Senaste nytt

Hjälp mig välja rätt kreditkort!

lilydock

Medlem
Jag (med sambo) är på g att fixa Amex Platinum, men innan jag ansöker vill jag bara veta om vi tänkt rätt i kreditkortsdjungeln. Fördelen med extrakort i priset lockar.

Främst lockar loungeaccesserna. Vi gör mellan 10-15 utlandsresor (pleasure) per år och ett antal inrikesresor. Bara det vi spenderar på mat/dryck på flygplatser bör täcka kostnaden för ett Platinum.

Även hotellupgrades lockar med Platinum. Funkar detta bra?

Vi flyger med olika flygbolag, så oklart om vi tjänar något med SAS-koppling och då tappar man lounge?

Bra poängdeals så klart också lockande.

Prio för oss i fallande ordning:

-loungeaccess
-hotellförmåner
-poäng/rewards på spend
-flightupgrades
-bra reseförsäkring
-övriga perks

All hjälp tacksam! Har vi tänkt rätt med Platinum? Tack!
 

Berglund

Medlem
Longeaccess ges ju genom Prioritypass, så länge man är ok med de longer som de kontrakterar så finns det oftast eller "alltid" minst en PP lounge på de vanliga flygplatserna. Du kommer inte riktigt lika lätt in i flygbolagens egna, men har du SAS Plus biljett eller businessbiljett så ger de allra flesta bolag loungetillgång den vägen. Är man väldigt trogen SAS kund och anser att lounge är otroligt viktigt, då bör man nog överväga Amex SAS Elite just för att få 20 000 statuspoäng som tar dig en bra bit mot SAS Guld, som sedan i sin tur släpper in dig i SAS och Star Alliance loungerna när du flyger med ett Star Alliancebolag. Det är den dörröppnare, helt klart.

Hotellförmåner är ju oerhört beroende på dels vilken kedja och dels vart ni åker. Med Platinumkortet kommer ju ett gäng hotellstatusar, vilket i vart fall ger rimliga både möjligheter att välja lite olika samt hyggliga chanser på uppgraderingar.

Fördelen att kunna växla in MR poäng med olika bolag verkar ju dock passa er, om ni nu flyger med olika bolag som du säger. Därigenom kan du själv anpassa litegrand vad för rewards du vill ha.

Flyguppgraderingar, högst tveksamt om något bolag ger dig uppgradering beroende på att du har Amex Platinum. Här gäller det antingen status i flygbolagets eget program eller något partnerprogram alternativt att köpa sig upp med poäng eller pengar.

Av de Amexkorten som marknadsförs öppet, här i Sverige, är det Platinumkortet som har den bästa/mest generösa reseförsäkringen. Så länge du har Platinumkortet kan du dock välja att betala med ett annat Amexkort utställt på samma ägare som Paltinumkortet, då det är det kortet med de högsta förmånerna som slår igenom och gäller för alla dina Amexkort.

Som side note kan jag väl slänga med en fundering kring om man verkligen blir "mätt" på mat som serveras i loungerna. Det beror förstås lite på vad för person man är och när på dagen man brukar flyga. Det är dock långt ifrån alla lounger som serverar "riktig" mat såpass att den kan anses ersätta fullt ut så som du skriver "Bara det vi spenderar på mat/dryck...". Det finns ett antal lounger som mer eller mindre erbjuder någon slags "enklare" förtäring, lite småplock och snacks samt förstås lite vin, öl, sprit, läsk och juice. Här skulle jag rent generellt säga att kontraktsloungerna, de som inte direkt är något enskilt flygbolags egna lounger, vanligtvis har "enklare mat". Som på Arlanda T5 exempelvis, står valet mellan Menzies till höger och SAS till vänster, så går jag till SAS egen lounge. Låt sedan vara att Platinumkortet numera tar dig in på Amexloungen på Pontus... Flygbolaget egen lounge brukar de i vart fall försöka hålla sina egna resenärer hyggligt nöjda, kontraktsloungerna är mer av "industri", enligt mig.
 
Last edited:

agehall

Medlem
Jag vet inte riktigt varför så många verkar prioritera kvantitet istället för kvalité. Många av de lounger man får tillgång till med Priority Pass är ju knappt värda att gå in i. Visst, har man ett PP så kanske man väljer att nyttja dem, men att välja AmEx Platinum (som är relativt dyrt) med detta som främsta anledning är högst tveksamt tycker jag.
 

Berglund

Medlem
Många av de lounger man får tillgång till med Priority Pass är ju knappt värda att gå in i
En åsikt jag delar fullt ut!
Har haft både Priority pass och Diners Club men det är inga minnesvärda lounger och inget som gör någon glad. Lite bättre än att vänta vid gaten, visst, men gick ändå nästan alltid på riktigt restaurang på flygplatserna för att få ordentlig mat man blir mätt av och kunna sitta ned.
 

Berglund

Medlem
Det här kommer väcka ont blod men jag sticker ut näsan ändå...
De två största/finaste flygallianserna heter One World och Star Alliance. Sedan finns det även en tredje, SkyTeam, för oss som är lite mer lättlurade eller flyger till andra orter...

Att ha guldstatus i Star Alliance tar dig ganska långt. Du kommer in i många av flygbolagens egna, finare lounger. Där de har sitt varumärke att försvara på ett annat sätt än vad en kontraktslounge med Priority pass har. Med tanke på att du säger att ni flyger 10-15 gånger utrikes per år samt en del inrikes, så lutar det klart över åt SAS hållet med ett SAS Elite kort. Mig veterligen är det endast SAS som har lounge, guldlounge, på Arlanda Terminal 4 för inrikesresorna.

SAS Elite kostar dessutom en smula mindre, för de 2000 kr kan du köpa dig ett par restaurangbesök
eller inträde i ett par lounger för er båda. Börja där och prova er fram, hade nog varit mitt tips!
 

palmen

Moderator
Jag tycker Amex Platinum låter vettigt, om ni har Arlanda som hemmabas. Anledningen till detta är för att ni då kommer in i Amex loungen på Arlanda (Pontus in the Air) som har ritkigt bra med mat.
I Platinum ingår dessutom ett gratis SAS Amex Premium som ni kan använda för att tjäna SAS poäng på allt ni betalar om ni nu vill få in poängen dit. Viktigt att veta här är att det alltid är bästa kortets försäkring mm som gäller så även om ni betalar med SAS Amex Premium så gäller försäkring från Platinum kortet om ni har båda kort.

Med ert resmönster låter det enligt mig som att ni borde kunna komma upp i lounge nivå på något bolag om ni fokuserar flygandet till en allians. Antingen Star Alliance Gold (förlsagsvis med SAS) eller One World Saphire (via British Airways eventuellt).

Vad det gäller er punkt om flightupgrades så finns det mig veterligen inget kort som ger detta.
 

lilydock

Medlem
Men visst blir det då så att jag och sambon måste jaga eurobonuspoäng för att komma upp i guld för att få någon förmån värd att nämna? Antagligen oproblematiskt att nå guld, men bara en av oss blir Eurobonus guld? Och då måste vi i tillägg flyga med Star alliance för stt få lounge/andra förmåner?

Finns det andra förmåner med SAS Elite som kompenserar för detta? Med Platinum får vi åtminstone någon typ av loungeaccess, hotellrabatter och höjda medlemsnivåer på flera kedjor - samt kan investera MR i valfritt flygbolag (om än till lägre kurs). Missar jag något med SAS Elite? :)

Stort tack för info och snabba svar, förresten!
 

palmen

Moderator
Ja ni måste jaga poäng till eurobonus om ni ska få status där, ni samlar inte tillsammans utan var och en för sig (det ryktas dock att det ska ändras med Eurobonus 3.0 som eventuellt komemr senare i år). Och det stämmer att ni då måste flyga med Star Alliance bolag för att kunna nyttja lougne access.

SAS Elite kortet har ju 2 riktigt bra förmåner, det ena är 20k baspoäng till SAS (dvs nästan halvvägs till guld) samt att man kan få vouchers vid 150k spenderat i kronor. En sådan voucher gör att ni kan resa på en bonusresa för två personer men bara betala poäng för 1 person. Elite kan tjäna 2 sådana vouchers och SAS Amex Premium kan tjäna 1 sådan (det är vad som skiljer de korten utöver baspoängen).

Om ni vill ha guldstatus på hotell och liknande så kan ni få det på Club Carlson om ni blir Eurobonus Gold, med Amex platinum så är det betydligt fler kedjor som har detta.
 
Toppen