Senaste nytt

Gratis Covid-19-test på MUC/Műnchen

hco

Medlem
Nyttjade nyligen det gratis Covid-19 / corona-testet som erbjuds ankommande passagerare på MUC.

Förregistrerade mig via MUCs websida. Fick en Q R -kod. Vid ankomst är det valfritt med test eller inte. Men har man inte ett negativt test så är det karantän som gäller för ankommande från riskområden (enligt Robert Koch-institut som tyskarna följer), om man inte har ett annat färskt negativt testresultat med sig.

Utanför centret var det kö men med Q R -kod var det bara att gå förbi. Dom i kön höll på och knappade in sina detaljer på websidan via sina mobiler...

En vakt ville se boardingkort innan insläpp (mobilt gick bra). Väl inne så skannades Q R -kod, mobilnummer och epost verifierades, en snubbe drog en lång tops i halsen och sen var det klart. Fick ett kvitto.

Utfört test vid ca 21.30. Resultat (negativt) i inboxen vid 8-tiden på morgonen.

Utförare: Eurofins.
Typ: PCR.
 
Last edited:

intuition

Medlem
Man råkar inte få ett certifikat på köpet?
För då kunde man ha MUC som stopover på vägen till någonstans där det krävs ett test högst 72h gammalt!
 

hco

Medlem
Hur ser kravet ut på vart du tillbringar tiden från testet tills du får svaret?

Man måste åka direkt hem eller till den plats där man kan hålla sig i karantän i 10 dagar om så krävs (vid positivt provsvar). Jag har inte sett på reglerna i detalj hur de ser på hotell då jag bor i lägenhet.

Man råkar inte få ett certifikat på köpet?
För då kunde man ha MUC som stopover på vägen till någonstans där det krävs ett test högst 72h gammalt!

Man får ett certifikat på epost och även ett fysiskt till den adress där man uppgivit att man håller sig i karantän till testresultatet är klart.

Jag fick resultatet till epost på mindre än 12 timmar och med fysisk post dag 2 efter ankomst. Men dom förbehåller sig rätten att det kan ta längre tid om dom har många prover. Flera dagar tror jag att jag läste att det kan ta i värsta fall.... men det kan vara värt att bekräfta.

Så även om det kan gå bra i teorin att göra som du skriver så kan det bli jobbigt om testresultaten tar längre tid.

Jobbigt värre också om resultatet är positivt och du blir kontaktad av delstatens hälsomyndighet som vill kolla att du håller dig i karantän (under hot om böter...) och som förbehåller sig rätten att komma på inspektionsbesök. =)
 

intuition

Medlem
...
Så även om det kan gå bra i teorin att göra som du skriver så kan det bli jobbigt om testresultaten tar längre tid.
...
Det var inte helt seriöst menat, att man skulle förlita sig helt på stopover i MUC för att slippa betala för ett test.
Men om det inte hade varit en så pass allvarlig sak som Covid, så hade detta varit en perfekt galen grej att göra bara för att man listat ut att det fungerar och sedan göra en reserapport på. Ungefär som en dubbel-openjaw med 3 positioneringsflyg som sparar 2000 kr (och slösar bort 3 dagar)!

Kul att veta att det går men som sagt, förvänta er ingen reserapport!
 
Toppen