Senaste nytt

Från noll till Diamond inom ett år?

Johan_A_M

Medlem
Jag har ett självskapat dilemma kring poäng som löper ut. Har tidigare varit EBG men de senaste åren har barn etc gjort att det blivit mer eller mindre noll fluget och jag har rasat ner till noll i status på Eurobonus...
Nu kring månadsskiftet juli/augusti börjar nedräkningen för poäng som förfaller om 1 år och det är över 1.1 miljoner Eurobonuspoäng som förfaller så paniken är stor. Vad jag vet är det bara EBD där förfallodatum inte finns, och i så fall väl bara tills man inte längre är EBD? Jag har Eurobonus Mastercard Premium, och skaffar gärna Amexet för 4k, har haft det förut och det är ju ett snabbt sätt till EBS. Hur hade ni gjort därefter? Satsat på att gödsla med poäng under det kommande året och inse att jag borde konsumerat dem tidigare? Köpt ett par businessresor för att uppnå EBD trots allt? Annat?
 

LPC123

Medlem
Jag har ett självskapat dilemma kring poäng som löper ut. Har tidigare varit EBG men de senaste åren har barn etc gjort att det blivit mer eller mindre noll fluget och jag har rasat ner till noll i status på Eurobonus...
Nu kring månadsskiftet juli/augusti börjar nedräkningen för poäng som förfaller om 1 år och det är över 1.1 miljoner Eurobonuspoäng som förfaller så paniken är stor. Vad jag vet är det bara EBD där förfallodatum inte finns, och i så fall väl bara tills man inte längre är EBD? Jag har Eurobonus Mastercard Premium, och skaffar gärna Amexet för 4k, har haft det förut och det är ju ett snabbt sätt till EBS. Hur hade ni gjort därefter? Satsat på att gödsla med poäng under det kommande året och inse att jag borde konsumerat dem tidigare? Köpt ett par businessresor för att uppnå EBD trots allt? Annat?

vilket dilemma:)
Med båda korten i handen är det bara att flyga kvar för dig. Några Plus eller business till USA eller Asien men det kan ju bli en dyr affär. Lycka till
 

M.K

Medlem
Jag hade agerat som följer om fokuset var så billig EBD som möjligt förutsatt tillåtet resande igen:

Först värvad till Elite av t ex månadens värvare här på BC. (nej, det är inte jag så inget egenintresse) :D

Därefter en billig betald Plus till Hong Kong, Shanghai, Tokyo,Miami, Los Angeles eller San Francisco med mellanlandning. 13500eb.

Med MC premium har du då strax EBG igen. Direkt efter det bokar du en points+money till samma val av destinationer fram i tid med EBG rabatt. Visst, det kan lätt kosta +150 000eb men du tjänar nya. Ett billigt sätt att rädda en miljon andra poäng samtidigt som du får en mycket trevlig resa i min favorit C-produkt.
 
...eller så gör Du 90 st enkelresor till lägsta pris...4 st per vecka i ca 20 veckor...en t.o.r. till London i billigaste economy via Köpenhamn är 4 leg. Det går fortare än Du tror. Res utan bagage och res inte med vändande flyg utan ta nästa retur och besök en lounge då Du kommit upp i EBG.

Obs - bor Du inte i Stockholms närhet kan det t.o.m. bli 6 leg per vecka...!
 

Berglund

Medlem
@Johan_A_M
Direkt efter det bokar du en points+money till samma val av destinationer fram i tid med EBG rabatt. Visst, det kan lätt kosta +150 000eb men du tjänar nya. Ett billigt sätt att rädda en miljon andra poäng samtidigt som du får en mycket trevlig resa i min favorit C-produkt.

Det här är troligtvis bland det bästa tipsen du kan få! Bokar du en ”points+money” biljett så tjänar den biljetten in nya baspoäng. De baspoängen tar dig närmare Diamond. Om man bokar det här på rätt sätt så kan du få ihop 20-30 000 baspoäng till mycket låg kostnad och dessutom får du en förbonkat trevlig resa på köpet!

Så länge du är Diamond går dina Eurobonuspoäng aldrig ut. Trillar du ned från Diamond så börjar klockan ticka, poängen får då fem år levnadstid från det att du tappade Diamondstatusen.

...eller så gör Du 90 st enkelresor till lägsta pris...4 st per vecka i ca 20 veckor...en t.o.r. till London i billigaste economy via Köpenhamn är 4 leg.
Fy vilket slit! Inte ens @Skogi skulle kunna övertalas att kämpa på med det. Usch vad jobbigt!
 

intuition

Medlem
Jag funderade lite kring ditt dilemma. Du funderar på att bli EBD bara så att poängen inte förfaller, vilket de gör om ett år.

Jag läser det som att du inte har några planer att förbruka poängen genom t.ex. resor under de kommande ca 23 månaderna (för du kan ju i juli 2021 innan poängen förfaller göra bokningar långt in i 2022)?

Jag vet att jag svär lite i kyrkan nu, men min stilla undran är om du inte istället ska fundera på att spendera nu. För om du inte vet vad du ska ha poängen till och bara vill ha diamond så att du får obegränsat med tid på dig att fundera ut det, så kanske det är bättre att lägga tid och energi på att ta reda på vad du kan göra för poängen.
 
Toppen