Det som gäller hela är väl bara FAAs förbud. Det gäller endast amerikanska bolag, och det blir max en handfull flighter.
Den stora mängden flyg över persiska viken kommer från andra bolag av naturliga skäl. De väljer antingen själva eller styrs av sitt landa myndigheter. Där verkar de flesta ha valt att hålla sig undan Irans luftrum men inte resten av persiska viken.
Nu ser jag tyvärr(?) bara 365 dagars historik med mitt FR24-konto men jag minns mycket väl att en stor del av trafiken som idag rör sig över östra Irak, tidigare gick över västra Iran.
Att bolag i större utsträckning undviker iranskt luftrum numera har kanske inte en direkt koppling till den senaste NOTAM som utfärdats.
Det
@Jönsson skriver är kanske mer korrekt, eftersom vi tidigare sett att Iran gjort överträdelser i viken (visserligen till sjöss) utanför deras sjöterritorium och att det därför även finns en risk för att någonting händer med flyg som är "inom räckhåll".