Senaste nytt

Fråga om service ombord Lufthansa Business inom Europa, värt boka 2-for-1 i business?

Volatyle

Medlem
Yes, ARN-MUC, CDG-MUC och MUC-ARN har jag i en awardresa med 2-4-1.
Dock inga Frankfurt 06:00 som tur är, så morgonpigg är jag inte! :D

Hehe. Vi fiskrensare här på västkusten har inte så mkt till val... Tack för input, då kan jag nog avslå min teori iaf.

Det här är det eviga bekymret med att bo i Göteborg (amongst them all...). Jag är ju så utomordentligt beroende av LH-flighten till FRA eftersom det sedan är där jag kan ta mig vidare. Budapest-idén som jag hade går även den givetvis genom FRA så där är jag rökt.

Har vi nån Göteborgare som kikar i tråden som har tips på award-rutter som brukar funka till ett bra weekendresmål så mottages tips med öppen famn :)

Vol
 

Volatyle

Medlem
Är det förresten nån som har nån (gissning) om när SAS kan tänkas kicka igång systemet som gör att man kan söka star alliance award-tickets själv igen? Kommer det bara igång innan sista mars är ju detta egentligen ingen issue.. Då kan jag lägga en kväll att söka på egen hand.

Vol
 

Rickard_O

Medlem
Hehe. Vi fiskrensare här på västkusten har inte så mkt till val... Tack för input, då kan jag nog avslå min teori iaf.

Det här är det eviga bekymret med att bo i Göteborg (amongst them all...). Jag är ju så utomordentligt beroende av LH-flighten till FRA eftersom det sedan är där jag kan ta mig vidare. Budapest-idén som jag hade går även den givetvis genom FRA så där är jag rökt.

Har vi nån Göteborgare som kikar i tråden som har tips på award-rutter som brukar funka till ett bra weekendresmål så mottages tips med öppen famn :)

Vol
Nu kommer jag inte ihåg allt från tråden och din situation, men om du inte har några poäng som går ut inom den närmaste tiden hade jag sparat poängen och inte använt dom på att flyga inom europa för dom, spara ihop mer poäng och åk på en "roligare" resa för dom senare när du samlat ihop till nästa voucher!
Ta denna resan i ekonomi och flygtider som passar er bäst för ändamålet, när man reser inom europa är det ju sällan resan som är målet som när man flyger långt, det är ju ändå bara en "shuttle" till nästa upplevelse! :)

Alternativt överraskar du med en köpt business till Sofia, verkar gå loss på en 3429:-/näsa med dom flygtider du vill ha i September!
En av dom mest underskattade städer i östra Europa som jag varit i, hade larvigt bra drinkar på alla ställen man var på :D
 

Volatyle

Medlem
Nu kommer jag inte ihåg allt från tråden och din situation, men om du inte har några poäng som går ut inom den närmaste tiden hade jag sparat poängen och inte använt dom på att flyga inom europa för dom, spara ihop mer poäng och åk på en "roligare" resa för dom senare när du samlat ihop till nästa voucher!
Ta denna resan i ekonomi och flygtider som passar er bäst för ändamålet, när man reser inom europa är det ju sällan resan som är målet som när man flyger långt, det är ju ändå bara en "shuttle" till nästa upplevelse! :)

Alternativt överraskar du med en köpt business till Sofia, verkar gå loss på en 3429:-/näsa med dom flygtider du vill ha i September!
En av dom mest underskattade städer i östra Europa som jag varit i, hade larvigt bra drinkar på alla ställen man var på :D

Yes, väldigt summerat har jag en voucher som går ut i mars, och dessutom 60k poäng som går ut i April. Vet att det är lite "waste" att slösa på trip i EU men vi lämnar två (relativt) små barn hemma så allt long haul är uteslutet - och jag är så illa tvungen att bränna mina 60k poäng + voucher oavsett. Just därför är weekend (3-4 dagar) högaktuellt då det fungerar med barnpassning och jag slipper vaska just 60k poäng och en voucher... :)

Vol
 

Volatyle

Medlem
@Rickard_O - på tal om Sofia ser jag faktiskt att det går flighter från GOT via MUC istället! Det kan ju vara en öppning kanske. Blir att ringa kundtjänst imorgon igen :D

Läste just om Sofia (erkänner att jag haft dålig koll) och ser flera som rekommendar Sofia om man gillar städer som Prag/Vilnius/Krakow. Det låter ju onekligen intressant. Håller du med? Lätt att hitta bra mat? (restaurangutbudet är vår viktigaste punkt...)

Vo
 

Rickard_O

Medlem
@Rickard_O - på tal om Sofia ser jag faktiskt att det går flighter från GOT via MUC istället! Det kan ju vara en öppning kanske. Blir att ringa kundtjänst imorgon igen :D

Läste just om Sofia (erkänner att jag haft dålig koll) och ser flera som rekommendar Sofia om man gillar städer som Prag/Vilnius/Krakow. Det låter ju onekligen intressant. Håller du med? Lätt att hitta bra mat? (restaurangutbudet är vår viktigaste punkt...)

Vo
Det är väl en bra spaning, jag är sprungen ur "Prag-skolan" och älskar ju städer som Sofia, Kiev och Bukarest tex.
Jag kan inte komma ihåg att vi åt någon dålig mat, maten var god, hade säkert kunnat käka bättre om man var beredd på att betala.
Går hellre till små hak och äter lokalt käk än går på fine dining oftast, men det skulle jag säga höll en bra nivå om man letar och söker lite!
Finns det någon huvudstad i Europa där man måste äta dålig mat? Tycker man alltid lyckas hitta något man gillar, jag har det lite svårare med en sambo som är vegetarian, men vi lyckas ändå på något vänster!

Det vi var mest imponerade över va cocktailbarerna levererade hög klass på drinkarna, och det var inte bara ett få tal ställen, det var många!
Mitt starkaste minne är iofs att dom serverade öl i cafét på nationalmuséet, blev en längre visit än vi planerat, men det låg så fint i foten av ett berg att man fastnade på uteserveringen mellan medeltida utställningar och annat!
 
Lufthansa kanske har gått över till att bara släppa business 180 dagar innan avresa på europaresor. På longhaul (US/Asien e t c) har det varit så länge, att det inte kommer något i business till Eurobonus förrän vid T-180dagar.

I tråden om lyckade bokningar är det ovanligt många med ekonomi sista benet med lufthansa för bokningar i Okt-Nov 2021
Ja, jag fick ta anslutningar i ekonomi med Lufthansa i oktober 2021 (bokat sista november 2020) - fanns inget annat. Vouchern också utgången nu (specialförlängning av den som gick ut sista december 2019, så jag antar att jag inte har någon chans till fri ombokning).
 

Nilann

Medlem
Jag har sökt Europaresa i Business med bra tider med 2-4-1 från Göteborg. Bad agenten i Sveg att söka Göteborg-Frankfurt-Barcelona under oktober.Jag fick väldigt fin service av en kille som arbetat med SAS-bokningar i 10 år. Han sökte hela resan men även ben för ben.
Det fanns inte en enda Businessbiljett Got-Fra under hela oktober (finns många om man söker på United), agenten blev väldigt konfunderad för så brukar det inte vara. Det fanns biljetter i Economy, vilket inte var aktuellt.

Nu har jag utan problem bokat en resa till Wien med Austrian Business, award med 2-4-1, direktflyg från Göteborg. En trevlig weekendresa.
 
Toppen