Senaste nytt

Flygbussarna ökar sina priser i hela Sverige (fr.o.m. 1/9 2020)

Om man ska lyfta något rimligt med prisökningen så är det väl också att det nu äntligen blir lite rabatt om man köper en t&r biljett (iaf på Sthlm<-->Arlanda). Innan har det ju kostat lika mycket att köpa 2st enkel som 1st t&r, vilket såklart är helmärkligt ur en försäljningssynpunkt.
 

Jesper O

Medlem
Tycker kollektivtrafiken borde ha alternativ. I alla fall Göteborg. Så är det i flera länder... För min del blir det skjuts eller taxi. Oftast kostar det nästan lika mycket med taxi jämfört med flygbussarna (flygbuss+resa till flygbuss).

Vill minnas att västtrafik la ner nån linje till Landvetter med motivering att resandet var för lågt på den linjen...

Man känner sig lite som snål Ove när man ska ta taxi för 500 när flygbiljetten med Ryan kostade 250. :D

Västtrafik kör linje 612 från Landvetter resecentrum till Landvetter flygplats, restiden med Röd Express + 612 brukar bli ca. 10-15 minuter längre än med flygbussen om jag minns rätt. 612 går varje kvart i högtrafik, vilket just nu är tätare trafik än flygbussen.
 

Jönsson

Medlem
Du kanske åker själv men med 4 i familjen så minskar resandet med Flygbussarna för oss jämfört med att bo på Landvetter eller åka taxi....
Med taxi får du säkert lägre pris för fyra personer redan nu. Vet dock inte riktigt om jag hänger med på hur att bo på Landvetter ska kunna täcka höjningen på 80kr för fyra personer. Du måste ju till Landvetter oavsett. :)
 

NyfikenGrau

Medlem
Västtrafik kör linje 612 från Landvetter resecentrum till Landvetter flygplats, restiden med Röd Express + 612 brukar bli ca. 10-15 minuter längre än med flygbussen om jag minns rätt. 612 går varje kvart i högtrafik, vilket just nu är tätare trafik än flygbussen.

Tack för tipset, brukar åka på liknande sätt från Arlanda OM jag har tid (buss 583 till Märsta C och sedan pendeltåget). Har den lilla fördelen att man redan är "inne i" kollektivtrafiken när man kommer in i stan. Men jo, båda flygplatserna ligger meckigt till med kollektivtrafik tyvärr - jämför med Kastrup!
 

Hachans

Medlem
Tycker kollektivtrafiken borde ha alternativ. I alla fall Göteborg. Så är det i flera länder... För min del blir det skjuts eller taxi. Oftast kostar det nästan lika mycket med taxi jämfört med flygbussarna (flygbuss+resa till flygbuss).

Vill minnas att västtrafik la ner nån linje till Landvetter med motivering att resandet var för lågt på den linjen...

Man känner sig lite som snål Ove när man ska ta taxi för 500 när flygbiljetten med Ryan kostade 250. :D

I Sverige får inte offentlig kollektivtrafik konkurrera med privat kollektivtrafik oavsett hur dålig den privata kollektivtrafiken är.

De flesta som jobbar i kollektivtrafiksektorn vet att all kollektivtrafik lyfter varandra, eftersom folk inte bryr sig ett dugg om ifall det företag de åker med är offentligt eller privat. De bryr sig däremot om restid, priser och om deras biljetter fungerar i övergångstrafik. Men detta har inte stoppat regleringen av detta, vilken är påhejad av mångnationella konglomerat som helst vill ha monopol och inte riktigt förstår hur den offentliga kollektivtrafikens mekanismer.

SL till Arlanda är ett undantag, eftersom pendeltågen inte hämtar samma kunder som Arlanda Express har och linje 583 är så långsam att den inte går att jämföra med AEX alls. Men det är också anledningen till att 612 på Landvetter inte går till Göteborg C, eller att det inte finns några allmänna kommunikationer alls i offentlig regi till Sturup eller Ängelholms flygplats.
 

EgOscar

Medlem
Sverige måste väl ha världens dyraste flygplats-kommunikationer? Både Arlanda Express och flygbussarna är riktigt dyra. Visst, svårt att jämföra rättvist då de flesta av våra flygplatser ligger långt från stadskärnorna men ändå. Det leder ju till högt taxi och bilanvändande.
 

Hachans

Medlem
Tack för intressant förklaring, kände inte till detta. Men hur har det blivit så här, och finns det inga planer på att "åtgärda problemet"?

Jodå, det finns tankar kring detta, men inte så mycket bland de två stora partierna. Det är dessutom en eu-regel i botten som Sverige tolkar väldigt strikt medan andra länder gör en mer avslappnad tolkning.
 

HCas

Medlem
Är ju helt klart en absurd situation. Tidigare var det t o m omöjligt/mycket svårt att alls köpa SL-biljetter på Arlanda, så den som inte redan hade förköpt biljett kunde inte åka med SL-bussen till Märsta. Nu med smartphones är ju inte just det ett problem längre, som tur är.

Beroende på vart man ska tycker jag annars att 583 + pendeln är en helt ok förbindelse. I alla fall betydligt mer värt än att betala passageavgiften för att ta pendeltåget direkt från Arlanda C.
 
Toppen