Senaste nytt

Flygplatser med dyr mellanlandning

Resetokig

Medlem
Kan vi hjälpas åt att lista dyra flygplatser/länder vid mellanlandning? Vi är nog ett par här som saknar SAS award verktyget för simulering av skatter för olika rutter.

Efter lite googlande verkar UK ha den dyraste skatten på närmare £150 för long haul i klasser över ekonomi. Har ni koll på några fler som kvalar sig in på dyr-listan?
 

Tonton

Medlem
Efter lite googlande verkar UK ha den dyraste skatten på närmare £150 för long haul i klasser över ekonomi. Har ni koll på några fler som kvalar sig in på dyr-listan?

Nej, det där är inte alls korrekt.

Först och främst måste du definiera vad du menar med "mellanlandning"?

Om man utgår från Sverige och har en layover i UK, påväg till annan destination, så betalar man £0 i ADP, oavsett kabinklass.
 

Resetokig

Medlem
Nej, det där är inte alls korrekt.

Först och främst måste du definiera vad du menar med "mellanlandning"?

Om man utgår från Sverige och har en layover i UK, påväg till annan destination, så betalar man £0 i ADP, oavsett kabinklass.
Stämmer! Kollade närmare på tidsgränsen. Stopp i UK på kortare än 24h ger ingen departure tax, men om man stannar längre än så åker man på den. Är det generellt samma tidsregel även för andra länder? Har fått för mig att det pratats mycket om att vissa flygplatser är dyrare i skatt vid mellandlandning. För att göra det enklare utgår vi från att mellanlandning är kortare än 24h.
 

Canadien

Medlem
Stämmer! Kollade närmare på tidsgränsen. Stopp i UK på kortare än 24h ger ingen departure tax, men om man stannar längre än så åker man på den. Är det generellt samma tidsregel även för andra länder? Har fått för mig att det pratats mycket om att vissa flygplatser är dyrare i skatt vid mellandlandning. För att göra det enklare utgår vi från att mellanlandning är kortare än 24h.

Det som är dyrare är att utgå från en viss flygplats. Jag fick t ex boka LHR-SIN-SYD först, för att ca två månader senare ringa in och lägga till ARN-LHR eftersom SAS inte släpper 4x Plus förrän ca 2 månader efter SQ släppt longhaulen.

Då åkte jag ju på högre skatte först, för att sedan få delar tillbaka vid ombokning.

Däremot så finns det väl? flygplatsavgifter som inte är departure tax som är olika mellan olika hubbar, eller minns jag fel? (Skyller på att jag ibte rest på 6 mån...)
 

Tonton

Medlem
Stämmer! Kollade närmare på tidsgränsen. Stopp i UK på kortare än 24h ger ingen departure tax, men om man stannar längre än så åker man på den.

Exakt så.

Det som är dyrare är att utgå från en viss flygplats. Jag fick t ex boka LHR-SIN-SYD först, för att ca två månader senare ringa in och lägga till ARN-LHR eftersom SAS inte släpper 4x Plus förrän ca 2 månader efter SQ släppt longhaulen.

Då åkte jag ju på högre skatte först, för att sedan få delar tillbaka vid ombokning.

Det var därför som jag tog tåget London-Bryssel på min sommarresa förra året. Sparade många tusenlappar på att boka tåg London-Bryssel och sedan min F-resa BRU-FRA-HKG, istället för att boka flyg LHR-FRA-HKG.

Däremot så finns det väl? flygplatsavgifter som inte är departure tax som är olika mellan olika hubbar, eller minns jag fel? (Skyller på att jag ibte rest på 6 mån...)

Ja. Nu har jag ingen fakta, men rent generellt har jag för mig att Frankfurt är en "dyr" flygplats för vissa avgifter.

Ska gräva mer i det!
 

AABack2ARN

Medlem
ITA Matrix visar skatterna nedbrutna på detaljerad nivå. Är man bara ute efter skatterna kan man kolla med alternativet "Only show flights and prices with available seats" okryssat och sedan välja exakt väg man vill åka.

I första exemplet är stoppet i London < 24h och i andra fallet längre vilket syns i den hutlösa APD:n och även en något högre flygplatsavgift (UB) :(

HKG1.png
HKG2.png
 
Toppen