Senaste nytt

Hilton presenterar delårsrapport (Q2)

Tonton

Medlem
Hilton presenterade sin delårsrapport för Q2 (April, Maj, Juni) 6 augusti - Jag har tagit mig tid att lyssna igenom deras webcast samt läsa delårsrapporten.

Tänker att det kanske är någon annan än jag som också finner detta intressant.


Liten summering nedan:

Finans och nuvarande situation:
  • Nettoförlusten hamnade på $432m i Q2
  • RevPAR (Revenue per available room) minskade med 81% efter valutajusteringar
  • Franchise- och licensintäkter minskat med 70% i Q2 gentemot samma period 2019.
  • 96% av alla Hiltonhotell är öppna (31 juli 2020)
  • Cirka 20% av alla Hiltonhotell har varit helt stängda någon under första sex (6) månaderna 2020.
  • Beläggningsnivån Q2 by region: (parantes = vs samma period 2019)
    Europa - 7,1% (-72,3%)
    Americas (excl US) - 10,3% (-60,7%)
    USA - 24,4% (-55,9%)
    MEA - 15,4% (-50,2%)
    Asia Pacific - 28,8% (-40,7%)
    Overall - 22,3% (-56,1% )

  • Beläggningsnivå Q2 by brand: (parantes = vs samma period 2019)
    WA - 6,6% (-67,3%)
    Conrad - 19% (-56,3%)
    Hilton - 13% (-64,8%
    HGI - 22,4% (-56,4%)

  • ADR (Average Daily Rate) Q2 by region: (parantes = vs samma period 2019)
    Europa - $84.21 (-39,9%)
    Americas (excl US) - $76,72 (-32,7%)
    USA - $101,17 (-33,2%)
    MEA - $103,91 (-28,7%)
    Asia Pacific - $74,09 (33,2%)
    Overall: $97,18 (-33,2%)
  • ADR Q2 by brand: (parantes = vs samma period 2019)
    WA - $280,87 (-24,4%)
    Conrad - $134,88 (48,7%)
    Hilton - 107,65% (-37,4%
    HGI - 90,46 (-32,8%)
    Overall - $97,8 (-33,2%)
Utveckling:
  • Hilton har (30 juni 2020) totalt 983 465 hotellrum utspritt på 6215 hotell.
  • Hilton har i Q2 öppnat 6800 hotellrum utspritt på 60 hotell
  • Hilton har slutit avtal att öppna hotell i 35 nya länder/territorium där de just nu inte har någon täckning.
  • Hilton har slutit avtal att öppna 1000 (!) Home2 Suites by Hilton i Kina närmsta åren.
  • Av de 414 000 rum som ska byggas/läggas till, utspritt på 2700 hotell, så kommer 57% vara utanför USA och resterande 43% i USA.

Summering
Kontentan? Ja, man kan konstatera att Hilton blöder rejält just nu. Men trots allt ser jag hyfsat ljust på det. Jag tror personligen att hotellbranschen kommer att återhämta sig snabbare än flygbranschen - speciellt de stora hotellkedjorna iaf.

Som man ser på siffrorna så har verkligen ADR gått ner, speciellt på Conrad (!), och detta är något jag tror vi kommer att fortsätta se framöver. Olika rabatter/reor med paketerbjudanden.

Hilton fortsätter strössla ut sin kampanj där man kan köpa poäng för 100% bonus också - baserat på de sökningar jag har gjort senaste tiden så går det fortfarande att göra deals på den, då många hotell även har sänkt poängkostnaden per natt. Tyvärr publiceras inte denna statistiken, och jag har inte protokollfört det - ni får helt enkelt lita på min spaning där ;)

Med det sagt, jag känner mig fortsatt bekväm med att trycka in mer Hiltonpoäng på kontot, och har inge stress med att nolla kontot :)


Länk till delårsrapporten: https://ir.hilton.com/~/media/Files...rly-results/2020/q2-2020-earnings-release.pdf

Länk till Webasten: Q2 2020 Webcast
 
Last edited:

mha321

Medlem
Som man ser på siffrorna så har verkligen ADR gått ner, speciellt på Conrad (!), och detta är något jag tror vi kommer att fortsätta se framöver. Olika rabatter/reor med paketerbjudanden.
Conrad är väl ett av de brand som levt absolut mest på corporate travel, både i form av stora avtal och allmänt mycket affärsresor. Därmed har väl de åkt på att sänka mer än de andra för att komma ner till sådana nivåer att fler privatpersoner bokar dem, Total gissning såklart, men det känns inte orimligt...
 

Doctor-X

Medlem
Förlängt (igen) till 20 September 2020. Så har i princip varit konstant sedan mars/april med denna bonuskampanj.

Är sugen på att köpa lite poäng ffa nu när dollarn har smugit sig ner. Förmodligen endast önsketänkande (då det nyligen var en i början av juli) men kommer det en dubbla poäng-kampanj med SAS MC slår jag till!
 

Johans00

Medlem
Är sugen på att köpa lite poäng ffa nu när dollarn har smugit sig ner. Förmodligen endast önsketänkande (då det nyligen var en i början av juli) men kommer det en dubbla poäng-kampanj med SAS MC slår jag till!
Jag slog till nyss, hade tankat på Revolut rätt kraftigt under dubbla poäng kampanjen, köpte 400 000 poäng för 2000 usd vilket blev runt ~17500 svenska. Har nu 480 000 poäng och målet är inställt på fem nätter på Waldorf Astoria i Maldiverna som brukar ligga på runt 15 000:- per natt om man väljer att betala cash. Guldläge med den här dollarkursen!!
 
Last edited:

Tonton

Medlem
Jag slog till nyss, hade tankat på Revolut rätt kraftigt under dubbla poäng kampanjen, köpte 400 000 poäng för 2000 usd vilket blev runt ~17500 svenska. Har nu 480 000 poäng och målet är inställt på fem nätter på Waldorf Astoria i Maldiverna som brukar ligga på runt 15 000:- per natt om man väljer att betala cash. Guldläge med den här dollarkursen!!

Efter att ha läst alla recensioner så hade jag nog faktiskt valt Curio eller Conrad över WA på Maldiverna - men jag skulle inte tacka nej till WA heller :D

Ser fram mot en reserapport ;)
 

Johans00

Medlem
Efter att ha läst alla recensioner så hade jag nog faktiskt valt Curio eller Conrad över WA på Maldiverna - men jag skulle inte tacka nej till WA heller :D

Ser fram mot en reserapport ;)
Om du går med i min pool kan jag offra mig och testa alla tre, där har vi en rapport!
 
Toppen