Senaste nytt

Enkel vs tur och retur - hur tänker flygbolagen?

Jag ska inte boka någon resa men är nyfiken på hur flygbolagen tänker. Vad vinner de på att ta extremt mycket mer betalt för tur och retur än för en enkelresa? Det gör ju att folk köper tur och retur och skippar returen. Med SAS kostar en enkelbiljett CPH-EWR i business ca 39 000 kr och en tur och retur 27 000 kr. I ekonomi kostar en enkel ca 14 000 kr och en tur och retur ca 5 000 kr.
 

igelkotten

Medlem
Kanske att de som bokar en enkelresa inte ar vanliga resenarer, och darmed har ett behov av flygresan. De ganger jag bokat enkelresor sa har det varit sa att jag varit tvungen att gora den flygningen, och inte varit flexbil gallande tider.
 
Kanske att de som bokar en enkelresa inte ar vanliga resenarer, och darmed har ett behov av flygresan. De ganger jag bokat enkelresor sa har det varit sa att jag varit tvungen att gora den flygningen, och inte varit flexbil gallande tider.

Ja, men då väljer man ju att köpa en tur och retur till ett billigare pris. Om flygbolaget skulle ta samma pris (eller obetydligt mindre) för en enkel som för en tur och retur skulle de få en lika stor intäkt och inte låsa upp en plats som aldrig kommer användas.
 

Tonton

Medlem
Jag tycker denna artikel summerar ihop det ganska bra - classic revenue management!

Why Are One-Way Flights More Expensive Than Round-Trips?

TPG skrev:
It’s no coincidence that I picked a premium cabin example to demonstrate this pricing discrepancy. One of the main reasons that one-way tickets can be so expensive is because they’re often purchased by business travelers who have rigid date/time requirements and are less sensitive to price. If they need to get somewhere for a meeting, they’re going to book whatever flight does that, and their company will foot the bill. Of course there are plenty of reasons non-business travelers might book a one-way ticket as well, such as an unexpected accident/illness/emergency in the family, but in this case, time is also the primary concern, and you’re likely to see customers who are less sensitive to price.
 
Jag tycker denna artikel summerar ihop det ganska bra - classic revenue management!

Why Are One-Way Flights More Expensive Than Round-Trips?

Ok, så det beror helt enkelt på misskötta företag där både ledning och anställda inte bryr sig om hur stora utlägg man har för resor. :) Känns ändå lite saftigt att man skulle köpa 2 enkel i ekonomi för 30 000 kr istället för 2 tor för 10 000 kr. Eller om det är business 78 000 kr istället för 27 000 kr. Känns som att om ett företag har så dålig koll på sina utgifter blir de inte långlivade.
 

Tonton

Medlem
Ok, så det beror helt enkelt på misskötta företag där både ledning och anställda inte bryr sig om hur stora utlägg man har för resor. :) Känns ändå lite saftigt att man skulle köpa 2 enkel i ekonomi för 30 000 kr istället för 2 tor för 10 000 kr. Eller om det är business 78 000 kr istället för 27 000 kr. Känns som att om ett företag har så dålig koll på sina utgifter blir de inte långlivade.

Det handlar inte heller alltid om det.

Jag flyger ofta (pre Covid...) A-B-C-A eller liknande kombinationer - vilket är mer effektivt än att flyg A-B-A-C-A. Således är jag inte intresserad av returflyg.

Sedan ska man ha i åtanke att tid är pengar. Om jag flyger A-B-A-C-A istället för A-B-C-A så spenderar jag mer tid på flyg (mindre tid att arbeta och dra in pengar), och säkerligen boende (ökade utgifter), taxis (ökade utgifter) etc. Således kommer ändå kostnader att finnas.

Kontentan av detta?
Flygbolagen försöker optimera revenue management samtidigt som företagen försöker balansera kostnad/effektivitet.

Sedan finns de ju definitivt företag som har dålig koll på sina utgifter - men det brukar inte bli långlivat innan någon drar i handbromsen.
 

igelkotten

Medlem
Ok, så det beror helt enkelt på misskötta företag där både ledning och anställda inte bryr sig om hur stora utlägg man har för resor. :) Känns ändå lite saftigt att man skulle köpa 2 enkel i ekonomi för 30 000 kr istället för 2 tor för 10 000 kr. Eller om det är business 78 000 kr istället för 27 000 kr. Känns som att om ett företag har så dålig koll på sina utgifter blir de inte långlivade.

Där jag jobbar är vi tvungna att boka tur och retur non-refundable även när man åker på secondment i 6-12 månader, med motiveringen att det är billigare i längden av betala ändringsavgifter och fare diff än att ta enkla biljetter.
 
  • Gilla
Reactions: hco
Det handlar inte heller alltid om det.

Jag flyger ofta (pre Covid...) A-B-C-A eller liknande kombinationer - vilket är mer effektivt än att flyg A-B-A-C-A. Således är jag inte intresserad av returflyg.

Sedan ska man ha i åtanke att tid är pengar. Om jag flyger A-B-A-C-A istället för A-B-C-A så spenderar jag mer tid på flyg (mindre tid att arbeta och dra in pengar), och säkerligen boende (ökade utgifter), taxis (ökade utgifter) etc. Således kommer ändå kostnader att finnas.

Kontentan av detta?
Flygbolagen försöker optimera revenue management samtidigt som företagen försöker balansera kostnad/effektivitet.

Sedan finns de ju definitivt företag som har dålig koll på sina utgifter - men det brukar inte bli långlivat innan någon drar i handbromsen.

Jag förstår inte riktigt. Det kan ju inte bero på tid. Om det alltid kostar 1/3 av priset att köpa en t o r istället för enkel för samma flygresa. Man kan väl aldrig spara varken tid eller pengar om man betalar 3 ggr mer för samma sak? I samtliga fall man flyger enkel kan det ju bli billigare om man tar en t o r istället. I ditt fall A-B-C-A blir det ju istället för 3 enkelresor 3 t o r (där man "vaskar" returbenet) till 1/3 av priset.
 

igelkotten

Medlem
Jag förstår inte riktigt. Det kan ju inte bero på tid. Om det alltid kostar 1/3 av priset att köpa en t o r istället för enkel för samma flygresa. Man kan väl aldrig spara varken tid eller pengar om man betalar 3 ggr mer för samma sak? I samtliga fall man flyger enkel kan det ju bli billigare om man tar en t o r istället. I ditt fall A-B-C-A blir det ju istället för 3 enkelresor 3 t o r (där man "vaskar" returbenet) till 1/3 av priset.

Du förutsätter att alla känner till att en tur och retur är billigare.

Om jag ska flyga London till New York till Stockholm till London med jobbet så är det exakt den rutten jag ber resebyrån boka. De kommer inte fippla med att boka 2 tur och returer för att prismaximera, särskilt då de kan få problem om de sätter det i system.

Tekniskt sett kan jag väl flyga London-New York t/r och London Stockholm t/r för att minimera flygkostnader men min restid kommer definitivt öka med flera timmar (mellanlandning o så). De mest seniora hos oss har ett timarvode på ca 17000kr per timme. Inte säkert alls att det blir billigare i längden. Dessutom har du tröttare anställda osv och säkert lite missnöjda.
 
Du förutsätter att alla känner till att en tur och retur är billigare.

Om jag ska flyga London till New York till Stockholm till London med jobbet så är det exakt den rutten jag ber resebyrån boka. De kommer inte fippla med att boka 2 tur och returer för att prismaximera, särskilt då de kan få problem om de sätter det i system.

Tekniskt sett kan jag väl flyga London-New York t/r och London Stockholm t/r för att minimera flygkostnader men min restid kommer definitivt öka med flera timmar (mellanlandning o så). De mest seniora hos oss har ett timarvode på ca 17000kr per timme. Inte säkert alls att det blir billigare i längden. Dessutom har du tröttare anställda osv och säkert lite missnöjda.

Helt rätt, jag tänkte inte på att det blir separata biljetter och därmed kräver längre tid vid byte.
 
Toppen