessbiljetter. Vanligtvis väldigt dyrt, naturligtvis, men ibland kommer reor, och man kan hitta biljetter för 14-15 tusen/styck. Det ger er då bekräftade platser samt en massa härliga poäng.. (Ni får då ev också titta på andra flygbolag och destinationer. Typ Brittish Airways, TAP, AF m.m.).

2. Om alternativ 1 inte funkar, så föreslår jag att ni bokar SAS Plus nu! Kommer med största sannolikhet inte bli billigare. Sen använder ni poäng för att uppgradera till Business på plygplatsen/innan via webben (plusgrade). I sådana fall så är det viktigt att ni kommer TIDIGT till flygplatsen. På Arlanda T5 för flyg till USA ligger servicedesken precis efter rulltrappan efter passkontrollen. Var där minst 3 timmar innan, och vänta vid den servicedesken (även om den för tillfället är obemannad). Att vara en av de första att köpa sin uppgradering är vitalt i detta sammanhang. Dom brukar ta slut snabbt.
Detsamma gäller för hemresan ifrån USA. Var där i väldigt god tid.
Om ni ändå inte lyckas få till en uppgradering, så har ni åtminstånde SAS Plus (ganksa OK faktist), och ni kommer att få en massa trevliga poäng att använda vid ett senare tillfälle.

Lycka till på resan!!!

Tack, det var ett väldigt konkret svar. Det rimmar också väl med förslag från Thornado för att tjäna in tillräckligt med poäng tills dess.
Alternativ 2. Kommer priset på SAS Plus sannolikt att öka fram till Augusti?
Vi har nämligen skäl att vänta till Augusti innan vi tar beslut kring vinterresan. Men det kanske väldigt många andra gör också och då blir det ju dyrt.
 

nissefalk

Medlem
Det kan ju komma en Friends&Family kampanj inom ett par veckor och då kan man hitta Plus för 6-7000 t o r. Brukar dock vara blackout 15/12-7/1 p g a att dessa avgångar säljs så bra även utan rea...

Jag skulle precis säga det samma, vänta lite få Friends and Familly rea som borde komma, man kan ju inte veta till 100%, jag bokade Los Angeles förra våren för resa November-Mar så utanför dina datum, men priset var 6,200 Kr per person i Plus
 

Thornado

Medlem
Det låter ju som en bra plan. Amex Premium som vi betalar för i högst 6 månader för att få 12000 i värvningsbonus samt 15p för varje 100 kr spenderade. Då kanske vi kommer upp i 90-100k poäng. Men om Go>Business kostar 50k/biljett så måste vi nästan vänta till efter sommaren för att veta om vi kommer ligga på 100 eller på 90. Som då kommer påverka om vi behöver köpa en Plus-biljett eller en Go-biljett

Jag skulle säga att om du bara ser till att vara lite aktiv här och håller koll på alternativa sätt att tjäna poäng på så borde det inte vara något problem att komma över 100k poäng innan november. Finns det inga vänner eller andra i din närhet som kan vara intresserade av att bli värvade till ett Amex-kort? I "värsta" fall så får du väl värva din sambo till Amex Premium i september eller så - då får ni in 2*12000 poäng till ert pointsharing-konto.
 

Canadien

Medlem
I "värsta" fall så får du väl värva din sambo till Amex Premium i september eller så - då får ni in 2*12000 poäng till ert pointsharing-konto.
Eller ännu bättre värva henne till Platinum så får ni 20,000+18,300=38,300 poäng och är hon inte nöjd med kortet så är det gratis att avsluta inom 3 mån.
 

Shulle

Medlem
Friends n family. Är det något som kommer vid samma tidpunkt varje år? +- några veckor? Låter bra att vänta på denna kampanj och inte stressa fram något nu. Behöver fundera lite på Premium-kortet.
AMEX är ju inte ett kort som fungerar överallt. Är det svårt att komma upp i spending? Vi spenderar ju mer än 150k per år på remember-kortet men det är ett Mastercard som fungerar överallt. Så är det inte med amex?

@Canadien Förstår inte riktigt. Platinumkortet är inget SAS-kort. Får man eurobonus poäng för att värva till Platinum?
Och jag kommer väl ha ett SAS premium-kort vid den tidpunkten.

P.g.a. att vi stämt träff med vårt resesällskap i sommar så bokade jag biljetter till Nice och från Rom igår kväll.
Detta gjorde jag med mitt SAS Amex Classic så jag blev väl av med 5p per 100 kr. Biljetterna kostade totalt 7000.
Jag tog SAS Go Smart (500p per sträcka och person). Gjorde bedömningen att 4000 poäng inte var värt 1500 kr.
 

Voyageur

Medlem
Jag förstår hur viktig denna resa är för er och hoppas verkligen ni kan komma iväg. Jag tror som tidigare sagts, att boka sas plus och sedan uppgradera med poäng kan vara extra svårt just under högsäsong av julledigheten. Många som reser då och platserna är få. Att notera är också att status hos SAS ger förtur i uppgraderingskön. Så även om det finns 2 platser lediga i business, finns det en stor möjlighet att någon med silver, guld eller diamant hinner före. Så det är absolut ingen bra garanti.

Mitt råd är ta det säkra före det osäkra,boka den klass ni vill resa i eftersom ni verkligen vill uppleva business. Ett sätt kan vara att köpa två separata flyg med business ena hållet och ekonomi åt andra. Jag gjorde en snabb koll och hittade inget bra på returen, men väl ditresan fanns det platser den 21:a Dec 2019 från CPH-SFO enkelväg i business med TAP för 10 500kr från deras hemsida. Dock kan det ibland löna sig med tredjeparts resebyrå och i det här fallet finns samma biljetter från 9700kr från Momondo. Vad är en bot? - momondo

TAP har nyligen uppdaterat sin business produkt på flera av sina A330 och flyger en fullt godkänt business produkt att jämföra med SAS eller Lufthansa. Plus är att ni gratis kan få 1-2 nätters stopover i Lissabon och uppleva även denna färgrika stad. TAPs lounge i Lissabon är bra och har en riktigt vass bar med bartenders and vassa drinkar.

För 9700kr under julledigheten ser jag det här som ett fynd. Bara ni är underförstådda med generella bokningsregler från tredjepart (läs Agehalls 10 budord) så bör allt vara ok. Ni får också rätt bra med eurobonuspoäng från denna enkel resa då TAP om jag inte missminner mig ger 200%.
 

aldrighemma

Medlem
Förstår inte riktigt. Platinumkortet är inget SAS-kort. Får man eurobonus poäng för att värva till Platinum? Och jag kommer väl ha ett SAS premium-kort vid den tidpunkten.
Om man värvar från ett SAS brandat amex så får den som värvar alltid EB poäng oberoende vilket kort man värvar till. Den som blir värvad till Platinum får istället 200.000 amex membership reward (MR) poäng som i sin tur kan växlas till 16 666 SAS EB poäng (inte 18 300 efter att dom sänkt kursen till 12:1).
Därav 20,000 +16,666 poäng !
 

Canadien

Medlem
Den som blir värvad till Platinum får istället 200.000 amex membership reward (MR) poäng som i sin tur kan växlas till 16 666 SAS EuroBonus poäng (inte 18 300 efter att dom sänkt kursen till 12:1).

Jo, för den som blir värvad till Platinum får dessa 200,000 poäng först efter en spendering av 20,000 SEK, vilket ger 20k ytterligare MR, d v s 220,000 MR överförs till Eurobonus och blir då 12:1 = 18,300 (18,333)
 
Toppen