Senaste nytt

Flying Blue for Eurobonus Programmers

Berglund

Medlem
Tur att en expert kommer in och rättar mig :)

Då hade jag missförstått lite (mycket) - men nu är det glasklart för mig iaf!
Varsågod, du hittade ju Austinresan :)

Det är inte så rackarns lätt, Flying Blue har blivit krångligare och är man inte redan djupt insyltad in det här, då är det en hel del att sätta sig in i och ”byta tänk” jämfört med exempelvis Eurobonus.
 
Last edited:
  • Gilla
Reactions: axo

jerixon

Medlem
Ser inte riktigt någon fördel med Skymiles. Blir oftast uppgraderad inom USA som Flying Blue Platinum och får bra service.
Sitter faktiskt just nu på Delta Club i Minneapolis och ska flyga hem till Linköping under natten.
Miles är som sagt revenue baserat nu mer, och med ditt resmönster böe du lätt nå guld vilket är rätt trevligt.
Bäst att bränna poäng på är väll olika beroende på vad man gör men det finns ett par trådar här på forumet om KLM Sweetspots.
Dock har de mesta försvunnit nu när de har infört ny prissättning på sina awards :)
 

jerixon

Medlem
Det där stämmer inte för mig varje fall
Har inte försvunnit några XP poäng alls oavsett vilken nivå jag nått....



Tyvärr är det inte så enkelt!

Sedan Flying Blue gjordes om den 1 april i år, så FÖRSVINNER dina intjänade status XP (som man får för flygningarna) när du ökar i status. Det är med andra ord riktigt segt att jobba sig uppåt. Först krävs 100 XP-poäng för silver, när du når dit så försvinner dem, ditt statusår nollställs, du blir silver och har nu 12 nya månader på dig att samla 180 XP för att nå guld. När du nått 180 XP så försvinner dem, du blir guld och får 12 nya månader på dig att samla ihop 300 XP för att nå Platinum.

Det skiljer sig alltså totalt från Eurobonus där man samlar baspoäng och samma hög med baspoäng kan ta dig till silver, guld och diamant. I Eurobonus tillåts det att baspoängen räknas flera gånger, så är inte fallet i nya Flying Blue. Det har definitivt blivit svårare att nå status!

Å andra sidan finns det ”roll-over” av XP, har man nått guld och därefter samlat 200 XP så blir man efter 12 månader guld igen och får behålla de överskjutande XP poängen, i det här fallet 200-180 = 20 XP som utgör bas för nästa 12 månaders period. När man väl nått Platinum kan man rent tekniskt på ett år samla ihop tillräckligt med XP poäng för att efter tio år automatiskt bli Platinum For Life, tack vare roll-over av XP poängen.

Awardmiles baseras på vad man har betalat för biljetten och multipliceras därefter med en faktor baserat på din status. Samma flight kan alltså ge helt olika mängder awardmiles till två olika passagerare som sitter bredvid varandra på planet.
 

Berglund

Medlem
Jo absolut, men jag måste väll endå tjäna in ny status för nästa år?
Givet att du inte är Platinum for Life, än, ja - då måste du som jag tjäna in vår nivå till nästa år.

Men, var du Platinum den 1 januari i år, då har du ju den statusen i ett år framåt. Då kommer nästa avstämning för dig att ske vid kommande årsskifte, alltså var du helt oberörd av konverteringen som skedde mars/april i år. Du som befintlig platinum behöver inte jobba dig igenom silver och guldnivåerna utan jobbar direkt mot 300 XP för att behålla/förnya platinum. Skulle du vid utgången av 31 december i år - inte - ha 300 XP så åker du ned till guld (softlanding) och de tar 180 XP för dig och du får behålla resten. Har du inte ens 180 XP, då blir du fortfarande guld (soft landing) men blir av med alla dina XP poäng, alltså ingen som helst roll-over men du har ju då i princip fått ditt guld ”billigare”.

Därför var det så viktigt/förmånligt att gå upp i status i Flying Blue under januari-mars i år. Därefter blev det mycket svårare när kraven höjdes. De enda som blev på erkade av konverteringen var de som eventuellt ökade i status 1 april efter att levelmiles/segments räknades om till XP. Passerade man en gräns då, då gick man upp direkt, de tog ett antal XP poäng för dig och ditt nya intjäningsår började då från och med första april 2018. Att du var platinum gjorde att du satt i orört bo, helt opåverkad - grattis!
 

Undermywings

Ny medlem
Jag har egentligen bara väldigt gott att säga om KLM (och Air France - förutom CDG), är lifetime Platinum från i år med många tusen XP. Jag har inte behövt fundera över att behöva kvalificera mig (eller de nya reglerna) pga carry over- miles, dvs att miles utöver gränsen till Platinum ligger kvar som bas till nästa år. Kort sagt, jag är inte bra på reglerna för allt detta.

Enda rejäla nackdelen med Flying Blue är att jag tycker det är väldigt "dyrt" att boka bonusresa. Det konsumeras sjukt många poäng. Uppgraderingar är betydligt bättre. Att uppgradera från economy till business över Atlanten kostar ca 30.000, ungefär samma som för SAS.

En annan nackdel är att det har gått inflation i Platinum. Hur många som helst har platinum (ungefär som Diamant på SAS) på tex långresor, så man är lite som vem som helst. Man får inga fördelar. Men att resa business är alltid bra.

När man flyger inrikes i USA på Delta har man inga förmåner i praktiken utöver tidig boarding. Det går i praktiken tex inte att bli uppgraderad till First eftersom de prioriterar sina egna med hög status först. Jag skrattade en del i förra veckan, hade en economybiljett och stod med på listan för uppgradering till First. På 36e plats... Då hade de 8 platser i First, och dessa var redan fullbokade.

Sedan är de små KLM-husen roliga att samla på. :D Fast jag har tyvärr slarvat mycket, så jag har inte så många som jag borde.
 

Undermywings

Ny medlem
När du väl har en status behöver du endast tjäna in den...
Det är alltså jobbigt att få statusen om man är ny, men för oss som redan har den är det enklare att hänga kvar.

Men Carry-over gäller fortfarande? Man behöver inte tjäna in 300XP varje år om du har sparat sedan tidigare?
 
Toppen