Senaste nytt

Eurobonus X 4 (apr-jun) tråden för "milage runs"

NotRyan

Medlem
Sitter och kikar på GOT-CPH-OSL-LHR där jag landar 16.25 och tänkte flyga tillbaka LHR-CPH-GOT med flighten 18.40 samma kväll. Vad tror ni, inga bekymmer att hinna med? Skulle få ihop 6561 poäng*4 vilket hade varit välbehövligt.

Det är ju nästan 2,5 timme det är ju oceaner av tid, känn ingen oro du hinner.

Jag skulle dock inte våga göra det där, då destinationen på din biljett i så fall skulle vara London och du kan råka ut för duktigt med problem om du nu inte har bokat de test som krävs för att komma in. Allt beror på vad flygbolaget är satt att kontrollera. Du kan nog inte lita på att få ett undantag för att du har en hemresa samma dag om det inte finns som ett officiellt undantag.

Om du gör det får du gärna rapportera då just åka och vända på Heathrow är mycket intressant. Jag funderar själv på att åka till Madrid via Heathrow med hyfsat lång anslutning i GF när jag är färdigchippad och vaccinpasset finns..
 
Jag skulle dock inte våga göra det där, då destinationen på din biljett i så fall skulle vara London och du kan råka ut för duktigt med problem om du nu inte har bokat de test som krävs för att komma in. Allt beror på vad flygbolaget är satt att kontrollera. Du kan nog inte lita på att få ett undantag för att du har en hemresa samma dag om det inte finns som ett officiellt undantag.

Om du gör det får du gärna rapportera då just åka och vända på Heathrow är mycket intressant. Jag funderar själv på att åka till Madrid via Heathrow med hyfsat lång anslutning i GF när jag är färdigchippad och vaccinpasset finns..

Jag håller med. Vid ankomst till UK den sista tiden har man blivit slussas direkt till Pass och dokument kontroll.
De vill då se: Passenger locator form, NHS Dag 2 och 8 test bokning (du kan inte fylla i PLF utan bokningsnr) samt bokning på karantäns hotell om du inte är exempt från dessa.
Tror att dessa herrarna och damerna som kontrollerar detta på boarder force troligen inte kommer se nyttan och nödvigheten med en milage run…
 

intuition

Medlem
UK har numera principen om "hostile environment" mot EU-medborgare. EU-medborgare med legitima skäl att besöka UK har vid flera tillfällen satts i låsta förvar, på flygplatsen eller i "immigration removal centers" osv. Den länkade artikeln berör kanske inte exakt samma situation, eftersom en som är ute på en mileage run inte har för avsikt att besöka UK, men det är inte helt orimligt att tro att en returbiljett någon timme senare kan väcka misstänksamhet hos en gränspolis som är instruerade att hantera EU-medborgare med just misstänksamhet och hårda tag. Jag har ingen egen erfarenhet här, men har inte svårt att se en situation där någon med retur-biljett någon timme senare blir satt i förhör under så lång tid att han/hon missar flyget.
 

Piffsan

Medlem
Hej,
Planerar en sent påtänkt MR och behöver lite hjälp från er.
25 minuter mellan landning och start på Arlanda inrikes - är det för tight om tid?
Kommer från Östersund och ska till Visby om det skulle vara till någon hjälp ifråga om byte av plan, gate och allt annat som ni har sådan bra koll på :)
Stort tack på förhand!!
 

ilon

Medlem
Hej,
Planerar en sent påtänkt MR och behöver lite hjälp från er.
25 minuter mellan landning och start på Arlanda inrikes - är det för tight om tid?
Kommer från Östersund och ska till Visby om det skulle vara till någon hjälp ifråga om byte av plan, gate och allt annat som ni har sådan bra koll på :)
Stort tack på förhand!!
Med den lilla erfarenhet jag har så skulle jag säga att det går utmärkt I de flesta fall.

Det jag skulle vara mer bekymrad över är, vad händer de gånger det inte fungerar? Brinner det 2 segment då (t&r VBY)?
Om det är genomgående biljett / samma pnr så är det ju bättre, och jag skulle inte oroa mig lika mycket. Hur mycket turnaround har du på Gotland?
Samma kärra tillbaka är ju generellt okej.
 

Piffsan

Medlem
Det jag skulle vara mer bekymrad över är, vad händer de gånger det inte fungerar? Brinner det 2 segment då (t&r VBY)?

Tack för input! Ja, då brinner ju 2 segment då tanken är att det är t/r ARN VBY. 25min turnaround på VBY. Av det jag läst här på forumet verkar det räcka men jag är riktig gröngöling på MR så all input tas tacksamt emot :) Har även kikat på 30 min turnaround Östersund samt 25 min turnaround på Malmö.

Strategin är att boka enkelresor för att tillåta kortare turnaround än 1 tim som SAS kräver för t/r biljetter men hitta destinationer som både är sweet spot kostnadsmässigt och smidigt/snabbt att byta - samt få ihop 6-8 segment under en o samma dag :confused:
 

ilon

Medlem
Tack för input! Ja, då brinner ju 2 segment då tanken är att det är t/r ARN VBY. 25min turnaround på VBY. Av det jag läst här på forumet verkar det räcka men jag är riktig gröngöling på MR så all input tas tacksamt emot :) Har även kikat på 30 min turnaround Östersund samt 25 min turnaround på Malmö.

Strategin är att boka enkelresor för att tillåta kortare turnaround än 1 tim som SAS kräver för t/r biljetter men hitta destinationer som både är sweet spot kostnadsmässigt och smidigt/snabbt att byta - samt få ihop 6-8 segment under en o samma dag :confused:
Detta var orsaken att jag envist flög t&r ARN-GOT, utan att blanda in annat. Det minskar helt enkelt risken för följdeffekter av en sen flight.
Detta är ju dock svårt om man inte utgår från ARN, GOT eller MMX tex. Går ju dock att trixa ihop det om man kan tänka sig övernattning: tex ger GOT-ARN-GOT fler potentiella segment per dag just nu (fortfarande?) jämfört med ARN-GOT-ARN.
 

Johan_A_M

Medlem
Jag skulle dock inte våga göra det där, då destinationen på din biljett i så fall skulle vara London och du kan råka ut för duktigt med problem om du nu inte har bokat de test som krävs för att komma in. Allt beror på vad flygbolaget är satt att kontrollera. Du kan nog inte lita på att få ett undantag för att du har en hemresa samma dag om det inte finns som ett officiellt undantag.

Om du gör det får du gärna rapportera då just åka och vända på Heathrow är mycket intressant. Jag funderar själv på att åka till Madrid via Heathrow med hyfsat lång anslutning i GF när jag är färdigchippad och vaccinpasset finns..

Jag håller med. Vid ankomst till UK den sista tiden har man blivit slussas direkt till Pass och dokument kontroll.
De vill då se: Passenger locator form, NHS Dag 2 och 8 test bokning (du kan inte fylla i PLF utan bokningsnr) samt bokning på karantäns hotell om du inte är exempt från dessa.
Tror att dessa herrarna och damerna som kontrollerar detta på boarder force troligen inte kommer se nyttan och nödvigheten med en milage run…

Ouch, biljett redan bokad innan jag såg detta. Håller tummarna helt enkelt, har inga möjligheter att köra någon övernattning innan juli och hittade ingen annan resa så jag får chansa på att min charm vid gränsen löser situationen...
 
Toppen