Senaste nytt

Et besøk i Airbus mock-up centre – med kabiner fra alle Airbusfly i fullformat

Redaksjonen

Medlem
Visit-to-Airbus-factory-and-mock-up-centre-in-Toulouse-01-564x211.jpg

Airbus er en av verdens største flyprodusenter, kjent for modeller som kortdistanseflyet A320, verdens største passasjerfly A380 og det nyeste tilskuddet, drivstoffgjerrige A350. Ved hovedkontoret i Toulouse i det sydvestlige Frankrike har man i en årrekke hatt et cabin mock-up senter med fullskala modeller av alle Airbus fly, vi fikk en mulighet til å besøke dette senteret.

Mock up-senteret er et mekka for den som er interessert i kommersiell flytrafikk og flyinteriør og personalet på plass er både professionelle og kunnskapsrike. De kan svare på alt som man noensinne måtte ha undret seg over når man har sittet i luften og kanskje fundert over hvorfor belysningen er dårlig eller hvorfor toalettet ser ut som det gjør. Senteret benyttes både for besøkere av ulike slag og for flyselskaper, eksempelvis innkjøpere eller kabinansvarlige som vil få informasjon og inspirasjon foran viktige beslutninger, framtidige investeringer som ikke sjelden havner på million eller milliardbeløp. Det er dog ikke mulig å besøke senteret som privatperson, adgang gis kun dersom man inviteres til Airbus. Normalt er det svært restriktivt omkring fotografering men som media hadde vi på forhånd fått tillatelse til å fotografere.


Airbus A380 mock-up

Airbus A350


Modellen av Airbus A350 er naturligvis det nyeste tilskuddet til samlingen og den som får mest interesse for tiden. Airbus A350 har vært en salgssuksess og flyet har fått mye oppmerksomhet.

Vi gikk inn i flyet lengst bak, i det som normalt skulle vært kalt dør 4. Lengst bak i flyet fantes som alltid economy class og det var dessverre det eneste vi fikk se. Den fremre delen, som tidligere hadde inneholdt business class, holdt på å bygges om til første klasse. Da denne ikke var helt klar fikk vi ikke innpass til den fremre delen av flyet.

Første klasse, ja i for tiden det faktisk ikke et eneste flyselskap som har bestilt Airbus A350 med en førsteklassekabin, noe både Airbus og en rekke seteprodusenter nok gjerne vil endre på. Dog er det kun et flyselskap som hittil fått leveranse av flyet, de fleste må vente enda et eller flere år, og det finnes enda tid til å rekke å ombestemme seg for hvordzn interiøret skal være. Det hadde vært stas å se hva Airbus kabindesignere har for tanker omkring en stilig førsteklassekabin på A350 som skal inspirere besøkende og innkjøpere.


Airbus A350 XWB mock-up


Kabinen i economy class så for øvrig eksakt lik ut som på de testflyene Airbus produserte. Med vindusbeskyttelsen dratt ned var det nærmest umulig å merke at vi faktisk ikke satt inne i et ordentlig fly men i en modell. Samme bagasjehyller, samme belysningseffekter og samme elektronikk. Et artig aspekt med modellen var at det fantes flere ulike seter og konfigurasjoner i kabinen med mulighet for å eksempelvis teste å sitte i et sete med 32 tommers benplass og i et annet sete med 34 tommers benplass.

En nyhet Airbus personalet fortalte om er at man jobber med en ny type belysningseffekt med ordentlige projeksjoner i kabinen, hvilket gjør at man på ulike flater eksempelvis kan få bedriftens logo.

Utenfor modellen fantes en utstilling med flere mindre modeller av Airbus A350 hvor man kunne se interiøret av 900 og 1000-modellene fra fugleperspektiv, med såvel passasjerkabinene og cockpit som alle øvrige skjulte rom.


Modell av Airbus A350-1000

Airbus A320


Vårt neste besøk ble i Airbus populære kortdistansefly Airbus A320 som idag synes på i stort sett samtlige flyplasser i Europa og som om noen år kommer i en ny modell, Airbus A320 NEO.

Interiørmessig var det snarere en Airbus A321 som fantes på plass, dvs en litt lengre A320, eller muligvis hva som i virkeligheten hadde vært en uidentifisert flymodell.

Lengst frem fantes en riktig business class med ordentlige businesseter i en 2-2-konfigurasjon, samme setemodell som eksempelvis Aeroflot benytter innen Europa, blant annet på sine flygninger til Skandinavia. På bordene fantes brett med glass og porselen for å ytterligere simulere atmosfæren man får oppe i luften.


Airbus A320 business class mock-up cabin


Etter business classfulgte flere seksjoner av økonomiklasse med fire vanlige setemodeller som idag finnes hos en rekke flyselskap som Lufthansa, Air France og Swiss. En kul sak var att man også her har eksperimentert med seat pitch og seat width, dvs benplass og setebredde. Vi fikk eksempelvis føle forskjellen mellom 17 og 18 tommers setebredde og hvor stor forskjell det faktisk er når man skal sitte der en stund. I kabinen hadde man også installert noen av de ulike skjermene som er mulig å bestille hos Airbus, for de flyselskapene som ønsker underholdningssystem også på sina kortdistansfly.


Airbus A320 economy class mock-up cabin


Til slutt fikk jeg også en demonstrasjon av Airbus nyeste toalettløsning som er handikaptilpasset hvilket innebærer at en person i rullestol kan ta seg inn og ut av toalettet uten assistanse. Dette gjøres ved å ha to toaletter ved siden av hverandre som på innsiden har en mellomdør. ved å omorganisere dørene man dermed et stort toalett hvor det finnes gulvplass for en flytilpasset rullestol.


Airbus A320 handikaptilpasset toalett

Øvrige fly og kabiner


Dessverre gikk tiden i mock up-sentret alldeles for fort og det fantes ikke tid til å titte inn i flere modeller. Det hadde vært svært interessant å tittet inn i deres fullskalamodell av Airbus A380 som også er utstilt med to fulle etasjer. For øvrig fantes en modell av Airbus A330 og Airbus A340. Da disse to flytyper er såpass like var disse slått sammen til en og samme modell.


Airbus A330/Airbus A340 mock-up cabin

Airbus Corporate Jet


Den mest uventede modellen fantes lengst inn i hallen, en modell av Airbus Corporate Jet. Airbus selger ikke bare fly til flyselskap men også til privatpersoner, bedrifter og til land som behøver fly for å transportere statsoverhoder, royale og ministre. Det hadde vært svært kult å få se hvilke ideer Airbus kabindesignere har hatt omkring innredningen i en stor forretningsjet. De fleste corporate jets er av typen Airbus A319/A320 som holder lenge for det antallet personer som behøver å reise, selv om det sikkert rent praktisk vil være mulig å bestille noen av de andre flyene som corporate jet.


Airbus Corporate Jet mock-up cabin

Les mer >>
 
Toppen