Senaste nytt

Dubbla medborgarskap och pass - resa till andra hemlandet

Närstående med trippla medborgarskap brukar använda passet som hör till destinationen de ska till. Så vid utresa till Sverige så används svenskt pass hela vägen, vid hemresa till USA så används amerikanskt pass hela vägen osv.
 
Närstående med trippla medborgarskap brukar använda passet som hör till destinationen de ska till. Så vid utresa till Sverige så används svenskt pass hela vägen, vid hemresa till USA så används amerikanskt pass hela vägen osv.
Hur funkar det egentligen? Du menar att när de reser hem till USA så använder de amerikanskt pass. Sen när de skall resa från USA till Sverige använder de svenskt pass. Är det ingen som frågar efter inresestämpel i det svenska passet (som saknas eftersom de reste in med det amerikanska passet)?
 

matado

Medlem
Jag kör bara på det svenska med min tös (australiskt pass) . Mest för att jag inte ser fördelen med att visa det andra?

Enligt pass kontrollen i Australien är det lag på att man måste använda sitt Australiska pass ifall man har ett sådant. Tror nog fler länder har liknande.

Då mins sons Australiska pass var borta när vi skulle resa dit sist, så ansökte jag om visa online med hans svenska pass. Fick då svar att han ej kunde få någon visum eftersom han var australiensk medborgare (vet ej hur de såg det).
(det löstes genom att ansöka om visum genom tredje part)
 

WTP

Medlem
Jag har också dubbel medborgarskap och fick förklarat för mig att det spelar ingen roll vilket pass jag använder när jag reser utomlands.
Men, om jag är inte i mitt "första/andra" hemland väljer jag vilken ambassad ska jag vända mig till om jag behöver det, men när jag är i mitt "första" hemland då ses jag först som deras medborgare. Hemlandet i mitt fall är Kroatien.
 

nota bene

Medlem
Som sagt har en del länder krav på att resa skall ske med det "egna" passet. Detta innebär i praktiken att det är smart att resa in/ut ur Schengen på Schengen-pass (svenskt?), och in/ut i icke-schengen "hemland" på hemlandets pass. Vissa länder tillåter även resa på det svenska passet [Japan är ok].

Har en vän som har en intressant situation - han har Schweiziskt/Japanskt/Namibiskt medborgarskap, sonen Schweiziskt/Macau och hustrun endast Macau. Vid inresa till Japan reser han på Japanskt, hustrun Macanesiskt, och sonen på Schweiziskt...
 

tågnörd

Medlem
Japanska ambassaden sa att har man japanskt pass så skall det användas vid in-/utresa i Japan, oavsett vistelsens längd. Så som några av er sagt blir upplägget att använda svenskt pass när man passerar Schengenrgänsen och japanskt pass vid japanska gränsen.
 

NotRyan

Medlem
Hur funkar det egentligen? Du menar att när de reser hem till USA så använder de amerikanskt pass. Sen när de skall resa från USA till Sverige använder de svenskt pass. Är det ingen som frågar efter inresestämpel i det svenska passet (som saknas eftersom de reste in med det amerikanska passet)?
Man går naturligtvis ut ur Schengen på det svenska passet, in och ut ur USA på det amerikanska passet samt in i Schengen på det svenska igen....
 
Hur funkar det egentligen? Du menar att när de reser hem till USA så använder de amerikanskt pass. Sen när de skall resa från USA till Sverige använder de svenskt pass. Är det ingen som frågar efter inresestämpel i det svenska passet (som saknas eftersom de reste in med det amerikanska passet)?
Man går naturligtvis ut ur Schengen på det svenska passet, in och ut ur USA på det amerikanska passet samt in i Schengen på det svenska igen....
Precis, men så stod det ju inte.
Sorry, jag som var otydlig där, jag tänkte på inresan i respektive land eftersom det är det som är relevant för flygbolagen med tanke på APIS och liknande system. Och i Sverige är det ju inte så noga vilket pass man viftar med till passpolisen när man ska ur landet...
 

Palazzi

Medlem
Väcker denna tråd till liv igen, med hänvisning till de speciella inreseregler som nu tillämpas gentemot vissa nationaliteter (som effekt av pandemin). Överlag har det väl varit också en del geopolitiska beslut, på senare år, som fått mig att fundera på kring detta.

Funderar, i skenet av ovan, på att återtaga också norskt medborgarskap. Berövades det norska medborgarskapet iom Sveriges EU-inträde 1995/1996, där jag inte längre tilläts resa med min far som är Svensk/Italiensk (alltså EU-medborgare x2).

Ett ytterst litet antal personer som drabbades då det bara återstod något år innan Schengen implementerades i Norge, och kort därpå kom också undantagstillåtelse för dubbelt medborgarskap i relationen Norge-Sverige. Som om det inte vore nog så utreds nu om jag förlorade rätten till mitt italienska medborgarskap i samma process (invecklad historia...).
Den praktiska betydelsen för det sista dör dock med mig, med tanke på att min sambo är Svensk-brittisk och högst tre pass tillåts för våra barn. Att då prioritera dubbla EU-pass känns därmed onödigt i sammanhanget.

Så sent som den 1 Januari i år började Norge tillåta dubbla medborgarskap, samt därigenom en speciell möjlighet för de som "tvångsmässigt" (i praktiken, om jag som barn inte skulle flytta till Norge igen) berövats nationaliteten att återta densamma.

Fler än mig som funderat mer på medborgarskapsfrågor den senaste tiden, alternativt gjort slag i sak? Misstänker, av den allmänt demografiska bilden i Sverige, att vi säkert är fler forumvänner som har (eller har rätten till) fler pass än ett?
 
Toppen