Senaste nytt

Förändringar i SAS EuroBonus American Express®

aldrighemma

Medlem
Det kommer vara ett rent kreditkort och inte ett betalkort.
Med andra ord kommer dom med allra största sannolikhet ta en kreditupplysning och den bör synas som alla kreditupplysningar gör.
Kreditupplysning har dom väl alltid tagit så vitt jag vet!, skillnaden är väl att den sökta krediten nu kommer att synas på utdrag från t ex UC...
 

konsumtion

Medlem
Kreditupplysning har dom väl alltid tagit så vitt jag vet!, skillnaden är väl att den sökta krediten nu kommer att synas på utdrag från t ex UC...
Då kanske personer som numera funderar på att skaffa ett Amex måste fundera igenom detta ett extra varv ifall deras upplysning numera syns efter denna förändring. För ifall man ex skaffat ett MMM kort tidigare lite tid innan försämringarna, sedan ett SAS MC för att få bonus och dessutom nu ett Amex så kanske det inte ser så bra med alla dessa kreditupplysningar?
 

Zoogian

Medlem
Seriösa banker ser ju vilka det är som tagit upplysning och de brukar inte tycka det är konstigt med denna typ, värre om det är skumma lånebolag osv...
 
Ja det är nog om man har dom flesta kreditkort samt att det är många "skumma" bolag som dom höjer på ögonbrynen.. Att man har 2-5 olika kort idag tror jag inte är så ovanligt.
 
Då kanske personer som numera funderar på att skaffa ett Amex måste fundera igenom detta ett extra varv ifall deras upplysning numera syns efter denna förändring. För ifall man ex skaffat ett MMM kort tidigare lite tid innan försämringarna, sedan ett SAS MC för att få bonus och dessutom nu ett Amex så kanske det inte ser så bra med alla dessa kreditupplysningar?
AMEX har alltid tagit en kreditupplysning, så ingen skillnad i det du beskriver ovan.
 

aldrighemma

Medlem
Då kanske personer som numera funderar på att skaffa ett Amex måste fundera igenom detta ett extra varv ifall deras upplysning numera syns efter denna förändring. För ifall man ex skaffat ett MMM kort tidigare lite tid innan försämringarna, sedan ett SAS MC för att få bonus och dessutom nu ett Amex så kanske det inte ser så bra med alla dessa kreditupplysningar?

Antal kreditupplysningar har som sagt var alltid synts, ingen skillnad där. Enda skillnaden är att den godkända krediten tas upp som en kredit i upplysningar, och banker räknar i allmänhet dessa som fullt utnyttjade i sin bedömning.
 

MrShield

Medlem
Jag har läst i tråden och på hemsidan, men hittar inte om de ändrat några regler gällande välkomstbonus/värvning.

Det är ca 10 månader sen jag sa upp mitt SAS Amex Premium till förmån för SAS Diners (när jag blev EBG). Men eftersom Diners nya avtal är skräp kommer jag fimpa det och gå tillbaka till Amex, men förr behövde man vara borta minst 12 månader för att få välkomstbonus, men jag ser inget om detta längre? Någon som hittat det?

Ser bara detta:

"Detta erbjudande gäller endast för dig som inte har ett privat American Express-Kort idag och kan ej kombineras med andra erbjudanden. "
 

aldrighemma

Medlem
Det är 6 månader som gäller, från Amex ansökningssida:

"Du måste ansöka via denna sida för att både du och din vän ska bli belönade. Erbjudandet gäller endast nya Kortmedlemmar. Erbjudandet gäller inte om du haft ett American Express-Kort under de senaste 6 månaderna eller om du redan ansökt om ett American Express-Kort utan att använda denna sida."
 
Jag undrar om vi inte hade (SAS korten) rabatterade inträde på flygplats loungerna i Sverige innan?

Jo det ser ut att vara borta, men troligen kommer dom som har dom här korten ändå in i nån lounge. Gratis var det ju inte heller

Jag noterade att om man går på hemsidan, Våra Kort, Kreditkort, väljer ett kort och läs mer, så står det ingenting om loungeaccess. Men om man istället väljer Medlemsförmåner, Ny medlem, väljer ett kort och väljer Fördelar och Förmåner, Resa bekvämt, så står det fortfarande information om den rabatterade (90 kr/137 kr gäst) accessen på Arlanda och Landvetter.

Jag ringde precis kundtjänst för att höra vilket som gäller, och enligt killen jag pratade med så är den förmånen oförändrad även om man ansöker om nya kort.
 
Toppen