Senaste nytt

Gissa flygplatsen!

Gnopps

Medlem
BSL, MLH och EAP. Min fru är från Freiburg, så det är nog anledningen till att jag kunde det. Har blivit ett antal turer dit ner.

:)
Bravo. EuroAirport är för de som inte vet en lustig flygplats. Den ligger på gränsen mellan Schweiz och Frankrike och två delar: en fransk (Mulhous / MLH) och en Schweizisk (Basel / BSL). Tillsammans har de den gemensamma koden EAP (likt Stockholm har STO). Air France flyger exempelvis till både BSL och MLH från Paris, men det är exakt samma flygplan! Bokar man CDG-MLH räknas det som ett inrikesflyg och bokar du CDG-BSL räknas det som ett utrikesflyg, trots att kärran som flyger dig dit är exakt samma.

Jag har inte själv varit där men någon som har får gärna berätta mera!
 

fcl

Medlem
Det är viktigt att komma ihåg välja utgången mot rätt land samt att boka sin hyrbil till rätt sida på BSL, det finns en fransk och en schweizisk sida, eftersom man annars får köra en omväg via "fel" land. Flygplatsen är kopplad till Schweiz med en särskild tullväg.
 

sungtae

Medlem
Här är mitt bidrag till den här leken med att gissa flygplatser.
Ganska enkel och dessutom i dagsljus, så man kan få gissa på flygbolag (enkelt), flygplanstyp (lite svårare) och rutt (hehe) också.

DTW.jpg
 
Toppen