Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Tjena forumet,
Jag gjorde via SAS Tallinn imorse en ändring på en befintlig award-bokning. Bokningen innehåller flighten SK639, CPH-FRA kl 07.05 den 25 december som ett första leg i en längre resa - men jag började genast ana ugglor i mossen:
  • SAS/Tallinn sa att den är "fully booked" när jag försökte uppgradera även denna flight, vilket jag tyckte lät märkligt givet den udda tiden och röda dagen.
    Så jag började söka lite...
  • Expertflyer visade endast 3 bokade platser: 2 economy (mina biljetter) och 1 i plus.
  • SAS verkar öht inte ens sälja flighten på sin hemsida?
Vad tror ni? Är min flight cancelled? Hur hade ni gått tillväga? Stressar jag upp mig i onödan?

Det finns alternativa rutt via OSL som gör att jag hinner, men självklart slipper jag gärna en extra flight och 2h på OSL om möjligt...
 
Last edited:

palmen

Moderator
Tjena forumet,
Jag gjorde via SAS Tallinn imorse en ändring på en befintlig award-bokning. Bokningen innehåller flighten SK639, CPH-FRA kl 07.05 den 25 december som ett första leg i en längre resa - men jag började genast ana ugglor i mossen:
  • SAS/Tallinn sa att den är "fully booked" när jag försökte uppgradera även denna flight, vilket jag tyckte lät märkligt givet den udda tiden och röda dagen.
    Så jag började söka lite...
  • Expertflyer visade endast 3 bokade platser: 2 economy (mina biljetter) och 1 i plus.
  • SAS verkar öht inte ens sälja flighten på sin hemsida?
Vad tror ni? Är min flight cancelled? Hur hade ni gått tillväga? Stressar jag upp mig i onödan?

Det finns alternativa rutt via OSL som gör att jag hinner, men självklart slipper jag gärna en extra flight och 2h på OSL om möjligt...
Om sas inte har flighten till försäljning är det stor chans att den ställs in. Är det dessutom en 737-700 som flygplan så är det nog 99,99% säkert att den kommer ställas in (finns en lång tråd om detta samband).

Om jag var du skulle jag ha en backup plan redo eller boka om till andra flighter. Att åka via Oslo är inte heller helt säkert, det har hänt tidigare att de inte släppt igenom svenskar i transit när gränserna stängts.
 
Jag har för mig att den här frågan har avhandlats tidigare, men hittar inte tråden. Sedan ett bra tag upplever jag att via United och Copas sökfunktioner så kan jag inte hitta businessplatser mellan Istanbul och Stockholm, vare i sig den riktningen eller motsatta och gjorde en snabb titt på Köpenhamn och det verkar lika illa, plus att Köpenhamn passar inte mig särskilt bra. Har även testat att söka från olika tänkta slutdestinationer i Asien, om det skulle dyka upp som business då sträckan mellan IST och ARN, men nej.

Kollade lite i lyckade bokningar (Posta din lyckade bokning av bonusresor här 2020 | Sida 30 | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor) och ser att det verkar som om Köpenhamn kanske ändå går, så då håller jag tummarna för att Stockholm också går men inte dyker upp som det hos Copa och United. Upplys mig I vise, är det så att det faktiskt brukar finnas bokningsbara platser mellan IST och ARN, eller är det tomt?
 

MLG55

Medlem
Hur är det egentligen med Thai, förstår inte riktigt när man kan boka med dem.
Är det 90 dagar innan avgång som gäller?
Har kollat Frankfurt till Bangkok i sommar och det finns platser enligt awardfare och united.
Screenshot_20201027-160349_Chrome.jpg

Är dessa bokningbara eller inte?
Varför syns de då i awardfare och uniteds sida om man inte kan boka dessa
 

Rickard_O

Medlem
Hur är det egentligen med Thai, förstår inte riktigt när man kan boka med dem.
Är det 90 dagar innan avgång som gäller?
Har kollat Frankfurt till Bangkok i sommar och det finns platser enligt awardfare och united. Visa bifogad bild 114516
Är dessa bokningbara eller inte?
Varför syns de då i awardfare och uniteds sida om man inte kan boka dessa
Informationen hämtas inte utifrån vad SAS i Tallinn har för restriktioner, gissningsvis är det från United infon kommer i detta fall.
 

Gasterlund

Medlem
Jag har för mig att den här frågan har avhandlats tidigare, men hittar inte tråden. Sedan ett bra tag upplever jag att via United och Copas sökfunktioner så kan jag inte hitta businessplatser mellan Istanbul och Stockholm, vare i sig den riktningen eller motsatta och gjorde en snabb titt på Köpenhamn och det verkar lika illa, plus att Köpenhamn passar inte mig särskilt bra. Har även testat att söka från olika tänkta slutdestinationer i Asien, om det skulle dyka upp som business då sträckan mellan IST och ARN, men nej.

Kollade lite i lyckade bokningar (Posta din lyckade bokning av bonusresor här 2020 | Sida 30 | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor) och ser att det verkar som om Köpenhamn kanske ändå går, så då håller jag tummarna för att Stockholm också går men inte dyker upp som det hos Copa och United. Upplys mig I vise, är det så att det faktiskt brukar finnas bokningsbara platser mellan IST och ARN, eller är det tomt?

Jag bokade just ARN-IST via WAW (LOT/Turkish) i business. Har även hittat biljetter via Oslo när jag letat runt.
 

Rickard_O

Medlem
Så Eurobonus kan inte boka, men andra program kan?
Eftersom United visar bokningsbara resor så kan troligtvist MileagePlus programmet boka gissar jag.
Allt som visats hos United har inte varit bokningsbart för Eurobonus, men det har varit väldigt accurate med vad som kunnats bokas, men allt är ju lite uppochner just nu så.
 

MLG55

Medlem
Eftersom United visar bokningsbara resor så kan troligtvist MileagePlus programmet boka gissar jag.
Allt som visats hos United har inte varit bokningsbart för Eurobonus, men det har varit väldigt accurate med vad som kunnats bokas, men allt är ju lite uppochner just nu så.
Ja det kan man verkligen säga att det är :(
Känns ju onödigt att sitta i kö till Tallin och inte kunna boka när man väl kommer fram.
 
Toppen