Senaste nytt

Har Amex Elite & SAS MC Prem, men bara 1000 statuspoäng?

raffe

Medlem
Hej!

Som nybörjare har jag ett Amex Elite som jag skaffade i typ oktober förra året och skulle ge 20000 statuspoäng samt ett SAS Mastercard Premium som jag skaffade typ förra månaden och ska ge 1000 statuspoäng per månad. Kollar jag i sas.se så har jag just fått 1000 statuspoäng från Mastercardet, men har inga poäng från Elite men har ändå silver. Jag trodde att det skulle stå 21000 poäng, så hur tänker jag fel?
VrsvN3e.png
 
Min gissning är att du fick dina 20.000 redan förra året eftersom du skaffade det i oktober. Jag ser att ditt eurobonusår börjar i januari och då nollställs det.
 

FilipJ

Medlem
Du borde egentligen ha 2000, kanske 3000, statuspoäng från MC åtminstone. Har du använt kortet varje månad? Det är kravet för att få statuspoängen.
 

raffe

Medlem
Min gissning är att du fick dina 20.000 redan förra året eftersom du skaffade det i oktober. Jag ser att ditt eurobonusår börjar i januari och då nollställs det.
OK, då kanske jag får poängen igen i oktober.
Du borde egentligen ha 2000, kanske 3000, statuspoäng från MC åtminstone. Har du använt kortet varje månad? Det är kravet för att få statuspoängen.
Det är Amex Elite jag har haft sedan oktober, SAS Mastercard Premium har jag bara haft i 11 dagar, men har använts ganska flitigt där inte Amex funkar. Har även ställt in så att dotterns månatliga mobilräkning automatiskt betalas av kortet, så jag är SÄKER på att inte missa en månad :)
 
Så för att förtydliga: Förra året fick du Amex-poängen i oktober, och uppnådde Silver. Den statusen har du med dig hela det här året. I oktober i år (eller september/november) kommer du återigen få 20 000 poäng, och återkvalificera dig; då kommer du alltså ha silver hela 2021.

Givet att du dessutom har MC Premium nu, så har du en utmärkt chans att nå Guld i år om du kombinerar med några bra betalda resor, i så fall behåller du den statusen även nästa år.
 

Isaksson

Medlem
hej! det finns säkert massor med frågetrådar gällande mina funderingar, har läst runt i forumet under flera månader, men känner ändå att jag inte hittar alla önskvärda svar. så ställer dem nedan. hoppas ni har översyn för en "nybörjare". tips och råd tas tacksamt emot. Jag och min partner använder för tillfället SAS amex premium med tvillingkort + SAS MC premium med pointsharing. vårt mål är att kunna resa 1-2 långflygningar per år genom vouchers, eller åtminstone att vi enbart betalar för en person i business. vi kommer nog inte att generera statuspoäng på andra flygningar eftersom att vi inte reser i övrigt... Vi har en ungefärlig spend på 40k i mån (varav ca 20k på Amex kortet då det inte accepteras överallt).
  • statuspoäng för MC har lagts in som "poäng" och inte baspoäng under mina sidor, är det något fel?
  • skulle det gynna oss att uppgradera till elite? och i så fall när? kvalificeringsperiod 1/1-31/12, förs statuspoängen och extrapoäng över som man har när man uppgraderar kort?
  • vi har ett forex kreditkort för fria uttag & utan påslag för semesterresor, borde detta sägas upp?
  • syns det hur många poäng en flygning genererar innan man bokar den på SAS? hur ser jag 3-siffrigt flygnummer?
  • bästa hemsidan för att boka flyg inom Star Alliance? (resmål ex: cook island, cayman island, borneo, Fiji, honduras)
tack på förhand :- )
 

Tonton

Medlem
statuspoäng för MC har lagts in som "poäng" och inte baspoäng under mina sidor, är det något fel?

Nej, statuspoäng är just statuspoäng. Du kan tillgodoräkna dig 1000 statuspoäng varje kalendermånadmånad så längde du gör minst en transaktion per kalendermånad. Dessa poäng hjälper dig att uppnå Silver- Guld- eller Diamantstatus lättare. Deu kan dock inte spendera dessa poäng.

skulle det gynna oss att uppgradera till elite? och i så fall när? kvalificeringsperiod 1/1-31/12, förs statuspoängen och extrapoäng över som man har när man uppgraderar kort?

Med Elite tjänar ni 33% mer poäng för varje krona ni spenderar. Med er nuvarande spendering skulle ni dra in cirka 12 000 mer poäng per år på kortet, samt få in en extra voucher. Utöver detta så får ni en bättre reseförsäkring samt ibland andra roliga erbjudanden, likt Uber Eats-kodet etc (aldrig någon garanti för att detta kommer åter dock). Kortet kostar ju lite mer, men det är en avvägning som ni måste ta själva.

Angående poäng - varje månad så för amex över poäng från amex till SAS Eurobonus. Setta oavsett vilket kort ni har, och det behövs inte föras över mellan korten. En viktig punkt är dock att ni inte kan tillgodose er kalenderårets spendering på ert Amex Premium. Därför skulle jag vänta med att byta kort tills ni har uppnått en spendering om 150k SEK på ert Amex Premium, ifall ett byte är aktuell.

vi har ett forex kreditkort för fria uttag & utan påslag för semesterresor, borde detta sägas upp?

Personligen skulle jag säga upp det och istället kolla på ett Revolut-kort. På så sätt kan ni även tjäna poäng på den spenderingen.

syns det hur många poäng en flygning genererar innan man bokar den på SAS? hur ser jag 3-siffrigt flygnummer?

Lättast är att kolla vilken bokningsklass det är och sedan titta på de publicerade poängtabellerna på SAS hemsida. Här finns det för SAS Poängtabeller | SAS - men på hemsidan finns även fler flygbolags listor under menyvalet "tjäna poäng". Ibland står det även på hemsidan hur många poäng man tjänar - denna kan dock vara felaktig ibland, vilket är lite jobbigt.

bästa hemsidan för att boka flyg inom Star Alliance? (resmål ex: cook island, cayman island, borneo, Fiji, honduras)

Om ni vill boka en revenueresa så är mitt tips:
* sök på google flights/momondo eller annan resetjänst och boka därefter på relevant flygbolags hemsida.

Om ni vill boka en poängresa med så är mitt tips:
* sök på de olika sökmotorer som finns. Personligen använder jag Awardfares.com mycket. SAS har också en söktjänst, men jag tycker den fungerar dåligt. Sedan finns det spaltmeter på forumet om hur man ringer in och bokar dessa resor. Notera dock att SAS har stoppat bokningar av resor för poäng med flyg inom Star Alliance just nu.

Hoppas detta hjälpte lite iaf :)
 
Last edited:

Canadien

Medlem
bästa hemsidan för att boka flyg inom Star Alliance? (resmål ex: cook island, cayman island, borneo, Fiji, honduras)

Tänk på att revenue (biljetter för pengar) och awards (biljetter för poäng) på Star Alliance är helt olika saker. Oftast finns det inga Awards alls i Business om du inte bokar 330-360 dagar i förväg, och sällan mer än 2-4 st släpps som Awards totalt på varje avgång. Så bara för att du har poäng är det inte säkert att du kommer någonstans, och som Tonton påpekade, Eurobonus är fryst för nybokningar tills vidare, ingen vet när/om det kommer igång igen.
 

Isaksson

Medlem
Nej, statuspoäng är just statuspoäng. Du kan tillgodoräkna dig 1000 statuspoäng varje kalendermånadmånad så längde du gör minst en transaktion per kalendermånad. Dessa poäng hjälper dig att uppnå Silver- Guld- eller Diamantstatus lättare. Deu kan dock inte spendera dessa poäng.

Angående poäng - varje månad så för amex över poäng från amex till SAS Eurobonus. Setta oavsett vilket kort ni har, och det behövs inte föras över mellan korten. En viktig punkt är dock att ni inte kan tillgodose er kalenderårets spendering på ert Amex Premium. Därför skulle jag vänta med att byta kort tills ni har uppnått en spendering om 150k SEK på ert Amex Premium, ifall ett byte är aktuell.

Personligen skulle jag säga upp det och istället kolla på ett Revolut-kort. På så sätt kan ni även tjäna poäng på den spenderingen.

Lättast är att kolla vilken bokningsklass det är och sedan titta på de publicerade poängtabellerna på SAS hemsida. Här finns det för SAS Poängtabeller | SAS - men på hemsidan finns även fler flygbolags listor under menyvalet "tjäna poäng". Ibland står det även på hemsidan hur många poäng man tjänar - denna kan dock vara felaktig ibland, vilket är lite jobbigt.

Om ni vill boka en revenueresa så är mitt tips:
* sök på google flights/momondo eller annan resetjänst och boka därefter på relevant flygbolags hemsida.

Om ni vill boka en poängresa med så är mitt tips:
* sök på de olika sökmotorer som finns. Personligen använder jag Awardfares.com mycket. SAS har också en söktjänst, men jag tycker den fungerar dåligt. Sedan finns det spaltmeter på forumet om hur man ringer in och bokar dessa resor. Notera dock att SAS har stoppat bokningar av resor för poäng med flyg inom Star Alliance just nu.

Hoppas detta hjälpte lite iaf :)

tack för alla tips. vilka poäng är det då som hamnar i spalten "baspoäng"? är det endast poäng från flygbiljetter? ja, då det blir att vänta med att uppgradera kort tills jag fått vouchern, kan jag uppgradera kort utan att vouchern förloras så den ligger kvar? Får läsa in mig ännu mer noggrant på revolut och se om jag blir övertygad. det känns lite krångligt, men det ger väl sig! :- )
 
Toppen