Senaste nytt

Har du fått återbetalning av SAS?

HCas

Medlem
Det verkar ju nästan som att Finnair satsar på att hålla kunderna nöjda genom krisen, medan SAS istället fokuserar på aktieägarna. Om båda ledningarna faktiskt tror på sitt bolag för framtiden måste det betyda att Finnairs återhämtning och framtid baseras på kunderna medan SAS återhämtning och framtid lutar sig på Wallenberg och statskontoret.

Självklart bra att Finnair har skött sina återbetalningar. Men glöm inte att de också har pissat på sina kunder när de har varit i en utsatt situation: Corona-viruset och hur det påverkar resande | Sida 175 | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor
 

igelkotten

Medlem
Fick ytterligare en anledning att jämföra SAS och Finnair, då båda släppt Q3-rapporter.
I alla de tre nyckel-tal SAS lyfter fram på sidan 1, har SAS bättre siffror än Finnair. SAS har tappat en mindre andel av sina intäkter, tappat en mindre andel av sina passagerare och haft en större nedgång i driftskostnader.

Trots detta, kan Finnair rapportera (min fetning)


D.v.s. att trots ett besvärligare läge i driften har Finnair återbetalt 100% av kundskulderna medan SAS har återbetalt cirka 60%.

Det verkar ju nästan som att Finnair satsar på att hålla kunderna nöjda genom krisen, medan SAS istället fokuserar på aktieägarna. Om båda ledningarna faktiskt tror på sitt bolag för framtiden måste det betyda att Finnairs återhämtning och framtid baseras på kunderna medan SAS återhämtning och framtid lutar sig på Wallenberg och statskontoret.

Även om jag håller med om att SAS skött sig dåligt, så har jag bara negativa erfarenheter med Finnair kundtjänst, så är inte helt med om att de är måna om sina kunder. Makalöst robotaktiga med noll flex. Med det sagt så är jag ändå glad att de skött de två återbetalningarna jag väntat från de relativt fort.
 

cantona

Medlem
Hittade ett brev från Kronofogden när jag kom hem idag. Handlade om utmätningsbeslut samt en skuldspecifikation. Även om jag är missbrukare av offentlighetsprincipen så vet jag inte varför jag fick specen på hela SAS-skulden. Totalt 103 118 kr och bara privatpersoner plus Academic Work. Så klart en Djursholmare på 33 544. Tror det stod om honom i Aftonbladets artikel i veckan.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

apknug

Medlem
Hittade ett brev från Kronofogden när jag kom hem idag. Handlade om utmätningsbeslut samt en skuldspecifikation. Även om jag är missbrukare av offentlighetsprincipen så vet jag inte varför jag fick specen på hela SAS-skulden. Totalt 103 118 kr och bara privatpersoner plus Academic Work. Så klart en Djursholmare på 33 544. Tror det stod om honom i Aftonbladets artikel i veckan.
Lägg ut! Lägg ut!!!!
 

cantona

Medlem
Ja, du lär inte få Pulitzer priset för att lägga ut vad man kan ringa till fogden å fråga i alla fall.

Fast kvällspressen verkar tro det ibland...

Lade ut en gång ett beslut från ARN här ( inte mitt) och det uppskattades inte här på BC. I mitt eget ärende hänvisade ARN i sitt beslut till ett annat ärende. Ville ha synpunkter från expertisen. Var å en får göra sin efterforskningar.
 

intuition

Medlem
Beloppet på spec:en är intressant. Bara lite drygt 100 tkr. Det är så lite att man förstår varför SAS inte lägger någon tid/energi på att bemöta fogden. De uppenbarligen mycket få kunder som går den här vägen får sina pengar när fogden tvingar SAS. Det här beloppet är t.o.m. svårt för kvällspressen att göra något stort av.
 

BAS

Medlem
Känslan är ju att SAS nu faktiskt betalar ut pengarna, i alla fall har jag nu fått tillbaka pengar för mina inställda flyg. Verkar onödigt att i dagsläget gå till kronofogden.

Fortsätter dock trilla in mail att man får 350 kr extra per person om man väljer voucher :)
 

cantona

Medlem
Beloppet på spec:en är intressant. Bara lite drygt 100 tkr. Det är så lite att man förstår varför SAS inte lägger någon tid/energi på att bemöta fogden. De uppenbarligen mycket få kunder som går den här vägen får sina pengar när fogden tvingar SAS. Det här beloppet är t.o.m. svårt för kvällspressen att göra något stort av.

Vilken annan väg har folk att till? Antingen vet inte folk hur man ska gå tillväga eller så har de för mycket pengar ... eller övertygade om att "bättre sent än aldrig".
 
Toppen